اولین امتیاز را ثبت کنید!

درمان روزاسه ممکن است؟

روزاسه (آکنه روزاسه) یک بیماری پوستی شایع است. گاهی اوقات آن را با آکنه ولگاریس (که در جوانان شایع تر است) اشتباه می گیرند. صورت مبتلا به روزاسه قرمز و ملتهب می شود. روزاسه همچنین می تواند کل صورت، گوشه ها، قفسه سینه و ستون فقرات فرد مبتلا را درگیر کند. به همین دلیل باید به درمان روزاسه پرداخت.
افراد سفیدپوست بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. بیشتر در زنان 30 ساله و بالاتر دیده می شود. روزاسه حدود 5 درصد از جمعیت جهان را مبتلا می کند. گاهی اوقات بیماری بدتر می شود.

درمان خارش روزاسه و لکه های قرمز روی پوست

متخصصان معمولا روزاسه یا لکه های قرمز روی پوست را یک مشکل مزمن پوستی می دانند. روزاسه یک بیماری پیشرونده است که اگر درمان نشود به مرور زمان بدتر می شود. از آنجایی که درمان روزاسه ناشناخته است، درمان دارویی بر آن نظارت می کند و از پیشرفت آن جلوگیری می کند.

علائم روزاسه چیست؟

علائم روزاسه برای هر فردی متفاوت است و اکثر افراد فقط برخی از علائم روزاسه را مشاهده می کنند، اما در هر صورت این بیماری حداقل یکی از علائم زیر را دارد:

درمان روزاسع

سوزش پوست

اکثر افرادی که از روزاسه رنج می برند قرمزی یا سوزش مداوم پوست را تجربه می کنند. یکی از اولین علائم این بیماری قرمزی و التهاب صورت در نواحی دیگر است. البته این علائم را نباید با تغییرات پوستی قبل از قاعدگی اشتباه گرفت.

رگ های خونی متورم شده است

یکی دیگر از علائم این بیماری التهاب رگ های خونی است. این سیاهرگ ها شبیه خطوط مارپیچی کوچک زیر پوست هستند یا به دلیل قرمزی پوست نامرئی هستند.

سایر علائم روزاسه عبارتند از:

تحریک یا سوزن سوزن شدن پوست
پوست خشک
ایجاد توده های قرمز روی پوست
تورم صورت
سوزش یا سوزن سوزن شدن چشم، سوزش چشم، آکنه و قرمزی چشم

تورم پوست، تورم، قرمزی و احتقان بینی

درمان روزاسه

تشخیص و درمان روزاسه

از آنجایی که روزاسه به روش های مختلف رخ می دهد، تشخیص آن برای پزشکان دشوار است. روزاسه اغلب با موارد زیر همراه است:

  • آکنه نوجوانی
  • درماتیت سباسه
  • چربی غیر طبیعی پوست (سبوم)
  • کراتوز پیلاریس یا پوست مرغ
  • عفونت دمودکس (نوعی انگل پوستی)
  • ضایعات آکنه استروئیدی
  • پیودرمی صورت (نوعی آکنه)
  • درماتیت اطراف دهان و غیره

متخصصان پوست، روزاسه را به چهار دسته اصلی تقسیم می کنند.

1) ERYTHEMATOS TELANGIEKTATIC

در این نوع روزاسه، پوست فرد مبتلا ملتهب و قرمز شده و بیمار احساس سوزش و سوزن سوزن شدن پوست خود را دارد. دیدن رگ های خونی و سفت شدن و لایه برداری پوست از دیگر نشانه های روماتیسم مفصلی است.

درمان روزاسه

2) پاپولوپوستولار

بیماران مبتلا به این نوع روزاسه ممکن است دارای جوش های قرمز متورم بر روی پوست باشند که شبیه جوش های روی پوست هستند. روزاسه پاپولوپوستولار گاهی با قرمزی و تحریک پوست همراه است. این نوع رگ خونی در زیر پوست دیده می شود.

در برخی موارد، روزاسه پاپولار شبیه پوسته‌های ولگاریس است، با این تفاوت که هیچ تیرگی (سفیدی) روی پوست وجود ندارد. مگر اینکه بیمار همزمان پوسته های ولگاریس داشته باشد.

3) فیماتوس

فیماتوس روزاسه با ضخامت و پوست ناهموار همراه است. در این حالت بینی بیمار دچار درد و تورم می شود. گاهی اوقات عروق خونی بیمار دیده می شود.

درمان روزاسع

4) چشم صورتی

چشم صورتی به چشم افراد بیمار آسیب می رساند. علائم شامل اشک، قرمزی و خونی چشم، سوزش، خارش و قرمزی پلک ها، حساسیت به نور، تاری دید و احساس مژه و جسم خارجی در چشم است.
روزاسه چشم اغلب با روزاسه های دیگر مرتبط است. به همین دلیل، ممکن است بیمار علاوه بر مراقبت از چشم، به درمان قابل توجهی نیاز داشته باشد.

علل ایجاد روزاسه

روزاسه در اثر عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد می شود.
اگرچه متخصصان پوست هنوز نتوانسته اند علت دقیق روزاسه را شناسایی کنند، روزاسه به دلیل عوامل ارثی و محیطی رخ می دهد. محققان عوامل زیر را با روزاسه مرتبط کرده اند:

  • مشکلات رگ های خونی صورت
  • رنگ پوست روشن
  • افزایش انگل فولیکولی Demodex
  • هلیکوباکتر پیلوری

عوامل زیر (با افزایش جریان خون در پوست) باعث یا افزایش روزاسه می شوند:

  • نوشیدنی ها و غذاهای تند
  • کافئین، غذاهای تند و شیر
  • نوشیدن الکل
  • هوای گرم و تابستان
  • نور خورشید، رطوبت یا باد
  • ورزش بیش از حد
  • دوش گرم و بخار داغ
  • افسردگی، اضطراب و عصبانیت
  • داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها (کورتیکواستروئیدها)
  • برخی از بیماری های مزمن مانند فشار خون بالا
  • داروها برای BP
  • بیماری های حاد مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا سرفه

درمان دارویی روزاسه

هیچ درمان قطعی برای روزاسه وجود ندارد و درمان‌های موجود فقط علائم و نشانه‌های آن را کاهش می‌دهند. با این حال، برخی از درمان ها توانسته اند علائم بیماری را کاهش دهند. در زیر می توانید برخی از این درمان ها را بخوانید:

هنگام درمان روزاسه، بهتر است که پزشک و بیمار در یک رابطه نزدیک باشند. داروها و لوازم آرایشی باید با نسخه مصرف شوند. بسیاری از پزشکان داروهایی را برای کاهش التهاب و قرمزی پوست توصیه می کنند.
بیماران معمولاً یک یا دو بار در روز به این داروها نیاز دارند. مترونیدازول، بنزوئیل پراکسید، بنزوئیل پراکسید / کلیندامایسین، آزلائیک اسید، 10% سولفاستامید و 5% گوگرد از جمله داروهایی هستند که برای درمان روزاسه تجویز می شوند.

ایزوترتینوئین برای درمان روزاسه شدید

اگر روزاسه شدید باشد و با روش های دیگر درمان نشود، پزشکان معمولا ایزوترتینوئین را تجویز می کنند. این دارو به ویژه برای بیماران جوان مبتلا به آرتریت روماتوئید مؤثر است.

آنتی بیوتیک های خوراکی (مهمتر از همه، داکسی سایکلین)

آنتی بیوتیک های خوراکی همیشه سریعتر از داروهای خوراکی عمل می کنند. با این حال، استفاده از این داروها باید محدود باشد و پزشکان استفاده طولانی مدت را توصیه نمی کنند.

درمان روزاسع

درمان با لیزر روزاسه

این درمان معمولا توسط متخصص پوست انجام می شود. استفاده از لیزر باریک شدن رگ های خونی، قرمزی و سایر علائم روزاسه را کاهش می دهد. لیزر گاهی اوقات دردناک است، اما معمولاً نیازی به بیهوشی ندارد.

ریفاکسیمین (درمان روزاسه)

بر اساس یک مطالعه جالب که در یک مجله پزشکی معتبر منتشر شده است، باکتری های روده کوچک (SIBO) در افراد مبتلا به روزاسه نسبت به سایر افراد شایع تر است.

بنابراین، محققان ریفاکسیمین (داروی ضد باکتری) را برای بیماران تجویز کردند. با تجویز این دارو باکتری SIBO کاهش یا از بین می رود. در نتیجه علائم روزاسه در 20 بیمار از 28 بیمار به طور کامل ناپدید می شود و در 8 بیمار دیگر بسیار بهتر از بین می رود. همچنین اثرات مثبت این درمان حدود 9 ماه باقی می ماند.

درمان روزاسه

ضد آفتاب اضافه کنید و از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.

قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید یکی از علل بروز روزاسه است. سعی کنید از ضد آفتاب بدون عطر و ضد حساسیت با ترکیبی از اکسید روی استفاده کنید.

از محصولاتی که می توانند پوست را تحریک کنند خودداری کنید.

طبق این مقاله، محصولات حاوی صابون، سدیم لوریل سولفات، تلخی، تونر، منتول و کافور می توانند پوست شما را تحریک یا بسوزانند. بنابراین بهتر است از مصرف این محصولات خودداری کنید.

داروهای خانگی و طبیعی برای درمان روزاسه

داروهای مختلفی برای کاهش علائم این بیماری در دسترس است.

اگر سوالی در مورد روزاسه دارید که در مقاله بالا پاسخ داده نشد، می توانید آن را در قسمت نظرات مطرح کنید و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید

اولین امتیاز را ثبت کنید!

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت