درمان اگزمای پوستی
اولین امتیاز را ثبت کنید!

درمان اگزمای پوستی

اگر به دنبال این هستید که درمان اگزمای پوستی چیست؟ درست آمده اید. شاید نام او را جایی شنیده باشید یا متاسفانه یکی از آشنایانتان به آن مبتلا باشد. در این مقاله هر آنچه که باید در مورد این عارضه پوستی بدانید را خواهید آموخت.

اگزمای پوستی چیست؟

اگزما وضعیتی است که در آن پوست خارش، قرمز، متورم و پوسته پوسته می شود. پزشکان هنوز علت این مشکل را نمی دانند. اما این بیماری معمولاً افراد مبتلا به آلرژی را درگیر می کند. اگزما گاهی اوقات ریشه ژنتیکی دارد و می تواند به یکی از اعضای خانواده تبدیل شود.

درمان اگزمای پوستی

علائم اگزما چیست؟

در اینجا برخی از علائم آن آورده شده است:

  • خارش شدید
  • قرمزی پوست
  • زخم های کوچک
  • خاراندن پوست
  • پوست خشک


علائم اگزما بیشتر در پنج سال اول زندگی بروز می کند. با این حال، اگزما به این دوره محدود نمی شود و می تواند افراد را در هر سنی مبتلا کند. بد نیست بدانید که علائم اگزما بین بزرگسالان و کودکان متفاوت است. در زیر این تفاوت ها را شرح می دهیم.


کودکان: علائم و نشانه های اگزما در دوران نوزادی بسیار متفاوت است. اگر نوزاد شما تازه وارد است و زیر 6 ماه سن دارد، باید توجه داشته باشید که بین 2 تا 6 ماهگی (و 5 سالگی)، کودکان مبتلا به اگزما علائمی مانند خارش، خشکی، بثورات، تورم و جوش را تجربه خواهند کرد. استخوان های گونه ، پیشانی یا سر داشته باشد.

با بزرگتر شدن نوزاد، جای زخم معمولاً بیشتر از ابتدا پوسته پوسته می شود و پوست بسیار خشک و خارش دار می شود. با گذشت زمان، این علائم شدیدتر و افزایش می یابد، در حالی که ممکن است با عود منظم رخ دهند.

درمان اگزمای پوستی


نوجوانان و بزرگسالان: اگزما  بیشتر در اطراف آرنج و پشت زانو دیده می شود. اگزما می تواند پوست نوجوانان و بزرگسالان را ضخیم تر و تیره تر کند. علاوه بر این، گاهی این بیماری باعث خارش شدید پوست و در نتیجه زخم روی پوست می شود.

این مطلب را نیز از دست ندهید: پسوریازیس چیست؟


انواع اگزما روی پوست

انواع مختلفی از اگزما وجود دارد و شما می توانید در هر زمان بیش از یک نوع اگزما داشته باشید. اگرچه همه انواع آکنه می توانند باعث خارش و قرمزی پوست شوند، اما برخی از آنها می توانند عوارض جانبی مانند زخم های آبکی، خشکی، زبری و خارش ایجاد کنند.


انواع مختلفی از اگزما وجود دارد، از جمله:

  1. درماتیت آتوپیک
  2. درماتیت تماسی
  3. اگزمای دی هیدروتیک
  4. درماتیت نومولار
  5. درماتیت سبورئیک
  6. درماتیت استاز

اگزما می تواند قسمت های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد. اگزمای دست یک بیماری شایع پوستی است. این بیماری می تواند با تورم، لایه برداری، خشکی، قرمزی، خارش یا تاول روی پوست همراه باشد. عوامل ژنتیکی، آلرژن های تماسی و التهاب در ایجاد این نوع اگزما نقش دارند. این بیماری در افرادی که با مواد شیمیایی و التهابی سروکار دارند بیشتر دیده می شود.

درمان اگزمای پوستی


یکی از رایج ترین انواع اگزما، اگزمای پوست سر است که اغلب با علائمی مانند خارش، قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست سر همراه است. این نوع اگزما درماتیت سبورئیک نامیده می شود. البته درماتیت سبورئیک در کودکان به بیماری کلاهک گهواره ای معروف است.


آیا آزمایشاتی برای اگزمای پوستی وجود دارد؟

اکنون که این اطلاعات را خوانده اید، ممکن است از خود بپرسید که آیا آزمایشاتی وجود دارد که اگزما را نشان دهد؟ و آیا آزمایشات نقشی در درمان اگزمای پوستی دارند؟
در پاسخ باید بگوییم که اگزما هیچ آزمایشی ندارد. اما پزشکان و پرستاران می توانند با معاینه پوست شما یا پوست کودک و پرسیدن چند سوال اگزما را تشخیص دهند.


برای کاهش علائم اگزمای پوستی چه کنیم؟


اگر اگزما دارید، حتما یک لایه ضخیم از پماد بدون عطر یا مرطوب کننده استفاده کنید تا از خشکی پوست جلوگیری کنید. همچنین توصیه می کنیم از چیزهایی که اگزما را بدتر می کنند اجتناب کنید. یعنی عواملی مانند:

  • گرمای بیش از حد یا عرق کردن
  • حضور در هوای بسیار خشک
  • استرس یا اضطراب
  • تغییر ناگهانی دما
  • صابون یا محصولات تمیز کننده سخت
  • استفاده از عطر
  • از پوست خشک مراقبت نکنید
  • از پشم یا الیاف مصنوعی مانند پلی استر استفاده کنید

اگزما چگونه درمان می شود؟

پیشرفت علم، درمان اگزما نیز در حال پیشرفت است. با این حال، هیچ درمان قطعی برای این وجود ندارد.
درمان اگزما با توجه به نوع و شدت آن متفاوت است. تغییر سبک زندگی، داروهای بدون نسخه، داروهای تجویزی (خوراکی، تزریقی، موضعی و بیولوژیکی) و فتوتراپی برخی از درمان‌های اگزمای آتوپیک هستند.

درمان اگزمای پوستی

راهکارهایی برای درمان اگزمای پوستی

از کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده استفاده کنید
بهترین راه برای درمان خشکی پوست این است که آن را با یک حمام خوب مرطوب کنید و آن را مرطوب کنید. در درمان آکنه، استفاده از پماد به محافظت از پوست کمک می کند. در برخی موارد، علاوه بر استفاده از پمادها و داروها، استفاده از دستمال مرطوب به بیمار توصیه می شود.
باید بدانید که اگر بعد از حمام یا دوش از کرم یا پماد استفاده کنید، پوست شما رطوبت بیشتری را حفظ می کند. برخی از افراد محصولاتی مانند روغن یا جو را امتحان می کنند که می تواند در وان ریخته شود.

درمان اگزمای پوستی


از کرم ها و پمادهای کورتیکواستروئیدی استفاده کنید.

کورتیکواستروئیدها به عنوان کورتیکواستروئیدها نیز شناخته می شوند. این محصول جذب پوست می شود و خارش و قرمزی را برطرف می کند. (در موارد شدید ممکن است نیاز به قرص های استروئیدی داشته باشید، اما پزشک یا پرستار شما به زودی این درمان های استروئیدی را متوقف می کند. البته این داروها کمک می کنند، اما آنها نیز مشکلات خاص خود را دارند).


استفاده از داروهایی که بر سیستم ایمنی تأثیر می گذارد

این داروها فقط توسط افرادی استفاده می شود که از سایر درمان های کم عارضه بهبود نیافته اند.

آنتی هیستامین تار
آنتی هیستامین دارویی است که بیشتر افراد در صورت داشتن آلرژی مصرف می کنند. مصرف آنتی هیستامین ها می تواند به کاهش خارش و کاهش اگزما در برخی افراد کمک کند. برخی از مردم فکر می کنند که این داروها برای آنها موثر نیست.

اکثر افراد مبتلا به اگزما در شب احساس خارش شدیدی می کنند که مانع از خواب راحت آنها در شب می شود. اگر این مشکل را دارید، با پزشک خود صحبت کنید. او می تواند با تجویز آنتی هیستامین ها به خواب بهتر شما کمک کند.

درمان با نور اگزمای پوستی

نور درمانی یا پرتودرمانی می تواند به درمان اگزمای پوستی کمک کند، اما کارشناسان نگران افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست در چنین افرادی هستند. به همین دلیل است که پزشکان زیاد از فتوتراپی استفاده نمی کنند.
در طول فتوتراپی، پوست در معرض نور خاصی به نام اشعه ماوراء بنفش قرار می گیرد. این درمان معمولا در مطب پزشک انجام می شود. متخصصان معمولاً این درمان را برای کسانی که درمان های دیگر به آنها کمک نکرده است توصیه می کنند.

درمان اگزمای پوستی


آیا می توان از اگزمای پوستی جلوگیری کرد؟


شاید! کودکان دارای والدین، خواهر و برادر یا کودکان مبتلا به اگزما ممکن است مبتلا شوند. در این کودکان استفاده از لوسیون و روغن گرم در سال اول (در بدو تولد) به پیشگیری از اگزما کمک می کند.
پزشکان هنوز نمی دانند که آیا این اقدام می تواند از اگزما در نوجوانی جلوگیری کند یا خیر.


اکنون که از اگزما مطلع شدید، به ما بگویید که آیا اطلاعات بالا برای شما مفید بوده است یا خیر؟ آیا تا به حال به اگزما مبتلا شده اید؟ چگونه با آن رو به رو شدید؟ نظر فراموش نشه ما به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

اولین امتیاز را ثبت کنید!

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت