نه به روغن
اولین امتیاز را ثبت کنید!

اثرات الکل بر ریزش مو، آیا الکل باعث ریزش مو می شود؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا مصرف الکل بر ریزش مو تاثیر دارد؟ ریزش مو به یک مشکل بسیار رایج در جامعه بشری تبدیل شده است که به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. در مراحل اولیه، آلوپسی با نازک شدن مو و ریزش خفیف مو مشخص می شود، اما با پیشرفت این بیماری و افزایش ریزش مو، منجر به نازک شدن مو و در نهایت طاسی می شود. یکی از دلایل ریزش مو می تواند مصرف الکل باشد در ادامه در این باره بیشتر برایتان توضیح داده شده است. تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

اثرات مصرف الکل بر ریزش مو

انواع مختلفی از ریزش مو وجود دارد که تأثیر قابل توجهی بر روی افراد می گذارد، از جمله ریزش مو با الگوی مردانه، تلوژن افلوویوم، آلوپسی منطقه ای، آلوپسی آناژن و غیره.
تا به امروز هیچ تحقیق علمی برای ایجاد رابطه مستقیم بین اکل و ریزش مو و بروز هر یک از این الگوهای ریزش مو انجام نشده است.
اما گفته می شود که نوشیدن الکل بر ریزش مو به طور مستقیم کمک می کند. به این ترتیب بر جنبه های مختلف سلامت انسان از جمله جذب مواد مغذی حیاتی تاثیر می گذارد.

مصرف الکل و کمبودهای مواد مغذی

همانطور که پوست، ناخن ها، ماهیچه ها و بافت های داخلی بدن به دریافت مداوم مواد مغذی وابسته هستند، مو نیز از این قاعده مستثنی نیست. بیشتر این مواد مغذی از طریق غذا جذب می شوند.
بسیاری از مواد مغذی میکرو و ماکرو نقش مهمی در رشد مو دارند. از ویتامین های  A، B12، V، D  و E گرفته تا مواد معدنی مانند روی.
بسیاری از این مواد معدنی و ویتامین ها در غذاها و مکمل های غذایی یافت می شوند، اما برخی از این ویتامین ها مانند ویتامین D در سطح پوست تولید می شوند.
زمانی که الکل زیاد می نوشید، میزان آنزیم های گوارشی که پانکراس شما تولید و آزاد می کند کاهش می یابد.
بنابراین، توانایی بدن در تجزیه و جذب مواد مغذی از غذا کاهش می یابد.
به دلیل اثرات مصرف الکل بر جذب مواد مغذی، بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات مصرف الکل از کمبود مواد مغذی ضروری رنج می برند.

اثرات الکل بر ریزش مو

اگرچه هیچ ارتباطی بین سوءتغذیه در بدن و ریزش مو وجود ندارد، اما گفته می‌شود زمانی که مقادیر مشخصی از مواد مغذی در بدن کم باشد، فرد از الگوهای تالوژن افلوویوم رنج می‌برد.

از آنجایی که نوشیدن مشروبات الکلی در جذب مواد مغذی در بدن اختلال ایجاد می کند، بر نحوه تغذیه شما نیز تأثیر می گذارد و فرد را بیشتر به انتخاب غذاهای ناسالم تمایل می دهد.
مشخص شده است که مردانی که مقدار زیادی الکل مصرف می کنند، بدن آنها می تواند فیبر، کلسیم، آهن و سایر مواد مغذی کمتری نسبت به افرادی که الکل مصرف نمی کنند جذب کند.

نوشیدن الکل و سیگار کشیدن

اکثر مردم وقتی الکل می نوشند سیگار می کشند در واقع، الکل یک محرک شناخته شده برای سیگار کشیدن است.
با توجه به اینکه نوشیدن مشروبات الکلی به طور مستقیم به مو آسیب نمی زند، اما سیگار تاثیر بسزایی دارد. تحقیقات در این زمینه نشان می دهد افرادی که سیگار می کشند در مقایسه با افرادی که سیگار نمی کشند علائم ریزش مو، سفیدی زودرس مو و ریزش مو را بیشتر تجربه می کنند.
اثرات مضر دود سیگار به ساختار و DNA موهای انسان آسیب می رساند.
سیگار نیز تأثیر مشابهی روی پوست دارد. محققان به این نتیجه رسیدند که افرادی که به طور منظم سیگار می کشند، بیشتر در معرض علائم پیری هستند.
البته همه افراد هنگام نوشیدن سیگار نمی کشند، اما اگر سیگاری هستید، باید به شما نشان دهیم که سیگار کشیدن در حین نوشیدن بر سلامت و ظاهر موهای شما تأثیر می گذارد.

اثرات الکل بر ریزش مو

این مطلب را نیز از دست ندهید: آیا سیگار کشیدن پوست را سیاه می کند؟

سایر اثرات نامطلوب مصرف الکل بر سلامتی

تحقیقات در همین زمینه نشان می دهد که مصرف زیاد الکل یا به طور مستقیم باعث بیماری های مزمن زیر می شود و یا خطر ابتلا به آنها را افزایش می دهد. این بیماری ها عبارتند از:

بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، فشار خون بالا و آسیب کبدی.
مشکلات روانی مانند اختلالات یادگیری یا زوال عقل.
بیماری های روانی، مانند افسردگی یا اضطراب.

همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که نوشیدن بیش از حد می تواند باعث آسیب های جسمانی شود. هنگامی که سیستم ایمنی آسیب می بیند، خطر ابتلا به بیماری های دیگر افزایش می یابد.

دلایل ریزش مو

اگرچه نوشیدن الکل بر ریزش مو نقش دارد، اما علت اصلی آن در نظر گرفته نمی شود.
اساساً، اثرات هورمون آندروژن دی هیدروتستوسترون یا DHT دلیل اصلی شایع ترین نوع ریزش مو، طاسی با الگوی مردانه است.
این هورمون به گیرنده های روی پوست سر متصل می شود و اگر مستعد ریزش مو هستید، این هورمون به تدریج فولیکول های مو را کوچک می کند و روند رشد موهای جدید را متوقف می کند. این فرآیند کوچک سازی نامیده می شود.

عوامل مختلفی در سایر الگوهای ریزش مو نقش دارند. به عنوان مثال، استرس، عفونت، آسیب یا تغییرات هورمونی که باعث تلوژن افلوویوم می شود.

عوامل دیگری مانند عفونت‌های قارچی، علل ریزش مو مزمن و حتی بیماری‌های خود ایمنی می‌توانند بر روی مو تأثیر بگذارند و اثرات متفاوتی بر جای بگذارند. از ریزش موی دائمی تا ریزش موی موقت ادامه داشته باشد.

اولین امتیاز را ثبت کنید!

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت