• بدن
  • 27 شهریور 1401
  • 2004
اولین امتیاز را ثبت کنید!

فواید روی در بدن چیست؟

بدن انسان برای سالم ماندن به مواد معدنی، ویتامین ها و بسیاری موارد دیگر نیاز دارد. روی یکی از این مواد است. روی یک ماده مغذی است که نقش های مهمی در بدن انسان ایفا می کند. بدن مکمل‌های روی را به طور طبیعی نمی‌سازد، بنابراین باید از غذا یا مکمل‌ها دریافت شود. این ماده مغذی از رشد و ایمنی کودک حمایت می کند. سطوح پایین روی می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری ها را افزایش دهد.

فواید روی در بدن بسیار زیاد است. این ماده علاوه بر حمایت از سیستم ایمنی، به بدن اجازه می دهد تا پروتئین و DNA بسازد، به بهبود زخم ها کمک می کند و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. اگر می خواهید بدانید فواید روی در بدن چیست؟ در ادامه با ما همراه شوید. 

فواید روی در بدن چیست؟

  • تقویت سیستم ایمنی بدنی: کی از مهمترین خواص روی برای بدن تقویت و بهبود سیستم ایمنی است. به دلیل نیاز به روی برای عملکرد سلولی و سیگنال دهی، کمبود این ماده منجر به واکنش ضعیف در سیستم ایمنی بدن می شود. مکمل روی همچنین سلول های ایمنی خاصی را تقویت کرده و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد.
  • روند بهبود زخم را تسریع می کند: روی در بیمارستان ها برای درمان زخم ها و سایر آسیب های پوستی استفاده می شود. از آنجایی که این ماده معدنی نقش مهمی در تولید کلاژن، عملکرد سیستم ایمنی و پاسخ التهابی بدن دارد، وجود آن برای بهبودی کامل و مناسب ضروری است. در واقع حدود 5 درصد از کل روی بدن در پوست ذخیره می شود که مقدار قابل توجهی است. کمبود روی می تواند بهبود زخم را کند کند. استفاده از مکمل های روی باعث تسریع روند بهبودی می شود.
  • خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با افزایش سن را کاهش می دهد: از دیگر فواید روی در بدن می توان به نقش این ماده معدنی در پیشگیری از برخی بیماری ها و شرایطی که معمولا بعد از افزایش سن ظاهر می شوند اشاره کرد. این بیماری ها شامل ذات الریه، عفونت ها و تحلیل عضلانی مرتبط با افزایش سن است که مصرف 45  تا 80 میلی گرم روی در روز می تواند به کاهش خطر ابتلا به آنها کمک کند.
  • درمان اسهال حاد در کودکان: از فواید روی در بدن می توان به اثرات مثبت روی در درمان یا کوتاه شدن دوره اسهال حاد در کودکان اشاره کرد و به همین دلیل در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت درمان اسهال حاد را در کودکان با مکمل های روی توصیه می کند.
  • درمان آکنه: آکنه یک بیماری پوستی شایع است که حدود 9.4 درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. علل آکنه عبارتند از انسداد غدد چربی، باکتری ها و درماتیت، برخی از مطالعات به این نتیجه رسیده اند که درمان های موضعی و خوراکی روی می تواند با کاهش التهاب، مهار رشد باکتری های آکنه و سرکوب فعالیت غدد چربی به آکنه کمک کند.

منابع غذایی حاوی روی

صدف بیش از هر غذای دیگری حاوی روی است. در 85  گرم صدف پخته شده 74 میلی گرم روی وجود دارد که تقریباً پنج برابر نیاز روزانه بزرگسالان به این ماده است. سایر منابع غنی روی شامل گوشت گاو، خرچنگ، گوشت خوک، مرغ و ماهی است.

روی در منابع گیاهی نیز یافت می شود، اما در مقادیر کمتر از منابع حیوانی. منابع گیاهی روی عبارتند از: غلات صبحانه غنی شده، آجیل، به ویژه بادام هندی و بادام، حبوبات، غلات کامل، به ویژه بلغور جو دوسر و محصولات لبنی. 

لازم به ذکر است که روی باید هر روز در رژیم غذایی وجود داشته باشد، در غیر این صورت فرد دچار کمبود روی می شود، زیرا بدن انسان سیستم خاصی برای ذخیره روی در درون خود ندارد.

این مطلب را نیز از دست ندهید: اگزمای دست چیست و چگونه درمان می شود؟

عوارض کمبود روی

یکی از مهم ترین عوارض کمبود روی در بدن مربوط به بارداری در زنان است که می تواند منجر به ناهنجاری جنین شود. کمبود این ماده در دوران نوزادی و کودکی نیز منجر به اختلال در رشد و بلوغ می شود.
از دیگر عوارض کمبود روی در بدن می توان به کاهش اشتها، اسهال، کاهش وزن، ریزش مو، مشکلات در عملکرد سیستم ایمنی و بهبود زخم، ضایعات پوستی و چشمی و اختلال در بویایی و چشایی اشاره کرد. اما باید توجه داشت که هیچ یک از مشکلات ذکر شده به تنهایی مربوط به کمبود روی نیست و بنابراین کمبود روی فقط باید توسط پزشکان و متخصصان تشخیص داده شود.

عوارض روی اضافی در بدن

مصرف زیاد روی باعث کاهش اشتها، تهوع و استفراغ، اسهال، گرفتگی عضلات شکم و سردرد می شود. مسمومیت با روی معمولا با مصرف مکمل ها اتفاق می افتد. مصرف بیش از حد روی می تواند جذب آهن و مس را از دستگاه گوارش مختل کند و منجر به کم خونی شود. 

اولین امتیاز را ثبت کنید!

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت