اولین امتیاز را ثبت کنید!

کاپ قاعدگی چیست؟ از نوار بهداشتی بهتره؟

کاپ قاعدگی چیست؟ هر ماه، با نزدیک شدن به روزهای سیکل قاعدگی، اینکه از کدام محصول بهداشتی استفاده شود یک سوال مهم است. نوار بهداشتی یکبار مصرف، نوار بهداشتی قابل شستشو، تامپون و کاپ قاعدگی از رایج‌ترین محصولاتی هستند که برای جلوگیری از خونریزی قاعدگی بر روی لباس استفاده می‌شوند. با این حال هنوز هم در مورد استفاده و عدم استفاده از یکی از محصولات یعنی کاپ قاعدگی بین بسیاری از گروه‌ها اختلاف نظر وجود دارد.

کاپ قاعدگی از زمانی که برای اولین بار به عنوان جایگزینی سازگار با محیط زیست برای تامپون معرفی شد، سر و صدا کرده است. از نظر محیطی، کاپ باید با حذف استفاده از تامپون و پد، از ضایعات اضافی و آلودگی جلوگیری کند. البته می‌گویند این محصول اغلب بهتر از تامپون و نوار بهداشتی است اما باید دید این ادعا درست است یا خیر! در این مقاله به طور مفصل به این می‌پردازیم که کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی یک کاپ کوچک و بسیار انعطاف پذیر است که از لاستیک سیلیکونی یا لاتکس ساخته شده است. این محصول به جای جذب خون پریود مانند نوار بهداشتی و تامپون، آن را  در خود جمع می‌کند، کاپ داخل واژن قرار می‌گیرد و استفاده از آن برای خانم‌هایی که مجبورند ساعت‌های طولانی بیرون از خانه کار کنند بسیار راحت‌تر و بهتر خواهد بود.

نحوه استفاده از کاپ قاعدگی چیست؟

قبل از شروع قاعدگی و خونریزی، کاپ را مانند تامپون بدون اپلیکاتور داخل واژن فرو کنید.. با کمی چرخاندن کاپ داخل واژن، کاسه آن باز شده و به دیواره‌های واژن می‌چسبد. از این به بعد خون وارد کاپ می‌شود و از آن خارج نمی‌شود.

چند بار می‌توان از کاپ قاعدگی استفاده کرد؟

کاپ قاعدگی یکی از محصولات بهداشتی است که در دو نوع یکبار مصرف و قابل شستشو تولید می‌شود. اگر یک محصول یکبار مصرف خریداری می‌کنید، باید پس از یک بار استفاده آن را دور بیندازید. اما اگر قابل شستشو است می‌توانید آن را بشویید، استریل کنید و در دوره بعد دوباره استفاده کنید.

کاپ قاعدگی چیست

فواید کاپ قاعدگی

  • سازگار با محیط زیست
    با خرید یک یا چند کاپ ماهیانه قابل شستشو، زباله کمتری تولید می‌کنید و به آلودگی کمتر محیط کمک می‌کنید. البته این فقط در صورتی است که از کاپ یکبار مصرف استفاده نکنید.
    هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را کاهش می‌دهد
    یک کاپ قاعدگی شسته شده را می‌توان تا 10 بار استفاده کرد. بنابراین شما پول زیادی را پس انداز می‌کنید و می‌توانید این پول را برای مراقبت‌های بهداشتی مورد نیاز خود خرج کنید.
  • تا 12 ساعت قابل استفاده است
    می‌توانید کاپ قاعدگی را به مدت 12 ساعت نگه دارید و سپس آن را عوض کنید. البته خوب است بدانید که پس از نصب، کاپ باید هر 4 تا 8 ساعت بسته به میزان خونریزی تخلیه و استریل شود. اما این کاپ تا 12 ساعت قابل استفاده است. بنابراین اگر می‌خواهید از این محصول در شب استفاده کنید، مشکلی نیست. یکی دیگر از مزایای ظرفیت بالای کاپ این است که در هنگام خواب نیازی به استفاده از آستر و پد مخصوص شب نیست.
  • ظرفیت بالایی دارد
    این کاپ می‌تواند یک اونس مایع را جمع کند که دو برابر ظرفیت جذب پدها و تامپون‌های مخصوص است. اگر برای چند روز از دوره قاعدگی خود خونریزی شدید دارید، کاپ قاعدگی گزینه خوبی برای شماست.
  • بوی خفیفی ایجاد می‌کند
    انتشار بوی قاعدگی غیرقابل کنترل است و زمانی رخ می‌دهد که پد در تماس با جریان هوا باشد. اما کاپ چنین مشکلی ندارد، زیرا در واژن بسته شده و بویی از آن بیرون نمی‌آید.

این مطلب را نیز از دست ندهید: بایدها و نبایدهای انتخاب نوار بهداشتی مناسب را بشناسید!!!

سخن پایانی

برای بهداشت قاعدگی نیازی به استفاده از نوع خاصی از وسایل نیست. مناسب‌ترین وسیله دستگاهی است که با آن بیشتر احساس راحتی می‌کنید. برای جلوگیری از عفونت، توصیه‌های بهداشتی در هر دستگاه را دنبال کنید.

اولین امتیاز را ثبت کنید!

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت