• مو
  • 24 خرداد 1401
  • 1232
اولین امتیاز را ثبت کنید!

خارش سر و ارتباط آن با ریزش مو

خارش سر معمولاً در همان زمان ریزش مو رخ می دهد. به همین دلیل است که فکر می کنید خارش سرتان به دلیل ریزش مو یا موارد دیگر است. در این مقاله می خوانیم که آیا این رابطه مبنای علمی دارد یا خیر.

اگرچه برخی از مشکلات پوستی که باعث ریزش مو می شوند می توانند منجر به ریزش مو شوند، اما باید توجه داشت که موهای سر ارتباط مستقیمی با طاسی با الگوی مردانه ندارند.
در واقع، ریزش مو در مردان معمولا به مرور زمان بدون خارش یا درد اتفاق می افتد. البته این بدان معناست که لازم نیست نگران ریزش دائمی مو باشید و آن را عامل خارش پوست سر بدانید. در ادامه به بررسی علت خارش پوست سر، ریزش مو و راه های درمان خارش سر و ریزش مو به طور همزمان می پردازیم.

خارش سر و ریزش مو

علت خارش پوست سر چیست؟

  • دلایل آن می تواند یکی از دلایل زیر باشد:
    بثورات پوستی دارید که پوست را تحریک می کند. اینها شامل فولیکولیت (درماتیت سبورئیک)، درماتیت سبورئیک یا عفونت های قارچی است.
  • از شامپوی بسیار قوی استفاده می کنید که پوست و مو را تحریک می کند و باعث خارش و ناراحتی می شود.
  • گرد و غبار، کثیفی یا سایر مواد زائد می تواند به طور موقت پوست سر را تحریک کرده و باعث ایجاد احساس خارش در شما شود که در نهایت برطرف می شود.
  • بیماری های پوستی مداوم، مانند پسوریازیس، که نیاز به مراقبت مداوم دارند، می توانند باعث خارش پوست سر و ریزش مو شوند.

گاهی اوقات عوامل فوق می توانند باعث خارش سر و ریزش موقت مو شوند. خوشبختانه موارد فوق با داروها و داروها قابل درمان است که بیشتر آنها در فروشگاه ها موجود است.

خارش سر و ریزش مو

این مطلب را نیز از دست ندهید: سرم مو چیست و چه فایده ای برای موهای شما دارد؟

درمان خارش پوست سر ناشی از بیماری های پوستی

فولیکولیت درماتیت سبورئیک (درماتیت سبورئیک) و عفونت های قارچی پوست سه نوع شایع خارش پوست سر هستند. هر سه را می توان با داروهای خوراکی مانند کتوکونازول و پاک کننده های ضد باکتری پوست درمان کرد.

اگرچه یکی از این شرایط با طاسی الگوی مردانه مرتبط است، اما هر سه حالت گاهی اوقات می توانند منجر به ریزش موی موقتی به نام تلوژن افلوویوم شوند (تلوژن افلوویوم یک بیماری پوست سر است که تعداد زیادی مو را تحت تاثیر قرار می دهد).

بیماری هایی مانند هموروئید و عفونت های قارچی معمولا با آنتی بیوتیک های خوراکی یا آنتی بیوتیک هایی مانند کتوکونازول و همچنین داروهایی مانند ایندومتاسین (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) درمان می شوند. اغلب این موارد باعث ریزش مو می شوند. درماتیت سبورئیک را می توان با موادی مانند آغوز، اسید سالیسیلیک و سولفید سلنیوم نیز با موفقیت درمان کرد.

خارش سر و ریزش مو

درمان خارش پوست سر با استفاده از شامپو و محصولات مراقبت از مو

مواد شیمیایی موجود در محصولات مراقبت از مو می توانند باعث خارش پوست سر شوند.
گاهی اوقات، مواد شیمیایی موجود در شامپو، اسپری مو و سایر محصولات زیبایی و مراقبت از مو می تواند باعث خارش پوست سر شود. در موارد شدید، خارش و ریزش مو همراه هم هستند.
چون این نوع خارش سر و ریزش مو نتیجه ریزش موی مردانه نیست، موقتی است. اگر علت خارش و ریزش مو را از بین ببرید، معمولاً تمام موهایی که به دلیل تحریک پوست می ریزند دوباره رشد می کنند.

ساده ترین راه برای مقابله با خارش پوست سر ناشی از شامپو، نرم کننده و سایر محصولات موی ناسالم این است که آنها را با چیزی ایمن تر و کمتر تحریک کننده جایگزین کنید. یک اقدام احتیاطی خوب این است که از شامپوی مناسب برای خارش پوست سر استفاده کنید، مانند شامپوهای ارگانیک و شامپوهای بچه، و همچنین حذف اسپری مو، ژل و موس از مراقبت های معمولی مو.

خارش سر و ریزش مو

این مطلب را نیز از دست ندهید: ارتباط شوره سر و ریزش مو

درمان سایر علل خارش پوست سر

روش های ذکر شده در بالا اغلب برای درمان بسیاری از سردردها مانند جایگزینی شامپوهای ناسالم با مواد شیمیایی دیگر و همچنین برای درمان مشکلات پوستی مانند فولیکولیت، درماتیت سبورئیک و بیماری های قارچی استفاده می شود.
با این حال، برخی از موارد خارش پوست سر حتی با درمان های ذکر شده در بالا می تواند از بین برود و از بین نرود. گاهی اوقات خارش پوست سر ناشی از عوامل خودایمنی مانند پسوریازیس یا عوامل محیطی است که خارج از کنترل شما هستند.

اگر پوست شما به طور مکرر در طی هفته ها و ماه ها دچار خارش می شود و نمی توانید از شر علت اصلی خلاص شوید، همیشه بهتر است به پزشک مراجعه کنید. این امر به ویژه در مورد ریزش مو که می تواند ناشی از استرس یا شرایط زیرزمینی باشد، بسیار مهم است.

خارش سر و ریزش مو

خارش پوست سر و ریزش مو را با دارو درمان کنید

درمان بسته به علت خارش و ریزش مو متفاوت است. پزشک شما ممکن است یکی از درمان های زیر را توصیه کند.
کورتیکواستروئیدها برای کاهش التهاب خوراکی یا موضعی با پماد یا تزریق در پوست سر استفاده می شوند.
ضد قارچ ها برای مبارزه با عفونت های قارچی، به صورت خوراکی یا خوراکی مصرف می شوند.
داروهای ایمونوتراپی برای تحریک یا کاهش پاسخ سیستم ایمنی.
درمان های رایج برای ریزش مو عبارتند از:

  • ماینوکسیدیل ریزش مو را کند می کند
  • فیناستراید برای درمان از دست دادن ارثی مو
    کاشت مو

درمان های طبیعی و خانگی برای خارش سر و ریزش مو

هرگونه خارش سر همراه با ریزش مو نیازی به درمان پزشکی ندارد. ترفندی وجود دارد که می توانید برای مراقبت از پوست و موهای خود انجام دهید.

تغذیه مناسب

مواد مغذی مهم برای سلامت مو و پوست سر عبارتند از:

  • آهن
  • روي
  • سلنیوم
  • ویتامین های A، D و E.
  • بیوتین
  • آمینو اسید
  • پروتئین

هشدار: این مواد مغذی را به عنوان مکمل مصرف نکنید. مگر اینکه بدانید واقعا نیاز بدنتان است.

بر اساس مطالعات عملی منتشر شده، هیچ مدرک علمی محکمی برای جلوگیری از ریزش مو در صورت مصرف این مکمل ها وجود ندارد، حتی اگر مقادیر کافی از این مکمل ها در بدن خود داشته باشید. علاوه بر این، مصرف بیش از حد مکمل ها حتی می تواند باعث ریزش مو شود.

خارش سر و ریزش مو

روغن های مفید را امتحان کنید.

اگرچه شواهد علمی کمی وجود دارد، اما آزمایشات حیوانی نشان داده است که استفاده از برخی روغن های مفید مانند رزماری و نعناع فلفلی، ریزش مو را کاهش می دهد و باعث رشد موهای جدید می شود. توجه داشته باشید که روغن های مفید قبل از استفاده روی پوست سر باید با روغن حامل رقیق شوند.

 لطفا از ماساژ پوست سر لذت ببرید.

مطالعات نشان می‌دهد که ماساژ پوست سر می‌تواند گردش خون را افزایش داده و سلول‌های مو را تحریک کند و در نتیجه موهای ضخیم‌تری داشته باشد.

به آرامی از موهای خود مراقبت کنید

در اینجا چند نکته برای کمک به کاهش ریزش مو آورده شده است:

  • سر خود را خیلی سخت خارانید
  • موهای خود را محکم به دم اسبی نبندید.
  • پوست سر و موهای خود را در معرض حرارت بیش از حد اشیایی مانند سشوار و اتو قرار ندهید.
  • حداقل موهای خود را با یک شامپوی ملایم بشویید و بگذارید در دمای اتاق خشک شود تا زمانی که بدانید چه چیزی باعث خارش و ریزش مو در پوست سر می شود.
  • از خارش پوست سر و ریزش مو به طور همزمان جلوگیری کنید
  • برخی از بیماری های پوستی می توانند باعث ریزش پوست سر و مو شوند.
  • به طور کلی خارش پوست سر و ریزش مو ارتباط مستقیمی با هم ندارند. با این حال، برخی از بیماری های پوستی می توانند هر دو را ایجاد کنند. این بیماری ها خارج از کنترل شما هستند. با این حال، شناخت و درمان به موقع این عارضه – با شامپوهای خاص، تغییرات رژیم غذایی یا مراجعه به متخصص پوست – برای درمان موثر و کوتاه کردن مو مهم است.

شوره سر و ریزش مو

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باید به دنبال درمان باشید:

  • خارش شدید که خواب را مختل می کند یا با فعالیت های عادی تداخل می کند.
  • تب یا درد هنگام لمس سر؛
  • لکه های پوسته پوسته روی پوست سر؛
  • نقاط ریزش مو، یا اگر ریزش موی شدید و موهای ضخیم دارید، یا ریزش موی غیرمنتظره ای را مشاهده می کنید.

اگر همزمان دچار سردرد و ریزش مو می شوید، دلایل و راهکارهایی را که برای درمان استفاده کرده اید، یادداشت کنید و تجربیات خود را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

اولین امتیاز را ثبت کنید!

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت