17 1024x582 1 درمان تاول آفتاب سوختگی
5/5 - (2 امتیاز)

درمان تاول آفتاب سوختگی

تاول آفتاب سوختگی نوعی آسیب پوستی است که در اثر گرما و اشعه ماوراء بنفش ایجاد می شود. سوختگی درجه یک لایه های بالایی پوست را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث قرمزی خفیف و تحریک پوست می شود. همچنین می تواند در عرض 24 تا 48 ساعت باعث آسیب جزئی دلمه ای شود. اسکارهای ناشی از آفتاب سوختگی می توانند بسیار دردناک باشند و بهبود آنها تا یک هفته طول می کشد. این نوع سوختگی خطر ابتلا به سرطان پوست و ملانوم را نیز افزایش می دهد. در این مقاله در خصوص درمان تاول آفتاب سوختگی سخن گفته ایم، با ما همراه باشید.

آفتاب سوختگی شدیدتر که به عنوان سوختگی درجه دو شناخته می شود، باعث آسیب به لایه های عمیق تر پوست می شود. این نوع سوزش باعث ایجاد تاول روی پوست می شود و بهبودی آن زمان می برد.
التهاب معمولا چند ساعت پس از آفتاب سوختگی رخ می دهد، اما گاهی اوقات می تواند تا 24 ساعت بعد رخ دهد.
پس از بهبودی تاول ها، جای زخم تاول که به صورت لکه های تیره یا روشن روی سطح پوست ظاهر می شود، می تواند به مدت 6 تا 12 ماه قابل مشاهده باشد.

در ادامه نحوه تشکیل این تاول‌ها، نحوه درمان آن‌ها و اقدامات محافظتی در برابر آفتاب مورد نیاز برای جلوگیری از این تاول‌ها را بررسی خواهیم کرد.

bp listicle 10 fun things to do in the sunshine 1024x576.2 1 درمان تاول آفتاب سوختگی

مراقب علائم آفتاب سوختگی باشید

آفتاب سوختگی باعث ایجاد برجستگی های کوچک روی پوست می شود. این ضربات معمولاً سفید یا شفاف و پر از مایع هستند. این مایع می تواند لنف، سرم، پلاسما، خون یا چرک باشد.
اکثر افراد مبتلا به آفتاب سوختگی تاول هایی دارند که بسیار دردناک هستند، به خصوص اگر تاول ها با آفتاب یا لباس تماس داشته باشند. تاول ها نیز بسیار خارش دارند. اما با شروع روند بهبودی تاول، عوارض جانبی مانند درد و خارش کاهش می یابد.

عوارض احتمالی آفتاب سوختگی را بررسی کنید

تورم ناشی از آفتاب سوختگی زمانی رخ می دهد که پوست فرد بسیار گرم است. در نتیجه، سایر عوارض آفتاب سوختگی شدید نیز ممکن است در فرد ظاهر شود. این عوارض جانبی عبارتند از:

  • تهوع و استفراغ
  • بی آب بودن بدن
  • سرخ شدن
  • ضربان قلب بالا
  • اگر بعد از قرار گرفتن در معرض آفتاب متوجه این علائم شدید، بدون توجه به وجود تاول روی پوست، با پزشک خود مشورت کنید.

تاول آفتاب سوختگی کمتر شایع است، اما برداشتن یا پارگی آن می تواند باعث عفونت شود. در صورت عفونت، ممکن است نیاز به دارو باشد و اسکارهای بیشتری ایجاد شود.
زیرا گرمای خورشید بر افرادی که بسیار عرق کرده اند می تابد; متاسفانه این افراد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند.

درمان تاول آفتاب سوختگی

در مورد درمان تاول آفتاب سوختگی با پزشک خود صحبت کنید

برای درمان تاول آفتاب سوختگی به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از افرادی که در معرض نور خورشید قرار می گیرند متوجه می شوند که تاول ها به مرور زمان خود به خود بهبود می یابند و پس از یک هفته خود به خود از بین می روند.
با این حال، اگر مطمئن نیستید که آیا توده پوست شما زیر نور آفتاب سوخته است یا خیر، باید با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید تا پس از بررسی ظاهر تاول ها، وضعیت پوست را تشخیص دهد. پزشک یا متخصص پوست می تواند گزینه های درمانی و توصیه هایی را به شما ارائه دهد.

اگر در معرض آفتاب هستید و اگر از کرم ضد آفتاب یا لباس استفاده نمی کنید، پزشک از شما سوالاتی می پرسد، می توانید از این اطلاعات برای مشاوره در مورد درمان تاول آفتاب سوختگی استفاده کنید.

درمان تاول آفتاب سوختگی

علائم مسمومیت با نور خورشید را بشناسید

آلرژی به نور خورشید به معنای کلی با آفتاب سوختگی متفاوت است. در واقع “آفتاب سوختگی” به معنای آفتاب سوختگی شدید یا قرار گرفتن پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید است.
افرادی که به نور خورشید حساس هستند، سیستم ایمنی آنها به شدت به نور خورشید پاسخ می دهد.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند منجر به آفتاب سوختگی شدید شود، اما تنها چند دقیقه برای قرار گرفتن در معرض نور خورشید لازم است.
اگر دچار سوختگی هستید، در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر فوراً با پزشک برای درمان تاول آفتاب سوختگی خود تماس بگیرید:

  • تورم و قرمزی شدید پوست
  • تاول
  • لکه های خونریزی یا بثورات روی پوست
  • حالت تهوع
  • کم آبی و کم آبی
  • سردرد
  • درد و سوزن سوزن شدن
  • مشکلات بینایی

درمان و مراقبت خانگی را امتحان کنید

زمانی که آفتاب سوختگی باعث ایجاد تاول می شود، ممکن است به اقدامات درمانی جدی تری نیاز باشد. پزشک شما ممکن است برای درمان تاول آفتاب سوختگی ه برای نرم شدن پوست و کمک به روند بهبود، ضد آفتاب خاصی تجویز کند یا از بانداژ برای محافظت از ناحیه آسیب دیده استفاده کند.

اگر فردی علائم قرار گرفتن در معرض نور خورشید را مشاهده کرد، بهتر است مدتی در بیمارستان بماند تا پزشکان بتوانند علائم او را از نزدیک زیر نظر بگیرند.

موارد خفیف آفتاب سوختگی را می توان در خانه درمان کرد. هنگامی که تاول ها پس از آفتاب سوختگی ظاهر می شوند، مهم است که در خانه بمانید و از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور ملایم خودداری کنید.

درمان تاول آفتاب سوختگی

گزینه های مراقبت خانگی برای درمان تاول آفتاب سوختگی

سایر گزینه های مراقبت در منزل عبارتند از:

  • پوست را با حمام یا دوش سرد خنک کنید و از یک اسفنج مرطوب و سرد یا پارچه پشمی استفاده کنید. پوست را تسکین می دهد و به کاهش درد و خارش کمک می کند.
  • از لوسیون های طراحی شده برای تسکین آفتاب سوختگی، به ویژه آلوئه ورا استفاده کنید که می تواند به تسکین و آبرسانی پوست کمک کند.
  • مایعات زیادی مانند آب مصرف کنید که بدن را شاداب می کند و از کم آبی بدن جلوگیری می کند.
    مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن مصرف کنید.
  • در یک اتاق خنک و سایه دور از نور مستقیم خورشید استراحت کنید.
  • تمام نقاط آسیب دیده را بپوشانید و بسیار مراقب باشید که در معرض نور خورشید قرار نگیرید. تا زمانی که پوست به طور کامل بهبود یابد.

چند نکته برای پیشگیری و درمان درمان تاول آفتاب سوختگی

ساده ترین راه برای جلوگیری از آفتاب سوختگی دوری از نور مستقیم خورشید است. با این حال، این پیشنهاد همیشه واقع بینانه یا امکان پذیر نیست.
رایج ترین راه های محافظت از خود در برابر آفتاب سوختگی عبارتند از:

  • از بیرون آمدن در هنگام ظهر خودداری کنید.
  • حتی در روزهای ابری، محافظت از پوست در برابر نور خورشید می تواند به جلوگیری از آفتاب سوختگی کمک کند.
  • از ضد آفتاب SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. هر 2 ساعت یکبار در زیر نور آفتاب استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که ضد آفتاب طولانی مدت استفاده می کنید. یعنی از پوست در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت می کند. PA یک شاخص رتبه بندی محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش است که به صورت +PA روی محصولات ظاهر می شود. مطمئن شوید که ضد آفتاب شما حداقل PA+باشد.
  • پوشیدن بیشتر لباس هایی مانند پیراهن های آستین بلند و عینک آفتابی و کلاه های آستین بلند محافظت بیشتری می کند.
  • هنگام استفاده از کرم ضد آفتاب، حتما تمام بدن (تمام نواحی در تماس مستقیم با آفتاب) را با لوسیون بپوشانید.
  • پس از مرطوب کردن پوست در اثر تعریق زیاد یا شنا کردن، کرم ضدآفتاب خود را تازه کنید، حتی اگر برچسب ضدآب روی آن نوشته شده باشد.
  • شما باید بدانید که پوست شما چقدر به نور خورشید حساس است
  • این حساسیت ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما افرادی که پوست روشن دارند در معرض خطر آفتاب سوختگی و تاول آفتاب سوختگی هستند.
  • برخی از داروها می توانند حساسیت پوست به نور خورشید و در نتیجه احتمال سوزش آن را افزایش دهند. قبل از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب، حتما برچسب دارو را به دقت بخوانید. اگر مطمئن نیستید با پزشک خود صحبت کنید.
  • تاول های خورشیدی نیز می توانند در هوای سرد و ابری ایجاد شوند. رعد و برق ناشی از دانه های برف نیز خطر آفتاب سوختگی را افزایش می دهد.

 

درمان تاول آفتاب سوختگی

کلام آخر

پوست در معرض نور خورشید همیشه باعث پیری زودرس می شود و می تواند با لکه های تیره (آفتاب سوختگی) همراه باشد.
سرطان پوست از عوارض آفتاب سوختگی است. افرادی که علائم شدیدی مانند تاول دارند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند.
با این حال، درمان های خانگی مختلفی برای آفتاب سوختگی وجود دارد. گل آفتابگردان تا زمان بهبودی نباید خراشیده، ترک خورده یا آلوده شود. این تاول ها باید به مرور زمان بهبود یافته و بدون درمان ناپدید شوند.

 

تجربه شما

از چه روش هایی برای تسکین و درمان تاول آفتاب سوختگی استفاده می کنید؟

5/5 - (2 امتیاز)

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت