اولین امتیاز را ثبت کنید!

راه کار های خانگی و درمانی برای از بین بردن چربی بینی

بینی براق و چرب مشکل رایجی است که بسیاری از افراد از آن رنج می برند. وقتی غدد چربی روی پوست بینی مقدار زیادی سبوم ترشح می کنند، پوست بینی چرب می شود. سبوم یک روغن طبیعی است که از پوست محافظت می کند. در این مقاله راهکارهای خانگی را برای از بین بردن چربی بینی آورده ایم.

افرادی که پوست چرب دارند، بینی آنها مقدار زیادی چربی تولید می کند. زیرا بینی ها معمولا بزرگتر از سایر اجزای صورت هستند.

ژنتیک مهمترین عامل در تعیین اندازه منافذ پوست است. شما نمی توانید ساختار و شکل منافذ خود را تغییر دهید، اما می توانید با انجام چند اقدام ساده میزان چربی روی بینی خود را کاهش دهید. برای آشنایی بیشتر با این راهکارها  تا پایان این مقاله با ما همراه باشید…

از بین بردن چربی بینی

راهکار های خانگی برای از بین بردن چربی بینی

در این قسمت از مقاله راهکارهای آسان خانگی را برای رفع براقیت و چربی روی پوست بینی برای شما آورده ایم.

از لوازم آرایشی مناسب با نوع پوست خود استفاده کنید

هنگام خرید کرم پودر یا سایر لوازم آرایشی، محصولی را انتخاب کنید که مخصوص نوع پوست شما باشد، یعنی چرب. این محصولات معمولاً فاقد چربی هستند و منافذ را مسدود نمی کنند.

استفاده از محصولات آرایشی نامناسب برای پوست، مانند محصولات مناسب برای پوست مختلط یا پوست خشک، می تواند باعث افزایش تولید چربی و بدتر شدن ظاهر بینی چرب و براق شود.

برای از بین بردن چربی بینی حداقل دو بار در روز صورت خود را بشویید

یک روتین روزانه مراقبت از پوست چرب انجام دهید و یک بار صبح و یک بار شب قبل از خواب صورت خود را بشویید تا آرایش، آلودگی و چربی اضافی بینی خود را پاک کنید. برای این کار از یک شستشوی ملایم صورت و آب گرم استفاده کنید.

از بین بردن چربی بینی

از مرطوب کننده استفاده کنید

پس از شستن صورت، از یک مرطوب کننده بدون روغن و غیر کومدوژنیک استفاده کنید. این کار پوست را هیدراته نگه می دارد و چربی بینی را متعادل می کند. به ویژه به دنبال مرطوب کننده هایی با مواد جاذب روغن مانند بلغور جو دوسر باشید.

صورت خود را لایه برداری کنید

لایه برداری سلول های مرده پوست را از بین می برد و به محصولات مراقبت از پوست اجازه می دهد تا بهتر به پوست نفوذ کنند. افزایش سلول های مرده پوست می تواند باعث خشکی بینی شود.

بنابراین با تجمع سلول های مرده روی پوست، غدد چربی تولید چربی را افزایش می دهند تا کمبود رطوبت در بینی جبران شود. در نتیجه پوست بینی چرب می شود.

برای از بین بردن چربی بینی از پرایمر بدون روغن استفاده کنید

پرایمر یک کرم یا ژل است که به عنوان پایه آرایش استفاده می شود و قبل از استفاده از آرایش پوست شما را نرم می کند. پرایمر همچنین به جذب چربی اضافی از بینی و پوست کمک می کند و اندازه منافذ را کاهش می دهد. برای جلوگیری از اضافه کردن روغن بیشتر به صورت خود از پرایمر غیر چرب استفاده کنید.

از بین بردن چربی بینی

از کرم و روغن مات کننده استفاده کنید

یک کرم کنترل کننده سبوم می تواند پوست های چرب و براق را مات کند. قبل از استفاده از مرطوب کننده و کرم پودر خود از این محصول استفاده کنید. کرم مات کننده چربی اضافی پوست را جذب کرده و درخشندگی پوست را کاهش می دهد.

پیشگیری از آکنه با اسید سالیسیلیک

پوست چرب نیز منجر به آکنه و جوش می شود. اسید سالیسیلیک بهترین انتخاب برای پوست های چرب است. این ماده نه تنها آکنه را بهبود می بخشد بلکه رنگدانه های پوست بینی را نیز کاهش می دهد.

این ماده در بسیاری از شوینده های صورت و کرم های آکنه یافت می شود. اسید سالیسیلیک پوست را لایه برداری می کند، سبوم اضافی را از بین می برد و از مسدود شدن منافذ جلوگیری می کند.

از ضد آفتاب بدون چربی استفاده کنید

کرم ضد آفتاب از پوست شما در برابر آسیب های خورشید محافظت می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. با این حال، برخی از ضد آفتاب‌ها چرب هستند، چنین ضدآفتاب‌هایی می‌توانند منافذ را مسدود کرده و تولید روغن بینی را افزایش دهند.

برای از بین بردن چربی بینی از چسب های تمیز کننده بینی استفاده کنید

این محصول که به آن چسب پاک کننده منافذ بینی نیز می گویند، لایه سطحی سلول های مرده پوست بینی را از بین می برد. این چسب همچنین چربی اضافی و کثیفی بینی را از بین می برد که باعث کاهش ظاهر براق بینی می شود.

 

 استفاده از تونر را فراموش نکنید

روتین مراقبت از پوست شما نه تنها باید شامل یک پاک کننده ملایم و مرطوب کننده باشد، بلکه یک تونر بدون الکل نیز برای کمک به کوچک کردن منافذ پوست باشد. این محلول موقت ممکن است تولید روغن بینی را کاهش دهد.

صورت خود را با صابون ملایم بشویید

از یک صابون ملایم برای تمیز کردن صورت خود استفاده کنید. صابون هایی که حاوی مواد و عطرهای خشن و نامطبوع هستند می توانند پوست را خشک کرده و منجر به تولید بیش از حد روغن برای جبران رطوبت از دست رفته و چربی مفید پوست شوند.

ماسک خاک رس را امتحان کنید

استفاده از این ماسک صورت برای پوست های چرب بسیار مفید است. هفته ای یکبار ماسک خاک رس را به برنامه مراقبت از پوست خود اضافه کنید. این ماسک حاوی ترکیباتی مانند بنتونیت و اسید سالیسیلیک است که هر دو روغن موجود در منافذ را استخراج می کنند.

از بین بردن چربی بینی

ماسک عسل را امتحان کنید

عسل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده است که به پاکسازی آکنه و کنترل تولید چربی کمک می کند. عسل طبیعی و خام را روی بینی خود ماساژ دهید. بگذارید عسل به مدت 10 دقیقه روی بینی بماند و سپس بشویید. این کار به از بین بردن چربی بینی کمک می کند.

ماسک ورقه چربی گیر بینی

این ماسک را در طول روز به بینی خود بزنید و با چند ضربه ملایم تولید سبوم در پوست بینی را کنترل کنید. ماسک های ورقه ای حاوی پودری هستند که به جذب روغن اضافی کمک می کند.

صورت خود را بخور دهید

بخور صورت از مسدود شدن منافذ جلوگیری می کند و در نتیجه چربی بینی را کاهش می دهد. برای استفاده از عطر ابتدا صورت خود را بشویید و آرایش باقی مانده را پاک کنید. یک قابلمه را پر از آب کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد و بخار شود. یک حوله روی آن قرار دهید. درب کتری را بردارید و صورت خود را به کتری نزدیک کنید. اجازه دهید پوست به مدت 10 دقیقه بخار کتری را جذب کند.
برخی از افراد دوست دارند موادی مانند چای نعناع یا بابونه را به چوب بخور خود اضافه کنند. این کار منافذ پوست را بیشتر پاک می کند و به از بین بردن چربی بینی کمک می کند.

از بین بردن چربی بینی

از آب لیمو استفاده کنید

برخی افراد معتقدند که لیمو ناخالصی ها را از بینی پاک می کند. سه قطره آب لیمو را با مقدار کافی شکر مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. یک تکه پنبه را به مخلوط آغشته کنید و سپس آن را روی بینی خود بمالید. این کار را سه بار در روز انجام دهید تا به نتایج دلخواه برسید.

 پودر بادام و عسل را مخلوط کنید

یک دانه پودر بادام با وردنه یا غذاساز پودر کنید، سپس مقداری عسل را در آن مخلوط کنید و روی بینی بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس آبکشی کنید.

برای از بین بردن چربی بینی از سرکه کمک بگیرید

مقدار مساوی آب و سرکه را مخلوط کنید؛ سپس یک پد پنبه ای را در آن قرار دهید و آن را به مدت پنج دقیقه روی بینی خود قرار دهید. پنبه را بردارید و محلول را به مدت 15 دقیقه روی بینی خود بگذارید و سپس آن را بشویید.

 مراقب رژیم غذایی خود باشید

رژیم غذایی شما بیش از آنچه فکر می کنید بر پوست شما تأثیر می گذارد. به خصوص اگر شامل غذاهای تند باشد. غذاهای تند باعث گشاد شدن رگ های خونی و افزایش تعریق می شود. در واقع این مشکل باعث افزایش درخشندگی بینی می شود. مصرف غذاهای تند را به یک بار در هفته محدود کنید.

پوست خود را مرطوب نگه دارید

مرطوب کردن و مرطوب کردن پوست می تواند از تولید چربی اضافی جلوگیری کند. همچنین به از بین بردن چربی بینی هم کمک می کند. هنگامی که پوست خشک می شود، غدد چربی بیشتری تولید می کنند تا خشکی را جبران کنند. مقدار زیادی آب بنوشید و از یک پرایمر مرطوب کننده استفاده کنید تا پوستتان خشک نشود.

روش درمانی ویژه برای از بین بردن چربی بینی

اگر پوست چرب حتی با راه حل های ذکر شده در بالا از بین نرفت، برای اقدامات درمانی احتمالی به متخصص پوست مراجعه کنید. گزینه های درمانی برای پوست چرب صورت و بینی عبارتند از:

میکرودرم ابریژن

این روش سلول های مرده پوست صورت و بینی را به آرامی از بین می برد. میکرودرم ابریژن می تواند ظاهر اسکارها و لکه ها را بهبود بخشد و تولید سبوم را کنترل کند.

لایه برداری شیمیایی

در این فرآیند لایه سطحی سلول های مرده پوست از روی بینی برداشته می شود. لایه برداری شیمیایی می تواند چین و چروک، تغییر رنگ پوست و جای زخم را کاهش دهد و آکنه را بهبود ببخشد و به از بین بردن چربی بینی کمک کند.

از بین بردن چربی بینی

کرم های پزشکی تجویز شده توسط پزشک برای از بین بردن چربی بینی

یک متخصص پوست ممکن است کرمی را تجویز کند که اندازه منافذ را به حداقل برساند و تولید چربی را کاهش دهد. اگر علت چربی پوست شما هورمونی است، مصرف قرص های ضد بارداری با دوز پایین می تواند به تثبیت تولید چربی پوست شما کمک کند.

چه عواملی منجر به چرب شدن پوست بینی می شود؟

عوامل مختلفی منجر به فعالیت بیش از حد غدد چربی می شود که عبارتند از:

زندگی در آب و هوای گرم و مرطوب برای برخی افراد. پوست این افراد در چنین هوایی مقدار زیادی چربی تولید می کند.

هورمون ها می توانند نقش مهمی در فعال سازی غدد چربی ایفا کنند. مردان سطح تستوسترون بیشتری نسبت به زنان دارند، بنابراین مردان خشک تری دارند. برخی از زنان در طول تخمک گذاری متوجه افزایش چربی پوست می شوند.

روال فعلی مراقبت از پوست شما ممکن است منجر به قرمزی بینی شود. اگر پوست خود را به اندازه کافی مرطوب نکنید، دچار کم آبی می شود. در واقع این امر منجر به تولید چربی بیشتر در بینی می شود.

پاکسازی بیش از  حد پوست صورت،  و شستشوی بیش از حد با آب بسیار داغ از دیگر عواملی است که می تواند چربی طبیعی پوست را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

گاهی اوقات این عوامل محیطی نیستند که باعث چرب شدن بینی می شوند. ژنتیک نیز می تواند این مشکل را ایجاد کند. اگر منافذ بزرگی دارید، باید انتظار چربی بیشتری روی بینی خود داشته باشید.

از بین بردن چربی بینی

راه حل هایی علمی برای از بین بردن چربی بینی

در اینجا استراتژی های آکادمی پوست آمریکا برای جلوگیری از چربی اضافی بینی آورده شده است.

  • هر روز صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید.
  • چند بار در هفته از ماسک خاک رس استفاده کنید.
  • پس از شستن صورت، از مرطوب کننده و تونر برای مرطوب کردن بیشتر پوست و کاهش ظاهر منافذ استفاده کنید.
  • آرایش سنگین نکنید و قبل از خواب آرایش را پاک کنید.
  • برای جلوگیری از تجمع چربی اضافی روی پوست از لوازم آرایشی بدون روغن استفاده کنید.
  • برای از بین بردن سلول های مرده پوست و جلوگیری از خشکی پوست خود را لایه برداری کنید.
  • از محصولات مراقبت از پوست خشن و معطر که رطوبت طبیعی و مفید پوست را از بین می برند، خودداری کنید.
  • مصرف غذاهای تند را محدود کنید.
  • صورت خود را لمس نکنید. این باعث می شود چربی دست ها به صورت مهاجرت کند.

تجربه شما

چه تجربه ای در از بین بردن چربی بینی دارید؟ چه روش های درمانی یا اقدامات پیشگیرانه ای به شما کمک کرده تا از شر چربی های بینی خلاص شوید؟ با ما و دیگران به اشتراک بگذارید…

اولین امتیاز را ثبت کنید!

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت