اولین امتیاز را ثبت کنید!

6 علت موهای زائد صورت چیست؟

علت موهای زائد صورت در مقایسه با گذشته که اهمیت زیبایی و شادابی پوست توسط همه افراد بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت، مورد توجه قرار گرفته است، خیلی مهم شده است.  خوشبختانه راه‌های زیادی برای جوان سازی و رفع مشکلات پوستی از جمله هیپوتراپی و میکرونیدلینگ وجود دارد. یکی از مشکلات رایجی که امروزه با آن مواجه هستیم رشد موهای ناخواسته در صورت و بدن افراد به خصوص خانم‌ها است.

شایع‌ترین علت موهای زائد صورت مربوط به اختلالات هورمونی است. دلایل مختلفی برای افزایش حجم موهای زائد وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

این مطلب را نیز از دست ندهید: هر جلسه لیزر موی زائد چقدر طول می کشد؟

علت موهای زائد صورت

دلیل اول: تغییر تعادل هورمونی
برخی از زنان ممکن است در دوران بلوغ، بارداری یا با افزایش سن، به ویژه پس از یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش هورمون‌های مردانه، رشد موی بیش از حد  در صورت را تجربه کنند.

در دوران بارداری، سطح تستوسترون به طور طبیعی افزایش می‌یابد که می‌تواند منجر به رشد مو شود.
این علائم پس از تولد نوزاد زمانی که سطح تستوسترون به حالت عادی باز می‌گردد ناپدید می‌شوند.
در طول یائسگی، در حالی که تولید تستوسترون ادامه دارد، استروژن کمتری آزاد می‌شود.

در نتیجه، سطح آندروژن در بدن به طور غیر طبیعی افزایش می‌یابد و منجر به ظهور ویژگی‌های مردانه می‌شود.

دلیل 2: مصرف برخی داروها

برخی از داروها، مانند استروئیدهای آنابولیک یا قرص‌های ضد بارداری حاوی پروژسترون، می‌توانند با سطوح هورمونی شما تداخل داشته باشند و باعث رشد مو شوند.

سایر داروهای حاوی پروژسترون، تستوسترون، بیماتوپروست یا سیکلوسپورین اثر مشابهی دارند.

دلیل 3:سندرم تخمدان
شایع‌ترین علت موهای زائد صورت در زنان جوان، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است، یک اختلال ناشی از سطوح بالای آندروژن که منجر به کیست تخمدان و پریودهای نامنظم می‌شود.

دلیل 4: اضافه وزن
چاقی با تستوسترون آزاد در زنان مرتبط است و باعث پر مویی می‌شود.به خصوص چربی اضافی در اطراف شکم می‌تواند منجر به مقاومت به انسولین شود.سطوح بالای انسولین نیز می‌تواند تولید آندروژن را افزایش دهد.

علت موهای زائد صورت

دلیل 5: تومورها
تومورهایی که بر غدد فوق کلیوی و غده هیپوفیز تأثیر می‌گذارند، مانند برخی از تومورهای ریه، تخمدان یا دستگاه گوارش، گاهی اوقات می‌توانند ترشح آندروژن را افزایش داده و باعث رشد مو شوند.

در برخی موارد، وجود تومور بر روی غده هیپوفیز نیز می‌تواند باعث رشد مو شود.پس در صورت مشاهده رشد سریع و غیر طبیعی موها حتماً به پزشک مراجعه کنید.

علت 6: ژنتیک یا وجود علل ناشناخته
برخی از موارد رویش مو زائد ژنتیکی است.
زنان از گروه‌های قومی و نژادی خاص بیشتر در معرض ابتلا به پرمویی هستند و دلیل اصلی آن ژنتیک است.حتی اگر به این گروه قومی تعلق نداشته باشید، می‌تواند در خانواده شما اجرا شود.

اگر در طول چرخه قاعدگی رشد موهای ناخواسته دارید و سطح آندروژن شما طبیعی است و هیچ یک از دلایل بالا را ندارید، احتمالاً به پرمویی مبتلا هستید.

این به این معنی است که علت دقیق رشد موهای شما ناشناخته است، اگرچه ممکن است نقصی در عملکرد آندروژن‌ها در بدن شما وجود داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی علت موهای زائد صورت و راه‌های رفع موهای زائد پرداخته ایم. رشد و تکثیر موهای ضخیم و بیش از حد می‌تواند ناشی از کیست تخمدان (که مشکلات جدی در دوران بارداری ایجاد می‌کند)، عدم تعادل هورمونی و غیره باشد.

مانند مشکلات جسمی علاوه بر این، موهای زائد باعث بروز مشکلات روحی زیادی از جمله افسردگی و کاهش اعتماد به نفس در افراد به خصوص خانم‌ها می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاقات و توقف رشد موهای ناخواسته، می‌توانید مشکل زمینه‌ای را درمان کنید، میزان فعالیت بدنی را افزایش دهید، یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، وزن خود را کاهش دهید و تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید.

به یاد داشته باشید که انتخاب بهترین روش برای از بین بردن موهای زائد به تشخیص صحیح علت بستگی دارد.

 

اولین امتیاز را ثبت کنید!

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت