head itching 1 درمان شپش سر با ۲۵ روش خانگی
اولین امتیاز را ثبت کنید!

درمان شپش سر با ۲۵ روش خانگی

اگر شپش سر را جدی نگیرید، می توانند به سرعت برای شما مشکل ساز شوند. خارش و تحریک پذیری پوست سر در کودک مبتلا به شوش مانع از استراحت او در خانه یا مدرسه و انجام فعالیت های روزانه می شود. در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد روش های رایج برای درمان شپش سر بدانید آورده شده است. تقریباً تمام درمان‌های خانگی می‌توانند شپش سر را به روشی کنترل کنند. بیشتر مردم ترجیح می دهند به جای استفاده از مواد شیمیایی روی پوست سر فرزندشان، روش های طبیعی را امتحان کنند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی 25 درمان خانگی شپش سر بپردازیم.

درمان شپش سر با ۲۵ روش خانگی

1) درمان شپش سر با سرکه

سرکه انگور را به آرامی روی موهای فرزندتان بمالید. پس از مدتی موهای خود را با آب بشویید. در این روش می توانید از سرکه سیب نیز استفاده کنید. بهتر است هنگام شانه کردن موها بعد از شامپو از روغن نارگیل استفاده کنید، این کار به رفع شپش های مرده کمک می کند.

2) سیر

سیر دشمن شپش است. 8 تا 10 حبه سیر را فشار داده و با آب لیمو مخلوط کنید تا خمیری شود سپس به پوست سر بمالید و پس از 30 دقیقه سر خود را با آب گرم بشویید. سیر می تواند باعث تحریک پوست شود، بهتر است از این روش برای کودکان استفاده نکنید.

3) وازلین

وازلین حرکت شپش ها را مهار می کند و به عنوان یک مانع عمل می کند. بنابراین، وازلین می تواند به عنوان یک سم عمل کند.
شب قبل از رفتن به رختخواب، یک لایه نازک وازلین را روی پوست خود بمالید و روی آن را با یک کلاه پلاستیکی یا یک حوله حمام بپوشانید. صبح شپش های مرده و تخم های آنها را با روغن بچه و شانه شپش جدا کنید.

4) سشوار برای درمان شپش سر

یک راه سریع و مطمئن برای از بین بردن شپش سر استفاده از سشوار است. برای جلوگیری از انتقال کک به افراد دیگر و اشیاء داخل منزل این کار را در خارج از منزل انجام دهید. از استفاده از این روش برای کودکان خودداری کنید زیرا دمای داغ سشوار برای پوست سر مضر است.

اگرچه سشوار شپش ها را از بین نمی برد، اما استفاده از آن در یک چرخه گرم و قوی تعداد زیادی تخم شپش را از بین می برد. در میان درمان‌های دیگر، سشوار گرم می‌تواند به از بین بردن تخم‌هایی که به شپش زنده تبدیل می‌شوند، کمک کند. سشوار می تواند به عنوان یک سلاح کمکی برای از بین بردن شپش استفاده شود.

5) آب پیاز برای درمان شپش سر

روش دیگری که برای درمان خانگی شپش سر  استفاده می شود آب پیاز است. آب پیاز را آماده کنید و بگذارید 3 یا 4 ساعت روی پوست سر بماند و شوره سر و پارچه های مرده را با شانه بردارید و موهای خود را به خوبی با شامپو بشویید. برای بهترین نتیجه، هر 3-4 روز یکبار تکرار کنید.

درمان شپش سر با ۲۵ روش خانگی

6) روغن نارگیل

مقدار زیادی روغن نارگیل به پوست سر خود بمالید. سپس سر خود را با کلاه دوش بپوشانید و 2 ساعت صبر کنید. پس از آن، لانه ها و شپش های مرده را با استفاده از شانه ضد شپش بردارید. موهای خود را با شامپو و نرم کننده بشویید و پس از خشک کردن موهای خود این کار را تکرار کنید.

می توانید عصرها قبل از خواب روغن نارگیل را روی سر خود بمالید، روی آن را با کلاه بپوشانید و تا صبح صبر کنید. صبح روز بعد، موهای خود را با یک شانه ضد شپش درمان کنید و سپس موهای خود را شامپو کنید. برای نتیجه بهتر این کار را دو بار در هفته تکرار کنید.

این مطلب را نیز از دست ندهید: روغن رزماری و تاثیر فوق العاده آن برای رشد مو

7) سیب آسیاب شده برای درمان شپش سر

این روش می تواند شامل کارهای کثیف زیادی باشد، اما بسیار موثر است. سیب له شده را روی پوست سر و موهای خود بمالید. چند ساعت صبر کنید و سپس سر خود را بشویید.

8) روغن چریش

مقداری روغن چریش به شامپوی کودک خود اضافه کنید و موهای خود را با آن بشویید. برای از بین بردن شپش مرده از گال استفاده کنید. برای از بین بردن کامل شپش همیشه باید از ترکیب شامپو و روغن چریش استفاده کرد.

درمان شپش سر با ۲۵ روش خانگی

9) محلول الکل  بنزیل برای درمان شپش سر

اگر کودک شما بیش از شش ماه سن دارد، می توانید از محلول بنزیل الکل برای درمان خانگی شپش برای از بین بردن شپش استفاده کنید. این محلول را روی پوست سر بمالید و سپس با آب بشویید. این کار را بعد از یک هفته تکرار کنید تا شپش های باقی مانده که از شپش های باقی مانده روی سر بیرون آمده اند خارج شوند. پس از شستن از شانه ضد شپش برای از بین بردن شپش مرده استفاده کنید.

10) روغن اکالیپتوس

اگر درمان شیمیایی برای از بین بردن شپش جواب نداد، می توانید 15 تا 20 قطره روغن اکالیپتوس را به روغن زیتون اضافه کنید و آن را روی سر کودک خود قرار دهید.
بهتر است سر نوزاد را در شب با کلاه دوش بپوشانید و صبح با کمک حوله لب های مرده را بردارید و سپس سر را بشویید.

۱۱) مخلوط نمک و سرکه برای درمان شپش سر

مخلوط نمک و سرکه در از بین بردن شپش موثر است. نمک دارای خواص ضد عفونی کنندگی و سرکه است که از چسبیدن شپش سر به تارهای مو جلوگیری می کند. مخلوطی از سرکه و نمک را روی مو و پوست سر بمالید و شپش را از بین ببرید. در نهایت موهای کودک را بشویید.

12) جوش شیرین برای درمان شپش سر

جوش شیرین را به نسبت 1: 3 به نرم کننده مو اضافه کنید، این کار راه های هوایی شپش ها را مسدود می کند. مخلوط را روی موها بمالید و موهای خود را به چند قسمت تقسیم کنید و از یک شانه تمیز برای از بین بردن شپش و کنه استفاده کنید.

پس از اتمام کار، موهای خود را با شامپوی شپش بشویید. این کار را چند روز تکرار کنید تا شپش کاملا از بین برود.

این مطلب را نیز از دست ندهید: گلیسیرین برای مو هایی سالم و درخشان

13) سس مایونز

سیزدهمین درمان خانگی سردرد در این مقاله سس مایونز است. سس مایونز می تواند شپش ها را خفه کرده و از بین ببرد. قبل از رفتن به رختخواب، سس مایونز را روی پوست سر کودک خود بمالید و با کلاه دوش بپوشانید. صبح موهای خود را با شامپو بشویید و میکروب ها را از بین ببرید.

14) روغن درخت چای برای درمان شپش سر

روغن درخت چای یکی از بهترین درمان های خانگی برای از بین بردن شپش سر در کودکان است. روغن درخت چای باید با آب مخلوط شود و روی سر کودک اسپری شود. سپس سر کودک را با حمام یا حوله بپوشانید. بعد از چند ساعت موهای خود را کاملا بشویید.

این کار را دو بار در هفته انجام دهید تا به نتیجه دلخواه برسید. همچنین می توانید روغن درخت چای را به شامپوی کودک خود اضافه کنید یا این روغن را به روغن زیتون اضافه کنید و در حین شانه زدن از آن برای رفع شوره سر استفاده کنید.

درمان شپش سر با ۲۵ روش خانگی

15) شانه کردن موهای خیس

شانه کردن موهای خیس یک درمان خانگی برای شپش سر است. موهای خود را خیس کنید و با یک شانه دندانه ظریف شانه کنید. نرم کننده همچنین می تواند هنگام شانه زدن کمک کند.

موها را به چند قسمت تقسیم کنید و به شانه زدن هر قسمت ادامه دهید تا بدن باقی بماند. این کار را هر سه تا چهار روز به مدت چند هفته تکرار کنید. این به همراه سایر روش های درمانی به شما کمک می کند تا به سرعت از شر شپش خلاص شوید.

16) از بین بردن رشک ها با شانه ضد شپش

برای درمان شپش در خانه می توانید از ابزارهایی مانند شانه ضد شپش استفاده کنید. حتی از انگشتان خود برای نوازش موهای خود استفاده کنید اگرچه این روش به دلیل حجم موهای سر کودک می تواند زمان زیادی را ببرد. اما بسیار بهتر از استفاده از مواد شیمیایی است.
با این حال، این روش دشوارتر از روش های دیگر است و ممکن است به اندازه آنها موثر نباشد. زیرا در حالی که تنها یک تخم شپش در موهای شما وجود دارد، نمی توانید آن را از بین ببرید.

17) نظافت منزل برای درمان شپش سر

علاوه بر درمان شپش سر و مو و شپش سر، خانه ای که شپش در آن قرار دارد نیز باید کاملا تمیز شود. شپش ها می توانند از سر بپرند و اسباب بازی ها و اثاثیه را منتقل کنند.

بنابراین، باید در شستن بالش، ملحفه، حوله، کلاه و خشک کردن در بالاترین دمای ممکن دقت و وسواس زیادی به خرج دهید. اسباب بازی های غیرقابل شستشو را حداقل به مدت دو هفته در یک کیسه پلاستیکی در بسته قرار دهید تا مطمئن شوید که تمام شپش ها و کنه ها مرده اند.

18)روغن انیسون

روغن انیسون رومی می تواند باعث درمان شپش سر شود. طبق تحقیقات، بادیان رومی می تواند یکی از موثرترین راه های طبیعی برای از بین بردن شپش سر در کودکان باشد.

اگرچه سایر روش های درمان شپش مفید هستند، روغن رازیانه انار یکی از موثرترین روش های درمان شپش است. این به این دلیل است که حتی پس از چندین ماه استفاده از داروهای گیاهی، شپش ممکن است بازگردد.

19) روغن زیتون برای درمان شپش سر

روغن زیتون مانند روغن بادیان یکی از درمان های خانگی برای شپش سر است. این مواد طبیعی شپش ها را مجبور به خفگی کرده و از بازگشت آنها جلوگیری می کند. روغن زیتون نیز یکی از موثرترین راه ها برای از بین بردن شپش است. برای بالاترین سطح اثربخشی، بهتر است از روغن زیتون با روغن بادیان استفاده شود.

مقدار کافی روغن زیتون را به پوست سر کودک بمالید. بعد از 15 تا 20 دقیقه، شپش های مرده را با شانه بردارید، سپس موهایتان را شامپو بزنید تا چربی اضافی آن گرفته شود، سپس آبکشی کنید.

این کار را چندین بار تکرار کنید تا زمانی که دیگر شپش روی مو و پوست سر کودک دیده نشود. هر بار که از این روش استفاده می کنید، لباس های کودک خود را به خوبی بشویید.

20) موهای خود را در آب خیس کنید

با قرار دادن موهای خود در سینک می توانید شپش ها را از بین ببرید. با این حال، این روش چندان مؤثر نیست زیرا گزارش ها نشان می دهد که شپش می تواند چندین ساعت پس از خیساندن با آب باقی بماند و حتی آب کلردار نیز نمی تواند شپش را از بین ببرد.

21) مواد شوینده

مایع ظرفشویی شپش را از بین نمی‌برد، اما می‌تواند به از بین بردن مواد چسبنده‌ای که مادران روی موهای فرزندشان می‌گذارند، مانند روغن، تافن و ژل کمک کند. مایع ظرفشویی همچنین به تجزیه ماده چسب مانندی که تخم شپش را به فولیکول های مو می چسباند کمک می کند. البته از طرفی پوست سر و مو را خشک می کند.

22) اسانس های روغنی برای درمان شپش سر

مانند روغن نارگیل، می توانید با استفاده از روغن های ضروری مانند روغن درخت چای، روغن اسطوخودوس، روغن میخک یا روغن برگ دارچین از شر شپش سر خلاص شوید. مانند روغن نارگیل، قبل از خواب به اندازه کافی یکی از این روغن ها را به موهای خود بمالید و سر خود را با کلاه دوش بپوشانید. بعد از چند روز عمل را تکرار کنید.

قبل از استفاده از این روغن های مو به عنوان یک درمان خانگی برای شپش، بهتر است چند قطره از آن را در پشت دست کودک خود امتحان کنید، زیرا ممکن است برخی از کودکان به این روغن ها واکنش آلرژیک نشان دهند.

برخی از روغن های ضروری مانند روغن نعناع، ​​روغن درخت چای یا روغن رزماری می توانند پوست سر را تحریک کنند و باید با روغن نارگیل (دو تا سه قطره روغن در روغن نارگیل) رقیق شوند.

به طور کلی استفاده از روغن نعناع مخصوصا رقیق شده برای کودکان توصیه نمی شود.

23) نمک ایپسوم (نمک حمام)

استفاده از مخلوط نمک اپسوم (سولفات منیزیم) با آب می تواند به خلاص شدن از شر بثورات کمک کند.
مراقب باشید نمک به چشم نوزاد نرود. به خاطر داشته باشید که نمک خوراکی در درمان شپش سر چندان موثر نیست. و نمک دریا و نمک کوشر. (نمک غیر یددار با دانه های درشت تر از نمک معمولی) ممکن است به اندازه کافی در آب حل نشود.

درمان شپش سر با ۲۵ روش خانگی

24) شپش را با رنگ مو درمان کنید

اگرچه رنگ مو در از بین بردن شپش موثر است، اما تاثیری در رفع شپش ندارد. همچنین استفاده از رنگ مو برای کودکان توصیه نمی شود. بنابراین به طور کلی درمان و رفع شپش راه حل مناسبی نیست.

25) بنزوئیل پراکسید

این دارو را در کودکان زیر یک سال استفاده نکنید.

تجربیات شما

آیا شما هم تجربه مشابهی دارید؟ درمان خانگی دیگری می شناسید؟ اگر می شناسید آن را در کامنت ها با دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

اولین امتیاز را ثبت کنید!

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت