بیوتین
اولین امتیاز را ثبت کنید!

آشنایی با بیوتین

همانطور که می دانید ویتامین ها و مواد معدنی نقش مهمی در تقویت پوست، مو، ناخن ها و تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. یکی از انواع ویتامین هایی که در جلوگیری از ریزش مو، روشن شدن پوست و تقویت ناخن ها موثر است، ویتامین بیوتین است که به ویتامین H نیز معروف است.

بیوتین در واقع نوعی ویتامین B است که به طور طبیعی در غذاهایی مانند زرده تخم مرغ، قلوه و جگر، مغزها مانند بادام، بادام زمینی، گردو، قارچ، موز، گل کلم، سویا و حبوبات یافت می شود. این ویتامین به شکل آمپول، کپسول و قرص استفاده می شود. این پروتئین به بدن در تجزیه چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها کمک می کند.

بیوتین چیست؟

بیوتین یک ویتامین محلول در آب است، این ویتامین از نظر ساختار مولکولی مانند ویتامین B است و به ویتامین B7 یا ویتامین H نیز معروف است. این ویتامین شروع کننده فرآیند گلوکونئوژنز است. فرآیند گلوکونئوژنز در واقع فرآیند تولید کلاژن است. علاوه بر این بیوتین در افزایش متابولیسم اسیدهای آمینه مانند واکنش لوسین و ترشح اسیدهای چرب نقش دارد.

وجود مقدار کافی از این ویتامین در بدن باعث بهبود عملکرد زندگی و سلامت پوست، مو و ناخن می شود. یکی از راه های جلوگیری از کمبود این ویتامین در بدن استفاده از قرص، کپسول و آمپول بیوتین است. کمبود بیوتین می تواند ناشی از تغذیه نامناسب بدون مواد مغذی، کاهش وزن سریع و بیماری های مختلف باشد.

عوارض جانبی کمبود بیوتین در بدن شامل بثورات پوستی قرمز، خشکی چشم و پوست چین و چروک، ریزش و شکنندگی مو، احساس خستگی، اختلالات خواب، حالت تهوع و از دست دادن اشتها، افسردگی، بی حالی، درد عضلانی و انواع اختلالات گوارشی می باشد.

 

در چه مواردی از بیوتین استفاده می شود؟

بیوتین اثرات مختلفی بر روی بدن دارد که از آن جمله می توان به سلامت پوست، ناخن و مو، تبدیل غذا به انرژی و افزایش فعالیت بیولوژیکی و متابولیک بدن اشاره کرد. استفاده از این ویتامین بسیار متنوع است، استفاده از بیوتین معمولاً برای افراد زیر توصیه می شود:

 

افرادی که موهای کم پشتی دارند

هنگامی که ساقه و پیاز مو ضعیف می شود، فولیکول ها نیز ضعیف می شوند. یکی از راه های تقویت مو مصرف ویتامین ها و مکمل هایی مانند بیوتین یا B7 است. با مصرف روزانه یک قرص بیوتین به راحتی می توانید موهای کم پشت را در کمترین زمان رشد دهید. بیوتین تاثیر مهمی در تقویت فولیکول های مو و درمان نازک شدن موها دارد. بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

 

افرادی که ریزش موی شدید دارند

امروزه مشکلاتی مانند ریزش مو به دلیل مشغله های شهری، آلودگی و رژیم غذایی نامناسب در بین خانم ها و آقایان بیشتر شده است. ریزش مو مشکلی است که باعث ناراحتی و استرس خانم ها می شود. برای تشخیص علت اصلی ریزش مو، اولین قدم مراجعه به یک کلینیک تخصصی مو است. سپس یک متخصص می تواند مشکل شما را ارزیابی و بررسی کند و راه حلی برای درمان آن ارائه دهد. در بیشتر موارد، پزشکان بسته به شرایط بیمار، مقدار مشخصی بیوتین را برای جلوگیری از ریزش مو تجویز می کنند.

بیوتین

برای ناخن های شکننده

افرادی که ناخن های شکننده و ضعیف دارند می توانند با مصرف مقداری از آن ناخن های خود را تقویت کنند. کمبود بیوتین منجر به شکنندگی و ترک خوردن ناخن می شود. استفاده از این دارو می تواند استحکام ناخن را بهبود بخشد.

 

سلامت پوست

زمانی که بدن انسان دچار کمبود ویتامین H یا بیوتین باشد، کمبود این ویتامین باعث بروز مشکلات پوستی مانند قرمزی، بثورات پوستی یا پسوریازیس می شود. در نتیجه استفاده از آن برای سلامت پوست بسیار مهم است و نباید از اثرات آن غافل شد.
یکی از موثرترین راه ها برای تقویت پوست استفاده از درمان مزوتراپی با بیوتین است. در مزوتراپی با کمک تزریق مواد مغذی مانند بیوتین به پوست می توان در کمترین زمان پوست را تقویت کرد.

 

داروی بیوتین برای مادران باردار و شیرده

مادران باردار و شیرده در این دوران معمولاً دچار کمبود ویتامین H هستند و مصرف قرص بیوتین تا حد زیادی می تواند این کمبود را جبران کند. در واقع یکی از ویتامین هایی است که نقش مهم و موثری در سلامت مادر و جنین دارد. از سوی دیگر، به دلیل تغییرات هورمونی در دوران شیردهی، زنان ممکن است دچار ریزش موی شدید شوند. در این صورت بهتر است برای افزایش تراکم مو و جلوگیری از ریزش مو از بیوتین طبق دستور پزشک استفاده شود.

 

کاهش قند خون

استفاده از این ویتامین در بیماران دیابتی باعث کاهش سطح قند خون می شود. شاید عجیب به نظر برسد، اما کمبود آن کنترل قند خون را مختل می کند و در نهایت می تواند منجر به عوارضی مانند دیابت شود. یکی از راه های بهبود دیابت و کاهش قند خون استفاده از مکمل های ویتامین بیوتین است.

 

 

اولین امتیاز را ثبت کنید!

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت