فولیکول مو
  • مو
  • 09 شهریور 1401
  • 1300
اولین امتیاز را ثبت کنید!

فولیکول مو چیست؟

اگر به سیستم رشد مو علاقه مند هستید و اطلاعاتی در مورد آن به دست می آورید، ابتدا باید بدانید فولیکول مو چیست؟ در واقع باید بگوییم فولیکول مو عضوی از بدن همه پستانداران است که از طریق آن شاهد رشد مو در نقاط مختلف بدن هستیم.

 

اگر این فولیکول ها از بین بروند و عملکردشان مختل شود، مو در آن قسمت رشد نمی کند، به بیان ساده باید گفت که فولیکول ها مانند کیسه ای عمل می کنند که از مرحله اول تا آخرین مرحله رشد در آن ها اتفاق می افتد و در نهایت مو از پوست خارج می شود.

فولیکول مو

چه زمانی فولیکول های مو در بدن انسان تشکیل می شود؟

نوع و توزیع بدن انسان زمانی شکل می گیرد که کودک در شکم مادر است و می توان گفت ژن ها بر فولیکول تاثیر می گذارند. در نتیجه می توان نتیجه گرفت که این فولیکول ها از زمانی که در رحم مادر بوده ایم با ما بوده اند.

 

تقریبا چه میزان فولیکول در بدن انسان است؟

 

مطالعات نشان داده است که هر فرد به طور متوسط ​​حدود 5 میلیون فولیکول دارد. از این تعداد حدود 100000 فولیکول روی پوست سر ذخیره می شود.لازم به ذکر است که عوامل مهمی مانند ژنتیک در آن تأثیر می گذارد.

 

رشد تارهای مو چگونه است؟

 

رشد مو در مراحل مختلف اتفاق می افتد و در طول این فرآیند فولیکول ها عامل اصلی مسیر رشد هستند که برای درک بهتر فولیکول در زیر این مراحل رشد را برایتان ذکر خواهیم کرد:

 

آناژن: این مرحله مهمترین مرحله رشد مو است که ما آن را مرحله تولید مثل می شناسیم.

کاتاژن: ما این مرحله را به عنوان یک گام خاموش می شناسیم.

تلوژن: که در واقع برای استراحت تارهای مو می باشد که در مراحل قبلی ساخته شده اند.

 

آیا موهای کنده شده فولیکول خود را از دست داده اند؟

 

برای پاسخ به این سوال باید گفت که به طور کلی وقتی موها را از سطح پوست می کشید به طور مثال: در زمان برداشتن ابرو، مو در واقع از ریشه کنده می شود اما فولیکول در زیر پوست باقی می ماند و در همان ناحیه شاهد رشد مجدد مو خواهیم بود اما اگر آسیب ببیند دیگر مو رشد نمی کند.

فولیکول مو

آیا کندن مو به فولیکول های ناحیه آسیب می رساند؟

بله، تکرار مکرر این فرآیند باعث آسیب یا تخریب فولیکول ها می شود، به همین دلیل خانم ها مدام ابرو های خود را می چینند، پس از مدتی دیگر شاهد رشد مو نیستند. چون فولیکول های مو قادر به رشد مو در آن ناحیه نیستند و به تدریج شاهد کاهش حجم مو در ابرو هستیم.

 

آیا فولیکول ها می میرند؟

بله، در برخی افراد شاهد مرگ یا از بین رفتن فولیکول ها هستیم، اما از طرف دیگر باید بدانیم که این فولیکول ها قابل احیا هستند. بیشتر ظاهر شما به رشد موهای شما بستگی دارد. مو همچنین می تواند عاملی باشد که از بدن در برابر سرما و تعریق زیاد محافظت می کند و می تواند عامل مهمی در ایجاد پیوندهای اجتماعی افراد باشد.

 

آیا هر فولیکول از یک مو تشکیل شده است؟

موهای انسان به صورت واحدهای فولیکولی از سطح پوست خارج می‌شوند. این واحدها گاهی می‌توانند از بیش از یک تار مو تشکیل شوند. تجمع این فولیکول‌ها در پوست سر و کف سر بیشتر از جاهای دیگر است.

 

نحوه رشد مو در فولیکول ها

ریشه موهایی که در فولیکول مو تشکیل می شود از سلول های پروتئینی تشکیل شده است. تغذیه آن از رگ های خونی اطراف این فولیکول های مو تامین می شود.

 

اولین امتیاز را ثبت کنید!

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت