• مو
  • 12 فروردین 1401
  • 1408
5/5 - (1 امتیاز)

دلایل ریزش مو در خانم ها

بالغ بر ۵۰-۴۰ درصد زنان زیر ۴۰ سال درگیر مشکل ریزش مو می باشند. طبق یک مقاله اخیر در دانشگاه علوم پزشکی تهران، متوسط سن ابتلا به ریزش مو در زنان ۳۰ سالگی است. مو برای اکثر زنان یکی از بزرگترین ویژگی های تعریف کننده آنها از نظر زیبایی ظاهر آنها می باشد بنابراین ریزش مو باعث وحشت در زنان می شود. به همین دلیل در این مقاله دلایل ریزش مو در خانم ها را بررسی می کنیم.

قبلا برای بیشتر زنان ریزش مو به دورۀ یائسگی یا پس از یائسگی محدود می شده است.  بنابراین اگر شما کسی را می شناسید که با چنین مشکلی روبه روست یا اگر موهای خودتان شروع به ریختن کرده است، بهتر است به دنبال مشاوره تخصصی باشید.

دلایل ریزش مو در خانم ها

 

انواع ریزش مو در زنان جوان

ریزش مو در زنان جوان (یا آلوپسی) را می توان به دو نوع تقسیم کرد:

  • آلوپسی همراه با ایجاد بافت جوشگاهی (اسکار)
  • آلوپسی بدون اسکار.

آلوپسی همراه با اسکار دائمی می باشد. اما آلوپسی بدون اسکار ممکن است برگشت پذیر باشد. خوشبختانه آلوپسی همراه با اسکار نادر است و کمتر از ۳ درصد ریزش مو را به خود اختصاص می دهد.

هشدار : محکم بستن موها، خود را محدود کردن به مدل هایی که به پوست سر فشار می آورند، می تواند یکی از دلایل ریزش مو در خانم ها باشد.  اگر شما موهایتان را می بافید و یا شینیون می کنید، آگاه باشید: ریزش موی ناشی از این نوع مدل می تواند دائمی باشد چرا که شما باعث آسیب مستقیم به فولیکول های مو و توانایی رشد مجدد آن ها شده اید.

زنان جوان ۳۰ تا ۴۰ ساله به طور فزاینده ای ریزش مو را تجربه می کنند. تخمین زده می شود ۳۷ درصد زنان (از هر سه نفر یک نفر) از کم پشت شدن مو یا طاسی رنج می برند، که بسیاری از آنها زیر ۵۰ سال سن دارند، یعنی میانگین سنی که قبلا انتظار می رفت ریزش مو در آن سن اتفاق بیفتد.

دلایل ریزش مو در خانم ها

روند ریزش موی زنانه ابتدا به صورت منتشر است، اغلب به صورت تدریجی با کم پشت شدن مو در نواحی تاج سر و قسمت های گیجگاهی اتفاق می افتد. زنانی که در چنین وضعیتی هستند ممکن است در ابتدا بیشتر به موهایی که روی بُرس مویشان یا اطراف پلاگین حمام به جا می ماند، توجه نمایند، قبل از اینکه آنها متوجه مناطق دچار ریزش روی سرشان باشند.

ریزش مو در زنان جوان در ابتدا با حجم زیادی از استرس شروع می شود. الگوی طاسی زنانه، اگرچه در حال حاضر برای بعضی ها یک احتمال ژنتیکی است، اما هنوز هم به طور گسترده در مورد آن صحبت نمی شود و با تحت فشار گذاشتن مداومِ زنان برای تطابق با معیارهای زیبایی، دلایل ریزش مو در خانم ها می تواند باعث از بین رفتن اعتماد به نفس در بانوان جوان شود.

۹۶ درصد زنان بر این باورند که مردان با وجود ریزش مو در مقایسه با زنان که ممکن است در معرض افسردگی یا بی اشتهایی اجتماعی  قرار گیرند، بهتر می توانند “احساس جذاب بودن” را حفظ کنند. اولین اقدام زنان در این موارد اغلب مراجعه به پزشک عمومی است، که اگر چه اینکار برای مطرح کردن نگرانی های گستردۀ پزشکی ضروری است، اما اغلب آن ها هیچ راه حل خوبی ارائه نمی دهند. 

امروز ما به بررسی هر دو علل ودلایل ریزش مو در خانم ها می پردازیم.

دلایل ریزش مو در خانم ها

دلایل ریزش مو در خانم ها

ریزش مو در زنان جوان اغلب در یک محدوده پیش از مشکلات پزشکی یا در اثر عوارض جانبی داورهای تجویز شده بروز می کند. در اینجا برخی از علل پزشکی ریزش مو را بررسی می کنیم.

ریزش موی ژنتیکی:

الگوی طاسی زنانه ممکن است ممکن است زمینۀ ارثی در خانوادۀ شما داشته باشد. این نوع از ریزش مو از فولیکول موهای چروک شده تشخیص داده می شود که از طریق بیوسی و همینطور آزمایشات عمومی توسط پزشک عمومی نشان داده می شود.

سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

این مشکل به ویژه در زنان جوان شایع است، PCOS وضعیتی است که به دلیل کاهش فعالیت یا اختلال در فعالیت هورمونی در تخمدان ها رخ می دهد. کم پشت شدن مو به دلیل میزان بالای آندورژن ها یا تستوسترون و دی هیدروتستوسترون  (DHT) اتفاق می افتد. افزایش میزان این هورمون ها به ویژه DHT در زنان، موجب ریزش مو می شود.

دلایل ریزش مو در خانم ها

سبک زندگی، استرس یا بهداشت عمومی

به خوبی مشخص شده که استرس می تواند یکی از دلایل ریزش مو در خانم ها باشد و این مساله تا زمانیکه هفته ها از آن واقعه یا علت استرس زا نگذشته باشد، مشهود نخواهد بود. تریکوتیلومونیا، یک وضعیت روانی است که شخص مبتلا به دلیل اضطراب موهای خود را می کشد که این منجر به ضعیف شدن رشد مجدد موها می شود.

رژیم غذایی نادرست

هر چه قدر که زمان می گذرد ما بیشتر و بیشتر متوجه می شویم که چگونه رژیم، هر بخش از بدن ما و نه فقط وزن را تحت تاثیر قرار می دهد. و رشد و وضعیت مو هم یک از بخش های کلیدی این معادله است. با توجه به اولویت بندی حفظ سیستم بدن، مو جزو بافت هایی است که اهمیت کمتری دارد. این بدین معنی است که موها تنها از مواد مغذی باقی مانده پس از توزیع آنها توسط سیستم گوارش به ارگانهای حیاتی شما سود می برند. اگر هیچ گونه مادۀ مغذی مازادی وجود نداشته باشد، در این صورت موها ضعیف می شوند.

دلایل ریزش مو در خانم ها

پرکاری و کم کاری تیروئید:

یک وضعیت پزشکی قابل درمان است که می تواند منجر به ریزش مو شود. در هر دو صورت باید میزان مصرف داروهای تیروئید مورد توجه قرار گیرد زیرا عوارض دوزهای بالا یا پایین می تواند بر رشد موها تاثیر بگذارد. اگرچه گاهی اوقات داروهای تیروئید می تواند یکی از دلایل ریزش مو در خانم ها باشد، اما به سختی می توان گفت آیا ریزش مو ناشی از وضعیت خود تیروئید است یا داروهای مصرفی برای آن.

بیماری های خود ایمنی مثل لوپوس یا آلوپسی آره آتا:

وقتی اتفاق می افتد، که سیستم ایمنی به فولیکول های مو یا یا پوست یا رشد مو حمله می کند. این بیماری هم می تواند از دلایل ریزش مو در خانم ها باشد.

دلایل ریزش مو در خانم ها

نتیجه گیری :

در این مقاله درباره دلایل ریزش مو در خانم ها با شما عزیزان همراه بودیم. باریخت را دنبال کنید و مقالات آموزشی دیگر را از دست ندهید. ما مطالب ویژه ای برای شما و زیبایی تان آماده کرده ایم.

5/5 - (1 امتیاز)

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت