اولین امتیاز را ثبت کنید!

علل، پیشگیری و درمان پینه پا

پینه پا معمولاً خطرناک نیست، اما ناخوشایند است و ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. بنابراین همه افراد به اطلاعاتی در مورد علل و روش های درمان پینه پا  نیاز دارند.
پینه  معمولاً در نواحی از بدن که اصطکاک در آن ها بارزتر است، مانند دست ها و پاها ایجاد می شود. پینه روی پوست کف پا ایجاد می شود و اغلب به دلیل پوشیدن کفش های خیلی تنگ یا نامناسب ایجاد گردد.
در این مقاله با ما همراه باشید تا بفهمید پینه چیست، چه تفاوتی با زگیل روی پا دارد، چه دلایلی دارد و چگونه می توانید از شر پینه خلاص شوید.

درمان پینه پا

پینه یا همان کالوس چیست؟

پینه به معنای ضخیم شدن لایه بیرونی هر قسمت از پوست است. هنگامی که سطح پوست به طور مداوم در معرض اصطکاک قرار می گیرد، بدن این لایه های ضخیم را برای جلوگیری از آسیب تشکیل می دهد.

اصطلاح پزشکی این بیماری هیپرکراتوزیس (به معنی افزایش غیرطبیعی تعداد سلول ها در لایه بیرونی پوست) است. این سلول ها تولید خود را افزایش می دهند و از پوست بدن انسان در برابر سایش مداوم، استرس و تحریک محافظت می کنند. این روشی برای محافظت از بافت های نرم بدن  است.

تاول چیست؟

تاول های پوستی  معمولا در کف پا و نزدیک انگشتان پا ایجاد می شوند. اگر با نوع راه رفتن یا به طور کلی پاهایی که فشار را روی قسمت های خاصی از پا افزایش می دهند مشکل دارید، ممکن است تاول هایی در آن قسمت ایجاد شود.

درمان پینه پا

علائم پینه چیست؟

تماس ها معمولا دردناک نیستند. اما میخچه (یکی دیگر از عارضه های پا) هنگام اعمال فشار باعث درد می شود.
پینه ها ممکن است با گذشت زمان تغییر رنگ دهند و لایه های زیرین پوست ضخیم ممکن است قهوه ای، سیاه یا قرمز شوند. هنگامی که خون بسیار کمی بین لایه های ضخیم پوست (یا گالن ها) و پوست طبیعی زیر آن جمع می شود، رنگ پینه ها تغییر می کند.

چه چیزی باعث ایجاد پینه پا می شود؟

پینه معمولاً در اثر فشار یا اصطکاک روی پوست ایجاد می شود. بنابراین، استفاده از پاهایی که وزن کل بدن را تحمل می کنند، بیشتر رایج است. پینه  برای محافظت از پوست در برابر این استرس ها ایجاد می گردد.

به طور کلی، مراقبت از پا بسیار مهم است. برای مثال پوشیدن کفش های نامناسب مانند کفش های پاشنه بلند با یا بدون جوراب نازک ویژگی هایی دارد که باعث افزایش فشار پا می شود. این فشار باعث ایجاد فشار بر روی پاها نیز می شود.

فعالیت بیش از حد به خصوص زمانی که فشار زیادی به پاها وارد می شود نیز می تواند باعث سفت شدن پوست پاها شود. به عنوان مثال، ورزشکاران بیشتر مستعد ابتلا به پینه پا  هستند و بیشتر به درمان پینه پا نیاز دارند. همچنین  قارچ پا و سایر آسیب های ورزشی نیز از موارد شایع مشکلات پا هستند که افراد دیگری غیر از ورزشکاران را تحت تاثیر قرار می دهند.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به پینه پا هستند. بر اساس این شاخص، سیگار باعث ایجاد رگ های خونی در اندام ها از جمله پاها می شود.
انقباض رگ های خونی در پاها باعث ضعیف شدن  بافت زیر جلدی می شود. در نهایت، با تحلیل رفتن بافت زیر جلدی، تماس بین استخوان ها و پوست ممکن است افزایش یابد و باعث ایجاد پینه روی پوست شود.

بدشکلی استخوان نیز باعث ایجاد پینه می شود. گاهی تغییر شکل استخوان باعث افزایش فشار روی قسمت های خاصی از پا می شود. به خصوص اگر این تغییر شکل، شکل پیاده روی را تغییر داده باشد.

درمان پینه پا

درمان های خانگی و پزشکی پینه پا چیست؟

بسیاری از پینه ها پس از اصطکاک به تدریج ناپدید می شوند. با این حال، افراد ممکن است ترجیح دهند این پینه ها را به دلیل ظاهر زشتشان بیشتر درمان کنند.
انجمن پوست آمریکا نکات زیر را برای درمان پینه پا  توصیه می کند:
برای از بین بردن پینه های لایه بردار، پاهای خود را به مدت پنج تا ده دقیقه در آب گرم قرار دهید تا پوست نرم شود.
یک پا را در آب جاری غوطه ور کنید و پوست مرده را با احتیاط با حرکات دایره ای یا در هم جدا کنید.

فقط مقدار کمی از لایه های پوست را بردارید. برداشتن بیش از حد لایه های پوست باعث خونریزی و در نهایت عفونت پینه پا می شود.

پینه را به آرامی روزانه با لوسیون، ژل یا کرم حاوی اوره، اسید سالیسیلیک یا لاکتات آمونیوم بمالید. استفاده از مرطوب کننده مناسب به تسکین پینه های قوی در طول زمان کمک می کند.

از کفی طبی  برای جلوگیری از بدتر شدن عارضه استفاده کنید.
به غیر از پینه، مشکلات مختلف پا مانند خشکی پوست، ترک خوردگی پا، کدر شدن پوست و پوسته های کف پا نیز با درمان های خانگی قابل درمان است.

درمان پینه پا

درمان های دیگر برای پینه پا چیست؟

بانداژها، پانسمان ها و سایر محصولات حاوی اسید سالیسیلیک می توانند به کاهش و از بین بردن پینه کمک کنند.

به خاطر داشته باشید که استفاده از محصولاتی مانند بانداژ ها برای همه مناسب نیست. اگر بیماری هایی دارید که می تواند بر اعصاب یا گردش خون در پا تأثیر بگذارد، هنگام استفاده از این محصولات باید مراقب باشید.

اگر میخچه ها بزرگ، دردناک یا ناراحت کننده هستند و در فعالیت های روزانه اختلال ایجاد می کنند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما ممکن است بتواند برخی از لایه های ضخیم تر پوست را بردارد و به شما توصیه کند از یک پد مناسب استفاده کنید.

اگر پینه خونریزی کرد یا ترک خورد، باید آن را بپوشانید و تا زمان بهبودی تمیز نگه دارید. می توانید مقداری وازلین روی آن بریزید و سپس روی آن را با چسب زخم بپوشانید. این روش به جلوگیری از عفونت و تسریع بهبود پینه کمک می کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر پینه ناپایدار  بود و یا زخمی شده بود بهتر است به پزشک مراجعه کنید.  با این حال، همیشه برای درمان پینه نیازی به مراجعه به پزشک نیست.

اگر دیابت، بیماری قلبی یا مشکلات گردش خون دارید

پینه  ها می توانند برای افراد مبتلا به انواع دیابت به دلیل اختلالات عصبی مشکل ساز شوند. افراد مبتلا به این بیماری ها که متوجه هر گونه توده یا تغییر در پاها می شوند، باید بدون اتلاف وقت به پزشک مراجعه کنند.

اگر مایع شفاف از پینه ها ترشح شود

خروج مایع خالص یا شفاف از پینه ها نشان دهنده عفونت یا زخم در پینه است. این یعنی باید درمان پینه پا  را شروع کنید.

درمان پینه پا

اگر پینه پا  بعد از درمان برگردد چه؟

اگر پینه پا پس از درمان عود کرد، با یک متخصص پا یا جراح ارتوپد تماس بگیرید تا علت عود را بیابید.
اگر تماس قرمز باشد، ممکن است دردناک یا داغ باشد
این علائم نشان دهنده احتمال عفونت است.

راه های پیشگیری از پینه پا  چیست؟

استفاده از کفش مناسب یکی از بهترین و ساده ترین راه ها برای جلوگیری از پینه است.
کفش هایی با پاشنه کوتاه و کفش هایی با کفی راحت با فضای کافی در اطراف انگشتان پا بهترین انتخاب هستند.
پوشیدن جوراب به کاهش اصطکاک کمک می کند، که احتمال تماس را کاهش می دهد.

تفاوت پینه و زگیل روی پا چیست؟

می توانید پینه را با نوعی زگیل به نام “زگیل پا” که در کف پا ایجاد می شود، اشتباه بگیرید.
تب پا نوعی عفونت پوستی است که توسط ویروسی به نام پاپیلومای انسانی ایجاد می شود. اگر مچ پا در کف پا بیرون بزند، به آن عفونت کف پا گفته می شود. راه رفتن با پای برهنه عامل اصلی این بیماری است.

زگیل های کف پا معمولاً جامد، با لبه های شفاف و سطحی ناهموار هستند. زگیل ها معمولاً همرنگ پوست هستند و لکه های کوچک سیاهی روی آن ها دیده می شود.
پیش از این، پزشکان معتقد بودند که این زگیل ها سرسیاه رگ‌هایی هستند که حاوی خون هستند. اما تحقیقات نشان داده است که این زگیل های سرسیاه به دلیل لخته شدن خون در سلول های اپیدرم ایجاد می شوند.

تفاوت دیگر بین زگیل پا و پینه این است که پینه  می تواند دردناک باشد، اما زگیل معمولاً دردناک نیست.

شما می توانید زگیل را با اسید سالیسیلیک بدون نسخه درمان کنید. اگر علائم زگیل بدتر شد یا به مرور زمان بهبود نیافت، برای درمان های دیگر با یک متخصص پوست مشورت کنید.

به گفته انجمن پزشکی بیماری های پا آمریکا، اگر متوجه ناهنجاری های مشکوک در پوست پاهای خود شدید، حتما برای تشخیص صحیح به پزشک مراجعه کنید.

علاوه بر این، برای درمان برخی از عواملی که باعث درد پینه پا می شوند، باید با متخصص مشورت کنید.

درمان پینه پا

کلام آخر

پینه  برای همه در هر سنی بسیار رایج است. اگر پینه روی حرکت شما تأثیری نمی گذارد یا علائم عفونت وجود ندارد، نگران نباشید.

در بیشتر موارد، درمان های خانگی به تسکین میخچه کمک می کند.
اگر در یک پا استخوان  مکرر دارید، برای یافتن علت آن با پزشک مشورت کنید.

اگر دیابت دارید و اخیراً رسوبات پوستی یا تغییرات پا داشته اید، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا از اتلاف وقت جلوگیری کنید. دیابت باعث آسیب به اعصاب بدن و در برخی موارد تغییر شکل پاها می شود. بی حسی پا مانع از آگاهی افراد مبتلا به دیابت از عفونت پینه می شود که به مرور زمان می تواند خطرناک باشد.

اگر پینه دارید، به ما و دیگران بگویید که بهترین درمان برای پینه چیست؟

اولین امتیاز را ثبت کنید!

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت