حساسیت به نور خورشید
اولین امتیاز را ثبت کنید!

حساسیت به نور خورشید

یکی از مواردی که می تواند اوقات ما را در یک سفر تابستانی یا حتی یک سفر کوتاه تلخ کند، بازگشت حساسیت به نور خورشید است. در افرادی که پوست آنها مستعد آلرژی است، آلرژی به نور خورشید ممکن است حتی با قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض نور خورشید ایجاد شود. اولین سوالی که هنگام پرداختن به این موضوع به ذهن خطور می کند این است که چرا این اتفاق برای پوست ما افتاده است و با آن چه کنیم؟

اگر شما یا اطرافیانتان از این آلرژی رنج می برید و یا فکر می کنید که مشکل پوستی شما ممکن است ناشی از این حساسیت باشد، با ما همراه باشید تا با علائم، تشخیص و درمان حساسیت به آفتاب آشنا شوید.

حساسیت به نور خورشید

آلرژی به خورشید چگونه ایجاد می شود؟

حساسیت به نور خورشید واکنش سیستم ایمنی بدن است که اغلب به صورت خارش روی پوست قرمز دیده می شود. این عارضه معمولاً در جلوی گردن، پشت دست ها، سطح بیرونی بازوها و روی ساق ها و پاها دیده می شود. اما در موارد نادر، واکنش های پوستی می تواند شدید باشد و باعث ایجاد لکه های کوچک روی پوست در سایر قسمت های بدن شود.

شایع ترین نوع حساسیت به آفتاب، راش نوری چند شکلی نامیده می شود که به آن آکنه نیز می گویند. عفونت های جزئی این آلرژی می توانند بدون درمان از بین بروند، اما بیماری های جدی را می توان با داروهایی مانند کرم ها یا استروئیدها درمان کرد. در بین افراد دارای پوست حساس که از حساسیت شدید به نور خورشید رنج می برند، پیشگیری و محافظت از پوست در برابر نور خورشید گامی بسیار مهم و اساسی در کنترل بیماری است.

حساسیت به نور خورشید

این مطلب را نیز از دست ندهید: نیاسینامید چیست؟ چه مزایایی برای پوست دارد؟

علائم حساسیت به نور خورشید

آگاهی از علائم مشکلات پوستی، امکان اقدام برای مشکلات جزئی و همچنین کمک به شناسایی و درمان علائم سرطان پوست و مشکلات جدی در اسرع وقت. رفتار به موقع برای برخی از انواع آلرژی های خورشیدی، سرعت علائم نیز مهم است.

علائم فیزیکی آلرژی به خورشید در موقعیت های مختلف متفاوت است و همیشه علائم یکسانی ندارند. این تفاوت به علت بیماری بستگی دارد، اما به طور کلی علائم و نشانه های این بیماری:

  • قرمزی پوست
  • خارش یا درد
  • برجستگی های کوچک می توانند با هم ترکیب شوند و توده های بزرگی را تشکیل دهند
  • لایه برداری پوست و ایجاد دلمه یا خونریزی
  • تاول یا کهیر

این علائم و نشانه ها معمولاً پس از چند دقیقه تا چند ساعت قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می شوند.

حساسیت به نور خورشید

چرا پوست ما به نور خورشید حساس است؟

به طور کلی مشخص نیست که چرا برخی از افراد به نور خورشید حساسیت دارند و چرا برخی افراد آلرژی دارند. اما می توان گفت تغییراتی که پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در پوست ایجاد می شود می تواند باعث تحریک و ایجاد این نوع واکنش های آلرژیک شود.

در واقع، سیستم ایمنی بدن، پوست در معرض نور خورشید را به عنوان یک جسم خارجی می شناسد و به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا با آن مقابله کند. این واکنش باعث واکنش آلرژیک می شود و باعث بثورات پوستی، تاول های کوچک و گاهی ضایعات پوستی دیگر می شود.

با این حال، علت دقیق این واکنش هنوز مشخص نیست. البته ژنتیک می تواند در این امر نقش داشته باشد و در کنار مصرف برخی داروها، قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی و بیماری ها نیز می تواند پوست را نسبت به آفتاب حساس تر کند.

حساسیت به نور خورشید

انواع آلرژی به نور خورشید

انواع مختلفی از حساسیت های خورشیدی وجود دارد که شدت و شدت آنها متفاوت است. این شامل:

آفتاب سوختگی (اکتینیک خارش)

این نوع حساسیت به آفتاب یک مشکل ارثی است. علائم و نشانه ها شدیدتر از انواع دیگر هستند. اگرچه این مشکل در همه نژادها دیده می شود، اما در میان بومیان آمریکا و قفقازی ها بیشتر دیده می شود. علائم و نشانه های این بیماری در دوران کودکی دیده می شود.

حساسیت به نور خورشید(واکنش فوتواکتیو)

این نوع حساسیت به نور خورشید زمانی اتفاق می‌افتد که ماده‌ای در پاسخ به نور خورشید روی پوست مالیده شود. این مواد شیمیایی شامل انواع مختلفی از مواد شیمیایی، ضدآفتاب، لوازم آرایشی و خوشبو کننده هستند که این مشکل را ایجاد می کنند. گاهی علائم این بیماری پس از دو تا سه روز ظاهر می شود.

حساسیت به نور خورشید

این مطلب را نیز از دست ندهید: روتین قبل از خواب پوست حساس

راش چند شکلی (PMLE)

این نوع آلرژی شایع ترین نوع حساسیت به نور خورشید است. این اختلال در زنان شایع‌تر از مردان است و معمولاً در سنین جوانی تا بیست سالگی رخ می‌دهد. جوش های پلی مورف روشن معمولاً به صورت تاول ظاهر می شوند و ممکن است به صورت تاول یا لکه های قرمز روی پوست ظاهر شوند. این مشکل اغلب در فصل بهار رخ می دهد و علائم آن معمولاً چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب ظاهر می شود.

کهیر روزانه

این یکی از موارد نادر حساسیت به آفتاب است که باعث کهیر می شود. کهیر تنها چند دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ظاهر می شود. این عارضه اغلب در زنان جوان مشاهده می شود. علائم این بیماری می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و در برخی موارد حتی می تواند منجر به شوک آنافیلاکتیک شود (یک واکنش آلرژیک شدید که زندگی فرد را تهدید می کند).

کدام قسمت های بدن بیشتر تحت تاثیر قرار گرفتن در معرض نور خورشید قرار می گیرند؟

اگرچه آلرژی های خورشیدی می توانند در هر جایی از پوست رخ دهند، اما اغلب در پشت دست ها، پاها، بازوها و گردن، جایی که بدن بیشتر در معرض نور خورشید است، دیده می شود. موارد شدید این عارضه حتی در قسمت هایی از بدن که زیر لباس هستند نیز مشاهده شده است. جالب اینجاست که این مشکل در پشت صورت و دست ها که معمولاً بدن در معرض نور خورشید است، رخ نمی دهد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر پس از ماندن در آفتاب با واکنش‌های پوستی غیرعادی یا تحریک‌پذیر مواجه شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که این علائم شدید هستند یا به مرور زمان درمان نشده اند، بهتر است به متخصص پوست مراجعه کنید.
اگر بعد از چند دقیقه آفتاب گرفتن روی پوست خود کهیر داشتید، بهتر است زودتر به مرکز بهداشت مراجعه کنید، زیرا خطر ابتلا به شوک آنافیلاکتیک به دلیل «کهیر» وجود دارد.

حساسیت به نور خورشید

آلرژی به آفتاب چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص این آلرژی و تشخیص علائم آن از موارد مشابه به عهده متخصص است. متخصص پوست شما را معاینه می کند و در مورد داروهایی که مصرف می کنید و سابقه خانوادگی شما سؤالاتی می پرسد. گاهی اوقات ممکن است نیاز باشد آزمایش‌های دیگری مانند آزمایش خون، آزمایش ضد آفتاب (که حساسیت پوست به اشعه ماوراء بنفش و نور مرئی را اندازه‌گیری می‌کند) یا بیوپسی انجام دهید. نگران نباشید، این آزمایش ها می توانند کمبود آفتاب سوختگی را تشخیص دهند و سایر مشکلات پوستی مانند اگزما یا لوپوس را بررسی کنند.

این مطلب را نیز از دست ندهید: برای زیبایی صورت چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟

عوامل خطر برای این آلرژی چیست؟

عوامل موثر برای تعیین خطر ابتلا به حساسیت به نور خورشید عبارتند از:

نژاد

این عارضه پوستی ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، اما افرادی که پوست روشن دارند بیشتر به انواع خاصی از آلرژی های خورشیدی مبتلا می شوند.

عواقب برخی چیزها

برخی از علائم آفتاب سوختگی زمانی ظاهر می شوند که پوست شما قبلاً در معرض موادی مانند عطرها، ضد عفونی کننده ها و سایر ضد آفتاب ها قرار گرفته باشد. البته این به معنای کنار گذاشتن کرم ضد آفتاب نیست (ضد آفتاب یکی از مهم ترین محصولات مراقبت از پوست و پیشگیری از سرطان پوست است). اگر علت بیماری شما پزشکی است، ممکن است بتوانید با نظر پزشک از این عارضه پیشگیری کنید و نوع محافظت در برابر آفتاب را تغییر دهید.

مصرف داروهای خاص

مصرف برخی از داروها مانند تتراسایکلین ها، آنتی بیوتیک ها، داروهای مبتنی بر گوگرد و مسکن ها مانند کتوپروفن می تواند خیلی سریعتر باعث آفتاب سوختگی شود.

بیماری های عفونی پوستی

ابتلا به درماتیت (التهاب پوست) خطر قرار گرفتن در معرض نور خورشید را افزایش می دهد.

حساسیت سایر اعضای خانواده با قرار گرفتن در معرض نور خورشید

اگر والدین یا خواهر و برادر شما از آفتاب سوختگی رنج می برند، ممکن است شما نیز به آن دچار شوید. دلیل این امر ممکن است تاثیر عوامل ژنتیکی در بروز این نوع درگیری باشد.

حساسیت به نور خورشید

چگونه حساسیت به نور خورشید را کنترل و درمان کنیم؟

اگر به نور خورشید حساسیت دارید یا پوست شما به نور خورشید حساس تر است، می توانید با رعایت نکات زیر خطر عوارض را کاهش دهید:

  • در ساعات شلوغ روز از تأثیر نور خورشید اجتناب کنید.
  • سعی کنید از ساعت 10 صبح تا 16 شب زیر نور آفتاب نروید.
  •  قرار گرفتن ناگهانی در معرض نور شدید خورشید را فراموش کنید.
  • علائم آلرژی به خورشید در بسیاری از افراد هنگام قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید در بهار و تابستان رخ می دهد. اگر پوست شما برای انطباق با نور خورشید نیاز به بیرون رفتن دارد، بهتر است به تدریج میزان نور خورشید را افزایش دهید.
  • از عینک آفتابی و لباس مناسب استفاده کنید. یک پیراهن آستین بلند و کلاه لبه دار از پوست در برابر نور خورشید محافظت می کند. سعی کنید لباس های نازک یا گشاد نپوشید زیرا اشعه ماوراء بنفش از آنها عبور می کند.
  • از ضد آفتاب استفاده کنید. ما طیف وسیعی از کرم های ضد آفتاب با SPF حداقل 30 را توصیه می کنیم. هنگام استفاده از ضد آفتاب ذهنی باز داشته باشید و هر دو ساعت یکبار آن را تجدید کنید. اگر شنا می کنید یا عرق می کنید، حتما ضد آفتاب را در فواصل زمانی کوتاه تجدید کنید.
  • از محرک ها دوری کنید. اگر می دانید پوست شما به مواد خاصی مانند داروها یا مواد غذایی خاصی مانند زردچوبه یا لیمو حساس است، آنها را مصرف نکنید.
  • و نکته مهم؛ برای درمان بهتر حساسیت به نور خورشید با یک متخصص پوست مشورت کنید.

تجربیات خود را با ما در میان بگذارید

به هر حال، شما یا یکی از نزدیکانتان ممکن است حساسیت خاصی به نور خورشید یا درمان هایتان داشته باشید. پس فراموش نکنید که آن را با ما و سایر خوانندگان باریخت به اشتراک بگذارید تا بتوانیم از تجربیات دیگران استفاده کنیم.

اولین امتیاز را ثبت کنید!

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت