پوست مرغی
اولین امتیاز را ثبت کنید!

درمان پوست مرغی، آیا پمادی وجود دارد؟

پوست مرغی یا کراتوزپیلاریس آنقدر شایع است که ممکن است هر فردی را گرفتار کند. این بیماری بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می شود. و میزان شیوعش میان خانم ها بیشتر از آقایان است. درست است که این عارضه ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما در ده سال اول زندگی شانس بیشتری برای وقوع دارد. و معمولا در دوران بلوغ بدتر می شود. برخی از پزشکان معتقدند پوست مرغی شدن پوست ارثی است . زیرا در افراد دوقلو به یک شکل دیده می شود. در ادامه این مقاله راجع به درمان پوست مرغی صحبت می کنیم. آیا پمادی برای درمان وجود دارد؟

بیماری پوست مرغی در کسانی که بیماری پوستی درماتیت آتوپیک( التهاب پوستی ارثی) دارند. و یا افراد با پوست های خشک بیشتر دیده می شود.

پوست مرغی

دون دون شدن پوست چه علتی دارد؟

علت اصلی آن در واقع ناشناخته است. احتمالا این بیماری به دلیل ساخت بیش از حد کراتین در پوست به وجود می آید. افرادی که به بیماری پوستی کراتوزپیلاریس مبتلا هستند. یک نقص ژنتیکی کوچک دارند. و می توانند نسل های بعدی را نیز تحت تاثیر قرار دهند. پوست مرغی گاهی خود را همراه با ایکتیوزیس ولگاریس ، پوست خشک ، تب یونجه،التهاب مخاط بینی ، آسم ، اگزما و درماتیت نشان می دهد.

در واقع بر آمدگی های کراتوز پیلاریس از جنس کراتین هستند. که در اثر تجمع مقادیر اضافی کراتین در لایه سطحی پوست در فولیکول های مو منشا می گیرند. این پوست در زیر میکروسکوپ یک پوست ضخیم دیده می شود . که سوراخ هایی در فولیکول های مو دارد. لایه بالایی پوست کمی گشاد شده اند. و همین باعث می شود پوست کمی قرمز و گر گرفته به نظر بیاید.

پوست مرغی

برای درمان پوست مرغی به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

پزشکان عمومی و متخصصان اطفال می توانند به راحتی این بیماری را تشخیص دهند. و آن را درمان کنند. اما گاهی نیاز است که به متخصص پوست مراجعه شود.

تشخیص این بیماری بسیار ساده است. و بر اساس شواهد پوستی معمول و مشخص تشخیص داده می شود. سابقه خانوادگی برای تشخیص و درمان پوست مرغی بسیار کمک کننده است. زیرا همانطور که گفتیم این بیماری ارثی است.

رژیم غذایی هیچ تاثیری روی این بیماری ندارد. اما کمبود ویتامین آ می تواند باعث بروز علائمی شبیه به پوست مرغی شود.

پوست مرغی

بهبود پوست مرغی

  • نگذارید پوستتان خشک شود. بخصوص در زمستان
  • همیشه از صابون های ملایم استفاده کنید
  • برای از بین بردن لکه ها لوسیون مناسب بگیرید
  • روزی دوبار ناحیه را با لوسیون ماساژ دهید
  • از صابون ها و لوازم آرایشی با بوی تند استفاده نکنید
  • ناحیه مربوطه را دستکاری نکنید تا شاید از بین برود!
  • بعد از استفاده از کرم ها و پماد ها انتظار درمان فوری نداشته باشید
  • هیچ وقت ناامید نشوید.

از بین بردن پوست مرغی

برای بهبود این عارضه راه های زیادی وجود دارد. یک مدت پوستتان را چرب کنید. بهبودی موقتی خوبی حاصل می شود. قانون کلی در درمان پوست مرغی این است‌ که کرم ها و روش های درمان باید همیشه ادامه داشته باشند. زیرا یک درمان قطعی برای پوست مرغی وجود ندارد. اما برای بهبود آن کرم ها و لوسیون های زیادی هستند.

این نکته را فراموش نکنید . که درمان های مختلف برای همه افراد یکسان نیست. با اینکه درمان قطعی برای کراتوز پیلاریس نداریم‌. اما این عارضه در برخی از افراد خود به خود از بین می رود.

پماد برای درمان پوست مرغی

ابتدا برای اینکه پوست خشک نشود از صابون های ملایم استفاده کنید. مهمترین درمان چرب کردن پوست به طور مداوم است. آن هایی که به این عارضه به صورت خفیف مبتلا شده اند می توانند از کرم های بدون نیاز به نسخه استفاده کنند. مثل کتافیل و لوسیون لوبریدم. اما افرادی که پوست مرغی شدید تری را تجربه می کنند باید از پماد های قوی تری مثل لوسیون لاکتیک اسید، لوسیون آلفا هیدروکسی اسید ، کره اوره، سالسیلیک اسید و کرم های موضعی استروئیدی استفاده کنند.

برای درمان پوست مرغی ناحیه مورد نظر را ابتدا با صابون ملایم یا پن شستشو ، شستشو دهید. و سپس لوسیون بمالید. و ماساژ بدهید. گاهی ممکن است پزشکان کرم های موضعی استروئیدی را برای پوست هایی که خارش دارند و یا قرمز شده اند به مدت هفت تا ده روز تجویز کنند.

پوست مرغی

درمان پوست مرغی با لیزر

لیزر کربن دیا اکسید برای پوست مرغی امتحان شده است و نتایج مختلفی داشته است. اما لیزر هم درمان قطعی پوست مرغی نیست. اگر به این بیماری مبتلا هستید بهتر است انتظار بهبود سریع نداشته باشید. زیرا این یک بیماری مزمن است و نیاز به یک روش درمان و نگهداری طولانی مدت دارد.

اولین امتیاز را ثبت کنید!

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت