• بدن
  • 10 مرداد 1401
  • 2132
اولین امتیاز را ثبت کنید!

اگزمای دست چیست و چگونه درمان می شود؟

اگزمای دست چیست؟ ماندرمیت که به نام اگزمای دست نیز شناخته می شود، یک بیماری شایع است که از هر 20 نفر یک نفر را مبتلا می کند. این بیماری می تواند در اوایل دوران کودکی ظاهر شود، اما معمولا در نوجوانان و بزرگسالان شایع تر است. اگزمای دست می‌تواند یک مشکل موقت یا دائمی باشد و در برخی افراد چندین سال طول می‌کشد تا بهبود یابد و بر زندگی روزمره آن‌ها تأثیر منفی بگذارد.

در بیشتر موارد روش های درمانی انتخاب شده به کنترل بیماری کمک می کند. تشخیص و درمان به موقع می تواند از عوارض و سایر مشکلات ناشی از اگزمای دست جلوگیری کند. برای افراد مبتلا به اگزما ناشی از تماس با مواد آلرژیک، اجتناب از دست زدن به آنها می تواند به بهبود اگزمای دست کمک کند.

hand eczema

کدام افراد بیشتر در معرض اگزمای دست هستند؟

افرادی که در کودکی اگزما داشتند و همچنین افرادی که مرتباً آب مصرف می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به اگزمای دست هستند.

علائم اگزمای دست چیست؟

همه انواع اگزما می توانند باعث خارش و قرمزی پوست شوند. با این حال، برخی از انواع اگزما، مانند اگزمای دست، می توانند به روش های مختلف ظاهر شوند. با این حال، علائم رایج اگزمای دست عبارتند از:

  • پوست ترک خورده
  • قرمزی پوست
  • خارش
  • درد
  • پوسته پوسته شدن و خشکی پوست

تاول

نوع دیگر اگزما پونگئولیکس است. در اگزمای پمفولیکس، دست بیمار دارای تاول های کوچک است. خارش در کف دست یکی دیگر از علائم این بیماری است. اگزما پمفولیوس در زنان بیشتر از مردان است. این بیماری پوستی در حال حاضر درمان خاصی ندارد. با این حال، روش‌های زیادی وجود دارد که بیمار می‌تواند با آن‌ها شرایط را کنترل کند.

hand eczema

علل اگزمای دست چیست؟

در بیشتر افراد، اگزما در اثر تماس مستقیم با مواد شیمیایی خشن و التهاب روی پوست، مانند صابون‌ها، مواد شوینده و آب ایجاد می‌شود. در افرادی که به عطر و ادکلن، فلز یا چرم حساسیت دارند، دست زدن به این مواد می تواند باعث اگزما شود.

بسیاری از موارد، علت اگزمای دست نامشخص است و هیچ محرکی شناسایی نمی شود. در برخی افراد عوامل متعددی باعث ایجاد اگزما می شوند، مانند عوامل حساسیت زا و التهابی که در ایجاد این اختلال نقش دارند.

این مطلب را نیز از دست ندهید: آشنایی با انواع اگزما

آیا اگزمای دست ارثی است؟

پاسخ به این سوال منفی است و اگزمای دست یک بیماری ارثی نیست، اما اگزمای دست می تواند با آسم، درماتیت و تب یونجه در اعضای خانواده همراه باشد.

کدام مشاغل در معرض این بیماری قرار دارند؟

افرادی که در مشاغل خاصی مانند نظافت، مراقبت از کودکان، مراقبت از سالمندان، آشپزی، آرایشگری، مکانیک، پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، مکانیک صنعتی، کارگران ساختمانی، گل فروشی ها و غیره کار می کنند از اگزمای دست رنج می برد.

چه بیماری هایی شباهت به اگزمای دست دارند؟

پسوریازیس دست ها شبیه اگزمای دست است، به خصوص زمانی که کف دست ها ضخیم و پوسته پوسته می شوند. عفونت قارچی و کرم حلقوی نیز باعث ایجاد بثورات خارش دار و پوسته پوسته می شود. این بیماری معمولا در کف پا یا کشاله ران ظاهر می شود، اما می تواند به دست ها و ناخن ها نیز منتقل شود.

hand eczema

چگونه از اگزمای دست پیشگیری کنیم؟

برای جلوگیری از بروز اگزما، در محل کار و منزل در تماس با مواد شیمیایی و آب داغ از دستکش مناسب استفاده کنید. اگر قرار است برای مدت طولانی از دستکش لاتکس استفاده کنید، باید از دستکش نخی زیر آن استفاده کنید.

بسته به نوع مواد شیمیایی که با آن کار خواهید کرد، باید از دستکش مناسب استفاده کنید و مطمئن شوید که داخل دستکش تمیز و خشک است و در صورت پاره شدن آن را تعویض کنید. برخی از افراد با پوست حساس در حین تهیه غذا، تمیز کردن سطوح و شستن مو و بدن خود از دستکش های مخصوص در حمام و آشپزخانه برای جلوگیری از عفونت های پوستی استفاده می کنند. اگر نمی توانید از دستکش استفاده کنید، قبل از تماس با مواد حساسیت زا از کرم مخصوص استفاده کنید، دست های خود را کاملا با آب و صابون بشویید و خشک کنید، سپس کرم مرطوب کننده بزنید.

درمان اگزمای دست چیست؟

بهترین درمان برای اگزما اجتناب از علل زمینه ای است. اگر فکر می کنید در خانه یا محیط کارتان با محرک هایی سروکار دارید که ممکن است باعث اگزمای شما شوند، حتما به پزشک مراجعه کنید.

پزشک با جستجوی علت آلرژی، درمان آلرژی را تشخیص می دهد. علاوه بر این، پزشک رفتارها و روش‌های دخیل در ایجاد اگزما را شناسایی کرده و راه‌های مقابله با آن را پیشنهاد می‌کند.

اولین امتیاز را ثبت کنید!

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت