سوزن سوزن شدن پوست سر باعث ریزش مو می شود؟ علت آن چیست؟
  • مو
  • 11 مهر 1401
  • 2708
3.5/5 - (2 امتیاز)

سوزن سوزن شدن پوست سر باعث ریزش مو می شود؟ علت آن چیست؟

گاهی اوقات سوزن سوزن شدن پوست سر می تواند بسیار آزاردهنده باشد، به خصوص زمانی که افرادی در اطراف هستند. این احساس «سوزن سوزن » در پوست  سر، نتیجه یک وضعیت موقت و به نام پارستزی است.

اما چرا این اتفاق می افتد؟ آیا این نشان دهنده یک بیماری زمینه ای است که نیاز به درمان فوری دارد؟ آیا باعث ریزش مو می شود؟ در این مقاله، به تمام سوالات شما در مورد سوزن سوزن شدن پوست سر پاسخ خواهیم داد.

دلیل سوزن سوزن شدن پوست سر چیست؟

ممکن است هنگام حرکت ناگهانی پس از نشستن طولانی مدت در یک وضعیت، با احساس گزگز در پوست سر و پاهای خود آشنا باشید. این گزگز نتیجه پارستزی است. این می تواند در هر نقطه از بدن، از جمله پوست سر ظاهر شود. خارش پوست سر ناشی از حساسیت پوست سر است. اغلب با احساس سوزش همراه است.
پارستزی می تواند حاد یا مزمن باشد. هیچ تشخیص بالینی پارستزی وجود ندارد. با این حال، پوست سر شما ممکن است به دلایل دیگری حساس باشد:

  • عوامل فیزیکی مانند اشعه UV، گرما، سرما و قرار گرفتن در معرض باد
  • تماس با مواد شیمیایی (آرایش، صابون و آب)
  • عوامل روانی مانند استرس

در بخش بعدی دلایل آن را به تفصیل تحلیل کرده ایم.

 

عوامل سوزن سوزن شدن پوست سر

سرماخوردگی یا عفونت سینوسی

سوزن سوزن شدن پوست  سر می تواند ناشی از فشار عصبی یا آسیب ناشی از سرماخوردگی یا سینوزیت باشد.
سینوس ها سیستمی از حفره های به هم پیوسته هستند که در پشت بینی، گونه ها و صورت قرار دارند. هنگامی که شما یک عفونت تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا سینوزیت دارید، سینوس ها ملتهب می شوند. سینوس های بزرگ به اعصاب اطراف فشار می آورند و باعث ایجاد احساس سوزن سوزن شدن سر و صورت شما می شوند.

 اضطراب و استرس

اضطراب یا استرس نیز می تواند باعث ایجاد احساس سوزن سوزن شدن در پوست سر شود. استرس مزمن می تواند باعث درد و التهاب شود. در موقعیت های استرس زا، آمیگدال شما (مجموعه ای از سلول ها در نزدیکی پایه مغز) سیگنال هایی را برای ترشح هورمون های استرس ارسال می کند و بدن شما را برای پاسخ جنگ یا گریز آماده می کند.

میگرن و سردرد

میگرن با “هاله میگرنی” همراه است که باعث احساس سوزن سوزن شدن در سر و صورت می شود. میگرن و سردرد باعث تغییراتی در جریان خون به  سر و پوست می شود. این می تواند باعث هیپوستزی، دیسستزی، پارستزی یا ترکیبی از حساسیت شود.

 دیابت

دیابت درمان نشده می تواند باعث آسیب عصبی (نوروپاتی دیابتی)، معمولاً در نواحی محیطی مانند پاها شود. با این حال، می تواند بر اعصاب برخی از قسمت های بدن یا اندام ها تأثیر بگذارد. بنابراین، می تواند باعث سردرد و سوزن سوزن شدن پوست سر شود.

 مضرات مواد مخدر

داروهای تجویزی مانند داروهای شیمی درمانی، داروهای فشار خون بالا و داروهای ضد تشنج می توانند باعث ایجاد گزگز در پوست سر شوند. استفاده از مواد مخدر (اشکال مختلف شاهدانه) و مواد (الکل و تنباکو) می‌تواند باعث ایجاد احساسات روان‌پریشی از جمله گزگز پوست سر شود.

 ضربه به سر

ارتباط بین گزگز و آسیب سر ساده و واضح است. آسیب به سر می تواند باعث آسیب عصبی شود و باعث نازک شدن گسترده پوست سر شود.

بیماری ام اس

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری پیشرونده است که در آن بدن به سیستم عصبی مرکزی (CNS)  حمله می کند. این بیماری باعث درد نوروپاتیک و سوزش مداوم، گزگز و درد می شود.
به طور مشابه، اختلالات عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون نیز می توانند باعث خارش پوست سر شوند.

سوزن سوزن شدن پوست سر

 صرع و تشنج

افراد مبتلا به صرع ممکن است تشنج مرکزی جزئی را تجربه کنند. این تشنج با فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در قسمت کوچکی از مغز مشخص می شود. در نتیجه، فرد ممکن است احساس خارش، سوزش مداوم در سر یا صورت داشته باشد.

 اختلالات خود ایمنی

بیماری های خود ایمنی باعث می شوند که سیستم ایمنی بدن به سلول ها و بافت های اطراف حمله کند. و شاید هم به اعصاب سر آسیب بزنند و باعث گزگز پوست سر شوند.

برخی از بیماری های خود ایمنی که می توانند باعث سوزن سوزن شدن پوست سر شوند عبارتند از:

  • فیبرومیالژیا
  • آرتریت روماتوئید (RA)
  • لوپوس
  • سندروما گیلن باره

سوزن سوزن شدن پوست سر نشانه ریزش مو می باشد

جالب اینجاست که سوزن سوزن شدن پوست سر و ریزش مو با هم مرتبط هستند. یکی از علائم آلوپسی کانونی است. چندین نفر گزارش کرده اند که تقریباً همزمان با ریزش مو، سوزش، خارش و سوزن سوزن شدن در پوست سر خود را تجربه کرده اند. آسیب به فولیکول های مو می تواند باعث ایجاد یک یا همه این احساسات شود.

علاوه بر خارش پوست سر، اشکال مختلف آلوپسی مانند اسکار نوتروفیل و آلوپسی سیکاتریشال می توانند باعث ایجاد تریکودینی شوند، یک احساس دردناک در پوست سر بدون دلیل مشخص. خارش پوست سر و ریزش مو نادر است.

همه انواع گزگز پوست سر نیاز به مداخله پزشکی ندارند. معمولاً با آزاد شدن فشار روی عصب، فلج سر خود به خود از بین می رود.

3.5/5 - (2 امتیاز)

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت