• بدن
  • 25 خرداد 1401
  • 1536
4.7/5 - (4 امتیاز)

چگونه با مشکلات پوستی در دوران بارداری مقابله کنیم؟

بارداری دوره ای است که می توانید تغییرات مختلفی را در بدن خود مشاهده کنید. گروه بزرگی از این تغییرات مربوط به پوست شماست. اگر مشکلات پوستی در دوران بارداری را نمی دانید، ممکن است در هنگام بروز آن دچار ترس و اضطراب شوید. بنابراین، اگر باردار هستید یا قصد بارداری در آینده را دارید، خوب است در مورد تغییرات و مشکلات پوستی در این دوران و نحوه مقابله با آنها بدانید.

همه زنان باردار تغییرات پوستی یکسانی ندارند. تغییرات پوستی می تواند خود را به روش های مختلفی نشان دهد. اینها شامل پوست روشن صورت یا پوست شکم با لکه های صورتی و قرمز است.

مشکلات پوستی در دوران بارداری

مشکلات پوستی در بارداری

در این مقاله به انواع مشکلات پوستی در بارداری می پردازیم.

بثورات پوستی یکی از شایع ترین مشکلات پوستی در بارداری است.
ترک‌های پوستی هم یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی در دوران بارداری است و اغلب در زنان باردار رخ می‌دهد. حدود 90 درصد از زنان باردار آکنه را تجربه می کنند و به دنبال کرم های ترمیم کننده پوست یا سایر محصولات برای از بین بردن آن از روی پوست هستند. بثورات پوستی به صورت لکه های قرمز یا قرمز روی شکم یا سینه ها ظاهر می شود.

گفته می شود ورزش و استفاده از لوسیون های حاوی ویتامین E و اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHA) به جلوگیری از ایجاد ترک در پوست کمک می کند. اگرچه تاثیر مستقیم این درمان ها بر ترک های پوستی هنوز از نظر پزشکی ثابت نشده است، اما امتحان کنترل شده آن ها مضر نیست.

اگر متوجه شدید که هیچ کدام از آنها بعد از برنامه ریزی های مختلف برای شما کار نمی کند، نگران نباشید و به انجام آن ادامه دهید. این رگ ها پس از تولد به خطوط نقره ای یا سفید بسیار نازک تبدیل می شوند و کمتر دیده می شوند.

مشکلات پوستی در دوران بارداری

این مطلب را نیز از دست ندهید: روتین قبل از خواب پوست چرب

ماسک بارداری

ماسک بارداری به عنولن ملاسما و کلواسماهم شناخته می شود. ملاسما باعث ایجاد لکه های تیره روی پوست صورت می شود. این لکه ها که در اثر افزایش تولید رنگ پوست ایجاد می شوند، بیشتر در صورت و گونه ها دیده می شوند.

در دوران بارداری، بدن شما هورمون های بیشتری تولید می کند که به نوبه خود باعث افزایش تولید رنگدانه پوست می شود. حدود 50 درصد از زنان باردار برخی از علائم «ماسک بارداری» را تجربه می کنند. ماسک بارداری یک مشکل پوستی است که در دوران بارداری رخ می دهد و معمولاً پس از تولد نوزاد خود به خود از بین می رود.

پیشگیری از ماسک بارداری

جلوگیری از ظاهر شدن هر زمان که می خواهید بیرون بروید از یک ضد آفتاب خوب با حداقل SPF 30 استفاده کنید. همچنین می توانید از کلاه بسته برای محافظت از صورت خود در برابر اشعه های مضر خورشید استفاده کنید. در این زمان پوست شما شدیدتر احساس می شود و قرار گرفتن در معرض آفتاب خطر لکه های تیره را افزایش می دهد.

مشکلات پوستی در دوران بارداری

درخشندگی بیشتر پوست در دوران بارداری

در دوران بارداری، بیش از 50 درصد بدن شما خون تولید می کند و خون بیشتری به بدن جریان می یابد. این افزایش گردش خون چشمان شما را درخشان تر می کند.
از طرفی افزایش ترشح هورمون ها باعث افزایش فعالیت غدد چربی می شود و در نتیجه درخشندگی و شفافیت پوست صورت شما را افزایش می دهد. این دو عامل در کنار هم می توانند به «درخشش پوست» که ممکن است در دوران بارداری درباره آن شنیده باشید، کمک کنند. اکثر خانم ها از این پوست درخشان لذت می برند. فقط در صورتی که صورت شما خیلی چرب است می توانید از پاک کننده های بدون چربی برای جلوگیری از آکنه استفاده کنید. غیر از این، شما نیازی به انجام کاری جز لبخند ندارید!

جوش و آکنه از مشکلات پوستی در بارداری

اگر پوست مستعد جوش دارید، آکنه می تواند در دوران بارداری بدتر شود. هورمون های اضافی در بدن باعث افزایش فعالیت غدد چربی می شود، ترشح چربی را افزایش می دهد و در نتیجه باعث ایجاد آکنه بیشتر و بیشتر می شود. شما باید یک روال تمیز کردن جامع و مداوم داشته باشید. برای انجام این کار، می توانید بدون تجویز پزشک، با پاک کننده روزانه یا ژل شستشوی صورت روتین خود را شروع کنید. برای جلوگیری از حالت تهوع، استفاده از پاک کننده های بدون بو را فراموش نکنید.

صورت خود را هر شب و صبح با یک پاک کننده خوب پوست تمیز کنید. اما به خاطر داشته باشید که شستن صورت اغلب پوست شما را خشک می کند.

در مرحله بعد از میسلار واتر استفاده کنید که خاصیت اسیدی دارد و با استفاده از آن می توانید چربی باقی مانده را از روی پوست پاک کنید. از استفاده از محصولات ضد پیری خودداری کنید. این محصولات ممکن است دارای خواص ضد پیری باشند که برای زنان باردار توصیه نمی شود.
به عنوان مثال در سه ماهه اول بارداری از مصرف ترکیباتی مانند ویتامین A باید خودداری کرد. البته بعد از سه ماهه اول می توان این اجزا را زیر نظر پزشک به روتین پوست اضافه کرد. همچنین مکمل این عادت با مرطوب کننده های بدون چربی را فراموش نکنید.

به طور کلی اگر مشکل آکنه طبق برنامه پوستی مناسب برطرف نشد، برای درمان تومورهای دوران بارداری حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید.

مشکلات پوستی در دوران بارداری

این مطلب را نیز از دست ندهید: گلیسیرین برای داشتن مو هایی براق و شاداب

واریس (وریدهای واریسی پا)

مشکلات پوستی در دوران بارداری فقط به چشم ها و بالاتنه محدود نمی شود. رگ های واریسی ماهیچه های آبی بزرگی هستند که در دوران بارداری در پاها ظاهر می شوند. رگ های واریسی در پاها، زمانی که جریان خون شما افزایش می یابد تا فرآیند تغذیه و خون رسانی به شکم تکمیل شود. در نتیجه رگ های واریسی به طور ناگهانی ظاهر می شوند.

واریس می تواند ناخوشایند و گاهی دردناک باشد. متأسفانه، اگر سابقه خانوادگی واریس دارید، ممکن است در دوران بارداری دچار واریس شده باشید. خبر خوب این است که اکنون می توانید برای جلوگیری از واریس یا کاهش علائم آن اقدام کنید.

برای واریس چه کاری می توانید انجام دهید؟

رعایت نکات زیر برای پیشگیری یا کاهش علائم واریس ضروری است.

  • از نشستن طولانی مدت خودداری کنید و پاهای خود را پایین نگه دارید.
  • هنگام نشستن، همیشه پاهای خود را روی صندلی یا روی زمین نگه دارید.
  • برای کمک به بازگشت خون به قلب تا جایی که ممکن است راه بروید
  • جوراب مخصوص بپوشید (پزشک شما را در انتخاب جوراب مناسب راهنمایی می کند)
  • ویتامین C کافی دریافت کنید (ویتامین C به حفظ سلامت و پایداری عروق شما کمک می کند)
  • حداقل نیم ساعت در روز بنشینید و پاهای خود را بالای سر خود قرار دهید (قبل از آن در مورد وضعیت های ایمن با پزشک خود مشورت کنید).
  • از اضافه وزن خودداری کنید. چاقی در دوران بارداری برای شما و جنین داخل رحمتان مضر است.

مشکلات پوستی در دوران بارداری

رگهای عنکبوتی

رگ های عنکبوتی که عنکبوت های عروقی نیز نامیده می شوند، رگ های خونی قرمز کوچکی هستند که منشعب می شوند. این وریدهای عنکبوتی نیز به دلیل افزایش گردش خون ایجاد می شوند.
رگهای عنکبوتی یک مشکل شایع پوستی در دوران بارداری است.

این عارضه یکی دیگر از مشکلات شایع پوستی در بارداری است و معمولاً روی پوست صورت، سینه و بازوها ظاهر می شود. رگهای عنکبوتی روی بدن شما تأثیری ندارند و معمولاً بلافاصله پس از تولد ناپدید می شوند. آنها در زنان با پوست روشن و پوست روشن‌تر از زنان با پوست آبی یا سیاه شایع‌تر هستند. افزایش مصرف ویتامین C (طبق نظر پزشک) و عدم روی هم زدن پاها می تواند به کاهش بروز رگ های عنکبوتی کمک کند. از سوی دیگر، رگ‌های عنکبوتی می‌توانند سابقه ارثی داشته باشند. در این صورت هیچ کاری نمی توانید برای جلوگیری از آن انجام دهید.

این نوع مشکل پوستی در دوران بارداری معمولا پس از تولد نوزاد برطرف می شود و جای نگرانی نیست. لیزر درمانی به حذف سیاهرگ های عنکبوتی که اندکی پس از تولد ناپدید می شوند کمک می کند.

خشکی و خارش پوست در دوران بارداری

با بزرگ شدن تدریجی شکم، پوست این ناحیه نیز کشیده و سفت می شود. این فرآیند باعث خشکی پوست در دوران بارداری می شود که معمولاً با خارش همراه است. در صورت بروز خارش شدید در اواخر بارداری که ممکن است با حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، خستگی مفرط یا زردی همراه باشد، حتماً با پزشک خود تماس بگیرید.

این علائم ممکن است نشانه کلستاز باشد که با فعالیت کبد مرتبط است. پزشک ممکن است آزمایش خون را برای بررسی اینکه آیا این علائم با کلستاز مرتبط هستند یا خیر تجویز کند. از هر 50 زن باردار یک نفر ممکن است کلستاز را تجربه کند. البته این مشکل بعد از بارداری برای شما مشکلی ایجاد نمی کند.

اگر سوزش شدید باشد و به بازوها و پاهای شما سرایت کرده باشد، عارضه ممکن است خارش پلاک و پاپول (PUPP) باشد. پاپول ها لکه های قرمز برجسته ای هستند که روی پوست ظاهر می شوند و خارش دارند. این لکه ها پس از تولد ناپدید می شوند. از هر 150 زن باردار یک نفر ممکن است به این عارضه مبتلا باشد.

برای کاهش خارش و خشکی پوست شکم سعی کنید پوست را مرطوب نگه دارید. برای تسکین درد می توانید از لوسیون ها و کرم های ضد خارش استفاده کنید.

کلستاز را می توان با دارو درمان کرد. برای کمک به کاهش علائم PUPP، پزشک ممکن است درمانی شامل داروهای خوراکی و کرم ضد خارش تجویز کند. حمام بلغور جو دوسر همچنین ممکن است در درمان برخی بیماری‌های پوستی مانند PUPP مؤثر باشد.

مشکلات پوستی در دوران بارداری

تکه های روی پوست

ردهای پوستی توده‌های بسیار کوچک و شلی از پوست هستند که معمولاً زیر بازوها یا سینه‌ها ظاهر می‌شوند. پس از بارداری، گره های پوستی ممکن است ناپدید شوند. اما اگر باقی بمانند، راه های خوبی برای حذف آنها وجود دارد. از جمله لیزر (پزشکی)، سرما درمانی (کرایو) و استفاده از برخی درمان های خانگی.

تیره شدن اسکارهای کوچک، خال ها و سایر نواحی پوست شما

تغییرات و افزایش هورمون‌هایی که می‌توانند باعث مشکلات پوستی در دوران بارداری شوند، می‌توانند منجر به تغییر رنگدانه‌های پوست شوند. در دوران بارداری، ممکن است متوجه نقاط تیره رنگدانه مانند کک و مک ، خال، تکانه ها، آرئول ها و لبه آلت تناسلی شوید. هیچ کاری نمی توانید در مورد آن انجام دهید. در صورت مشاهده تغییر در ظاهر یا شکل با پزشک مشورت کنید.

میزان تغییر رنگدانه در دوران بارداری می تواند قابل توجه باشد، اما شدید نیست. مناطق تیره ممکن است در دوران بارداری تیره شوند.

مشکلات پوستی در دوران بارداری

کلام آخر

بارداری تغییرات زیادی در بدن دارد. این تغییرات شامل پوست و مو، خلق و خوی شما و تقریباً تمام جنبه های بدن و ذهن شما می شود. بسیاری از این تغییرات پس از زایمان از بین می روند و بدن شما به حالت عادی باز می گردد. اما دیگران همیشه با شما خواهند بود. در این بین، مهم است که تصویر مثبتی از بدن خود داشته باشید، تا حد امکان ورزش کنید تا بدن خود را به دوران قبل از بارداری خود برگردانید و در نهایت تغییرات کوچکی که نوزاد خواهد داشت را بپذیرید. پس از تولد از بین نمی رود. این چند خط روی شکم گواه شجاعت نابرابر شما در بارداری و به دنیا آوردن یک پسر زیباست.

تجربه شما با مشکلات پوستی در دوران بارداری

اگر مادر باردار هستید یا بودید، به ما و سایرین اطلاع دهید که آیا در دوران بارداری خود دچار مشکلات پوستی شده اید. چگونه با آنها برخورد کردید؟

4.7/5 - (4 امتیاز)

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت