ملانوما چیست
  • بدن
  • 08 مرداد 1401
  • 2284
اولین امتیاز را ثبت کنید!

ملانوما چیست؟

ملانوما نوعی سرطان پوست است که نسبت به سایر انواع کمتر شایع و خطرناک تر است.  جدی‌ترین شکل سرطان پوست، در سلول‌هایی که ملانین تولید می‌کنند – رنگدانه‌ای که به پوست شما رنگ می‌دهد – به نام ملانوسیت رخ می‌دهد. ملانوما می تواند چشم ها و همچنین سایر قسمت های بدن مانند گلو یا بینی را درگیر کند. اگر می خواهید دقیقا بدانید ملانوما چیست تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

علت دقیق همه ملانوم ها مشخص نیست، اما محدود کردن قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند به کاهش شانس ابتلا به ملانوم کمک کند.

خطر ابتلا به ملانوما در افراد زیر 40 سال به ویژه زنان افزایش می یابد. در صورت تشخیص زودهنگام، ملانوم با موفقیت قابل درمان است.

این مطلب را نیز از دست ندهید: حساسیت به نور خورشید

علائم ملانوما چیست؟

ملانوما می تواند در هر نقطه از بدن شما ایجاد شود. اما اغلب در نواحی در معرض آفتاب مانند پشت، پاها، بازوها و صورت رخ می دهد.
ملانوما می تواند در مناطقی که در معرض نور خورشید نیستند، مانند کف پا، کف دست و ناخن ایجاد شود. این ملانوما نهفته بیشتر در افراد با پوست تیره دیده می شود.

اولین علائم و نشانه های این بیماری معمولاً موارد زیر می باشند:

 

  • تغییر در خال موجود
  • ایجاد رنگدانه های جدید یا ظاهر غیرعادی در پوست

البته ملانوما همیشه به صورت خال شروع نمی شود. همچنین می توان از آن برای پوست با ظاهر طبیعی دارند به وجود آید.

ملانوما

ملانوما پنهان چیست؟

ملانوما می تواند در مناطقی از بدن که در معرض نور خورشید نیستند ایجاد شود. مانند فضاهای بین انگشتان پا و کف دست، کف پا، سر یا اندام تناسلی. این موارد ملانوما پنهان نامیده می شوند زیرا در مکان هایی ظاهر می شوند که اکثر مردم فکر نمی کنند وجود داشته باشد.

ملانوما پنهان شامل موارد زیر است:

  • زیر ناخن: ملانوم آکرال نوعی ملانوم است که می تواند زیر ناخن های دست یا پا ظاهر شود. در کف دست یا کف پا نیز دیده می شود. این بیماری بیشتر در آسیایی ها، سیاه پوستان و دیگر رنگین پوستان دیده می شود.
  • واژن: ملانوم مخاطی بینی، دهان، گلو مقعد این در غشای مخاطی که مجرای ادرار و اندام تناسلی زنان را می پوشاند رخ می دهد. تشخیص ملانوم مخاطی بسیار دشوار است زیرا به راحتی با سایر بیماری های رایج اشتباه گرفته می شود.
  • ملانوم چشم: اغلب در لایه سفید پایینی چشم رخ می دهد. ملانوم چشم می تواند باعث تغییرات بینایی شود و ممکن است در طول معاینه چشم تشخیص داده شود.

ملانوما

علت بروز ملانوما چیست؟

ملانوما زمانی اتفاق می‌افتد که در سلول‌های سازنده ملانین که به پوست شما رنگ می‌دهد، مشکلی رخ دهد.
به طور معمول، سلول های پوست به صورت کنترل شده و منظم رشد می کنند. به این ترتیب سلول های سالم جدید سلول های قدیمی را به سطح پوست می راند. این سلول ها در نهایت می میرند و ناپدید می شوند. اما هنگامی که برخی از سلول ها به DNA  خود آسیب می رسانند، سلول های جدید می توانند خارج از کنترل رشد کنند. این سلول ها در نهایت می توانند توده ای از سلول های سرطانی را تشکیل دهند.

مشخص نیست چه چیزی به DNA سلول های پوست آسیب می رساند و چگونه منجر به ملانوم می شود. ملانوما ممکن است در اثر ترکیبی از عوامل از جمله محیط و ژنتیک ایجاد شود. پزشکان هنوز بر این باورند که قرار گرفتن در معرض اشعه های مضر خورشید، لامپ ها و تخت های برنزه کننده عامل اصلی ملانوم است.

اشعه ماوراء بنفش همه ملانوم ها را ایجاد نمی کند. به خصوص در مورد ملانوم پنهان، این نشان می دهد که عوامل دیگری ممکن است در ملانوم دخیل باشند.

 

ملانوم چگونه تشخیص داده می شود؟

معاینه فیزیکی: پزشک شما سوالاتی در مورد سابقه سلامتی شما می پرسد و پوست شما را برای علائمی که ممکن است نشان دهنده ملانوم باشد بررسی می کند.

ملانوما

گرفتن نمونه بافت برای آزمایش: پزشک شما ممکن است یک نمونه پوست را برای تعیین اینکه آیا ضایعه پوستی ملانوم است یا خیر توصیه کند. نمونه برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می شود. اینکه پزشک شما چه نوع بیوپسی را توصیه می کند به وضعیت خاص شما بستگی دارد. در بیشتر موارد، پزشکان توصیه می کنند در صورت امکان، کل خال را بردارید. یک روش معمول، بیوپسی پانچ، با یک چاقوی دایره‌ای که در پوست اطراف خال مشکوک فشار داده می‌شود، انجام می‌شود. در روش دیگری، بیوپسی خارج سلولی، کل خال و مقدار کمی از بافت سالم اطراف آن برداشته می شود.

اولین امتیاز را ثبت کنید!

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت