Figure 1ماژول GPS
اولین امتیاز را ثبت کنید!

ماژول‌های الکترونیکی؛ قطعاتی مکمل برای کاربردهای خاص

رشد تکنولوژی و افزایش کاربردهای ابزارهای الکترونیکی، باعث شده است تا استفاده از قطعاتی مانند ماژول‌ها بسیار رایج باشد. این قطعات به تنهایی کاربرد ندارند و کاربرد آن‌ها در سیستم مرتبط مشخص می‌شود. ماژول الکترونیکی یک قطعه پراستفاده است که متناسب با کاربرد محصولات، هدف خاصی را در سیستم دنبال می‌کند. برندهای تولیدکننده محصولات الکترونیکی، ماژول‌ها را به صورت واحدهای نرم‌افزاری با کد برنامه‌نویسی یا تراشه‌های سخت‌افزاری دارای برد به کار می‌گیرند.

Figure 1ماژول GPS

Figure 1ماژول GPS

ماژول الکترونیکی چه نقشی در ابزارهای الکترونیک دارد؟

ماژول‌ها در سیستم‌های مختلفی نقش متفاوتی بر عهده دارند. این قطعات می‌توانند در یک سیستم بزرگ‌تر اضافه شده یا جایگزین قطعات دیگری شوند. به عبارت بهتر ماژول را می‌توان یک برد الکترونیکی با قطعاتی ریز در نظر گرفت که با هزینه کمتر به‌جای قطعاتی مانند سنسور، IC، تراشه و … به کار می‌روند. اصلی‌ترین وظیفه ماژول‌ها یکپارچه کردن اهداف اتصالات و اجزا برای عملکرد دستگاهی است که بر روی آن نصب شده‌اند تا بتوانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید.

انواع ماژول‌های الکترونیکی؛ متنوع و کاربردی

برای شناخت کاربردهای ماژول الکترونیکی راهی جز شناخت انواع این قطعات کاربردی وجود ندارد. تنوع بالایی از آن‌ها در بازار محصولات الکترونیکی وجود دارند که شناخت انواع این قطعات، اطلاع کاملی از نحوه کارشان در اختیار شما قرار می‌دهد. بر همین اساس در ادامه به انواع ماژول‌های الکترونیکی اشاره می‌کنیم.

ماژول GPS؛ ابزاری برای مکان‌یابی دقیق

سیستم مکان‌یابی جهانی (GPS) یک سیستم دقیق و مبتنی بر ماهواره است که اطلاعات دقیق مکان و زمان را به شما ارائه می‌دهد. ماژول‌های GPS با کاربرد بالا در سیستم‌های ردیابی، پهپادها و دستگاه‌های ناوبری خودرو، با انواع میکروکنترلرها سازگاری دارند. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر از قیمتها و انواع ماژول‌های GPS، به صفحه ماژول GPS در سایت بای بست الکترونیک مراجعه کنید.

ماژول WIFI؛ قطعه‌ای کاربردی در دستگاه‌های الکترونیک

ماژول‌های وای فای نقش مهمی در ارتباطات LAN، اتصال به اینترنت و شبکه‌سازی بر عهده دارند. این قطعات ارتباط بی‌سیم را از طریق بستر شبکه امکان‌پذیر می‌کنند و با اتصال میکروکنترلرها به شبکه اینترنتی، در ارسال و دریافت داده‌های پروژه‌ها تاثیرگذار هستند.

بسیاری از ماژول‌های وای فای برای کنترل وسایل برقی به کار می‌روند و در دو مدل 802/11g و 11b/802 به فروش می‌رسند. خرید ماژول وای فای مناسب راه را برای طراحی وسایل هوشمند و IOT هموار می کند.

Figure 2ماژول وای فای

Figure 2ماژول وای فای

ماژول‌ کاهنده یا افزاینده ولتاژ

داشتن مبدل‌های افزایش یا کاهش ولتاژ در دستگاه‌های الکترونیکی ضروری است. برخی از دستگاه‌ها در زمان تولیدشان این قطعات را دارند و برخی دیگر فاقد آن‌ها هستند. ماژول‌ها تنظیم ولتاژ از یک برد الکترونیکی تشکیل شده‌اند که با کمک مولتی‌ترن (Multi Turn) تعبیه شده بر روی خود، ولتاژ خروجی دستگاه را متناسب با نیاز دستگاه افزایش یا کاهش می‌دهند.

هر یک از ماژول‌های تنظیم ولتاژ کاربردهای خاصی در محصولات برقی دارند. جهت بررسی و انتخاب ماژول مناسب کاربردتان، از صفحه ماژول افزاینده ولتاژ دیدن فرمایید.

Figure 3ماژول افزاینده ولتاژ

Figure 3ماژول افزاینده ولتاژ

نقش ماژول‌های سوئیچ رله در محصولات الکترونیکی

ماژول‌های سوئیچ رله برای مجموعه‌ای از ورودی‌های متعدد برای کنترل سیگنال‌ها هستند. این قطعات تصمیم می‌گیرند جریان برق را عبور دهند یا مانع از انتقال جریان در محصولات برقی شوند. طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که می‌توان با ولتاژهای پایین مانند 3/3 یا 5 ولت آردوینو کنترلشان کرد.

ماژول‌های صوتی؛ مجموعه‌ای از چند ماژول مجزا

ماژول صوتی در DSP یا درایورهای صوتی قرار دارند. صداهای دریافتی به گیرنده از چند منبع، چند تقویت‌کننده برای استریو و چند اسپیکر تشکیل شده‌اند. با استفاده از این ابزارها به راحتی می‌توانید انواع فایل‌های صوتی را با فرمت WAV و MP3 پخش کنید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای موجود کامپیوتری به این فرمت‌ها تبدیل شده و با کمک پروتکل‌های ارتباطی خاصی به حافظه ماژول ارسال می‌شوند. ماژول‌های تقویت‌کننده صدا، ضبط، رادیو FM استریو، تقویت، صدای صوتی و … از جمله ماژول‌های کاربردی در سیستم‌های صوتی هستند.

ماژول Breakout؛ فعال‌سازی اتصال بین دستگاه‌های شبکه با پورت‌های متفاوت

یکی از قطعات رایج الکتریکی ماژول Breakout یا برد توزیع است. این قطعه ولتاژ مورد نیاز برای اتصال قطعات مختلف به سرور را تامین می‌کند. به عبارت بهتر این ماژول با دریافت یک ولتاژ و تبدیل آن به چندین ولتاژ خروجی، نیاز به سیم‌کشی‌های اضافی برای این کار را کاهش می‌دهد. همچنین با کمک ماژول‌های Breakout مقدار بازده و انرژی سیستم افزایش می‌یابد.

ماژول LED قطعه‌ای کاربردی در تجهیزات روشنایی

با توجه به فرایند برش و اتصال آسان ماژول‌های LED استفاده از آن‌ها در پروژه‌های مختلف بسیار رایج است. پس از جایگزینی فناوری روشنایی LED به جای نورهای رشته‌ای و فلوئورسنت، به‌کارگیری ماژول‌های LED برای اهداف تبلیغاتی، روشنایی‌های خانگی، تابلوهای فروشگاهی و … رشد چشمگیری پیدا کرد.

انواع دیگر ماژول‌های الکترونیکی

تنوع بالای ماژول‌های الکترونیکی به قدری بالا است که برای معرفی هر کدام از آن‌ها می‌توان مطالب زیادی را عنوان کرد. بااین‌حال متناسب با کاربردهای صنعتی و خانگی و عملکرد متفاوت این قطعات در تولید محصولات الکترونیکی و برقی، شناخت کامل آن‌ها در انتخاب بهترین قطعات کمک فراوانی می‌کند. شما می‌توانید انواعی از باکیفیت‌ترین ماژول‌های الکترونیکی را از فروش بای بست الکترونیک خریداری کنید.

بر همین اساس برخی دیگر از مهم‌ترین انواع ماژول‌های الکترونیکی عبارت‌اند از:

  • LED آدرس‌پذیر و درایورها
  • سوئیچ‌های الکترونیکی
  • ماژول لیزر
  • ماژول زمان واقعی (RTC)
  • ماژول الکترونیک پوشیدنی
  • پنل‌ها و کنترلرهای خورشیدی
  • ماژول RFID
  • ماژول مخابراتی
  • ماژول اثر انگشت
  • ماژول تایمر
  • ماژول شبکه
  • ماژول فاصله‌سنج
  • ماژول نمایشگر ولتاژ
  • ماژول سنسور لمسی
  • ماژور جوی استیک
  • ماژول آردوینو
  • ماژول‌های فرستنده و گیرنده رادیویی
  • ماژول USB
  • ماژول dip
  • ماژول پتانسیومتر دیجیتال
  • ماژول اسکنر بارکد

جمع بندی

ماژول الکترونیکی کار طراحی دستگاه ها را آسان میکند و از دوباره کاریهای اضافی و بی نظمی در ساخت وسایل و تجهیزات الکترونیکی جلوگیری می کند. انتخاب ماژول های مناسب و به کارگیری آنها در کنار یکدیگر نیاز به دقت و ذوق در معماری ماژولار دارد و باید در این راه پارامترهای متعددی از قبیل سازگاری ماژولها، طول عمر، کیفیت، شرایط محیطی و بودجه به خوبی مورد بررسی قرار گیرد.

اولین امتیاز را ثبت کنید!

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت