علائم صد درصدی بارداری کدام‌اند؟
اولین امتیاز را ثبت کنید!

علائم صد درصدی بارداری کدام‌اند؟

آیا با علائم بارداری آشنا هستید؟ اغلب اوقات علائم بارداری در هر خانمی به شکلی متفاوت ظاهر می‌شوند. برخی از افراد تا دو هفته اول هیچ علائمی ندارند و برخی دیگر حتی تا مدت طولانی‌تری نشانه‌ای مشاهده نمی‌کنند. در نتیجه می‌توان گفت که نشانه‌های بارداری در همه یکسان نیست. بارداری دوران بسیار حساسی برای مادر و جنین به حساب می‌آید. مادر در این دوران تغییرات هورمونی بسیار زیادی در بدن خود تجربه می‌کند. تغییرات هورمونی که نه تنها اشتها بلکه خلق و خوی فرد را تغییر می‌دهند. ما در ادامه قصد داریم تا علائم صددرصدی بارداری را بررسی کنیم. اگر در این باره کنجکاو هستید همراه ما باشید.

بارداری و علائم آن

راه‌های زیادی برای تشخیص صددرصدی بارداری وجود دارد. از سونوگرافی شکمی گرفته تا آزمایش خون و… اما شما می‌توانید در همان هفته‌های اول هم تنها با توجه به برخی علائم و تغییراتی که در بدن دیده می‌شود متوجه بارداری شوید.

شاید کمی عجیب باشد، اما هفته اول بارداری با توجه به تاریخ آخرین دوره پریود در نظر گرفته می‌شود. در واقع آخرین قاعدگی هفته ابتدایی حاملگی بوده، حتی اگر هنوز باردار نشده باشید.

به طور کلی برخی از رایج‌ترین و ابتدایی‌ترین علائم بارداری عبارت هستند از:

  • خستگی
  • تهوع شدید
  • پریود از دست رفته
  • نفخ شدید
  • تغییر خلق و خو
  • تغییر دمای بدن
  • احساس نیاز دائمی برای تخلیه مثانه
  • درد و سوزن سوزن شدن سینه‌ها
  • گرفتگی ناحیه شکمی
  • لکه‌بینی
  • فشار خون بالا
  • ضربان قلب نامنظم
  • تغییر رنگ و ظاهر سینه
  • جوش صورت
  • افزایش وزن ناگهانی و قابل توجه
  • و…

گرفتگی ناحیه شکمی و لکه‌بینی در هفته‌های اول بارداری

عموما 10 تا 14 روز بعد از لقاح فرد خونریزی جزئی را تجربه می‌کند که اغلب از آن به عنوان لکه‌بینی یاد می‌شود. این لکه‌ها بیشتر اوقات با یک پریود سبک و زودگذر اشتباه گرفته می‌شوند. البته که لکه‌بینی شامل حال همه نمی‌شود و اگر اتفاق بیفتد تقریبا زمان آن نزدیک به تاریخ قاعدگی است. در دوران لکه‌بینی ممکن است متوجه علائم زیر شوید:

  • رنگ: رنگ خون در این دوران قرمز کم‌رنگ، قهوه‌ای یا تماما قرمز است.
  • نوع خونریزی: خونریزی در این دوران سبک بوده و فشار چندانی به فرد وارد نمی‌کند.
  • درد: با اینکه این نوع خونریزی خفیف‌تر از قاعدگی است اما اغلب همراه با گرفتگی‌ها و درد خفیف تا شدید است.
  • زمان: این مدل خونریزی اغلب چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد.

اگر لکه‌بینی را تجربه می‌کنید پیشنهاد می‌کنیم که از مصرف نوشیدنی‌های الکلی، دخانیات و مواد مخدر اجتناب کنید، به این خاطر که تمامی این موارد خونریزی را شدیدتر کرده و همچنین خطرات جانبی بیشتری به همراه دارند.

پریود از دست رفته، از علائم ابتدایی بارداری

بعد از لقاح بدن شروع به ساخت هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی می‌کند. هورمونی که به بارداری کمک می‌کند. به علاوه اینکه در این دوران آزاد شدن تخمک‌ها کاملا متوقف می‌شود. اغلب اوقات افراد 4 هفته بعد از لقاح پریود خودشان را از دست می‌دهند. البته برخی اوقات داشتن پریود نامنظم با بارداری اشتباه گرفته می‌شود. در صورتی که تجربه پریود نامنظم دارید و برای بارداری هم شک دارید بهتر است که به سراغ دکتر زنان و زایمان بروید تا با انجام آزمایش از بارداری مطمئن شوید.

علائم صد درصدی بارداری کدام‌اند؟

بالا رفتن دمای بدن در اوایل بارداری

یکی دیگر از علائم بارداری افزایش دمای بدن است. در زمان بارداری دمای مرکزی بدن بیشتر از حد طبیعی است. به علاوه اینکه با انجام برخی فعالیت‌های سبک هم بیشتر می‌شود. بنابراین به منظور جلوگیری از کم آبی بدن و متناسب کردن این دما باید حتما آب به اندازه کافی بنوشید و در انجام فعالیت‌ها احتیاط کنید.

خستگی ناشی از بارداری

خستگی بخش جداناپذیری از بارداری است. بخصوص در هفته‌های ابتدایی زنان خستگی شدیدی را گزارش کرده‌اند. یکی از علل این خستگی شدید افزایش سطح هورمون پروژسترون است. توصیه می‌کنیم که در این دوران به خودتان سخت نگیرید، به اندازه کافی بخوابید و همچنین برای اینکه خواب بهتری داشته باشید دمای اتاق‌تان را پایین‌تر بیاورید.

افزایش ضربان قلب در دوران بارداری

ضربان قلب در دوران حاملگی بیش از اندازه تندتر می‌شود، بخصوص در هفته 8 تا 10 بارداری. به طوری که آریتمی قلبی و تپش قلب از علائم شایع در این زمان هستند. این اتفاق اغلب اوقات به دلیل تغییرات سطح هورمونی در بدن زنان اتفاق می‌افتد. به علاوه اینکه جریان خون در این بازه 50% افزایش می‌یابد و همین هم می‌تواند بهانه‌ای برای افزایش ضربان قلب باشد. اگر بیماری زمینه‌ای قلبی دارید بهتر است در دوران بارداری علائم خود را به پزشک‌تان اطلاع دهید.

تغییرات مربوط به سینه

تغییرات ظاهری سینه ممکن است از هفته‌های 4 تا 6 مشاهده شوند. به علاوه اینکه به دلیل تغییرات شدید هورمونی سینه‌ها نسبت به لمس شدن بسیار حساس می‌شوند و تورم دارند. البته جای نگرانی نیست، به این خاطر که بعد از سازگاری بدن با تغییرات هورمونی این علائم هم کمتر می‌شوند. علاوه بر حساسیت سینه‌ها و تورم آن‌ها، رنگ نوک سینه ممکن است تیره‌تر شود.

تغییرات خلق و خو

یکی از علائم رایج بارداری تغییرات خلق و خو است. تغییراتی که ناشی از عدم تعادل هورمون‌هایی از جمله استروژن و پروژسترون رخ می‌دهد. این تغییرات هورمونی ممکن است فرد را حساس‌تر کرده و واکنش‌های او را به مسائل مختلف تندتر کند. در این دوران احساس افسردگی، اضطراب، تحریک‌پذیری و… کاملا طبیعی است.

علائم صد درصدی بارداری کدام‌اند؟

فشار خون و سرگیجه در اوایل دوران بارداری

فشار خون اکثرا در اوایل بارداری کاهش پیدا می‌کند که همین موضوع منجر به تجربه سرگیجه می‌شود، زیرا فشار خون باعث شده که رگ‌های خونی گشادتر شوند. اینکه ببینید فشار خون بالایی در دوران بارداری دارید و اینکه این مسئله تنها ناشی از حاملگی است کار چندان آسانی نیست.

سخن پایانی

همان‌طور که دیدید بارداری علائم متعدد و متفاوتی دارد. از دیگر علائم اولیه بارداری می‌توانیم به حساسیت غذایی، بی اشتهایی، ولع و هوس غذایی، بیحالی و… اشاره کنیم. دقت کنید که هیچ علائمی مبنی بر بارداری قطعی وجود ندارد. به این خاطر همان طور که گفتیم این علائم ممکن است با توجه به شرایط فرد به شکلی متفاوت ظاهر شوند. اگر در این زمینه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید همین حالا سری به سایت درمانکده بزنید. درمانکده علاوه بر داشتن یک مجله پزشکی بروز دارای لیست کاملی از پزشکان و متخصصین معتبر است. از پروفسور روماتولوژی تهران گرفته تا متخصص اطفال و…

 

اولین امتیاز را ثبت کنید!

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت