• مو
  • 02 تیر 1401
  • 2072
اولین امتیاز را ثبت کنید!

روغن رزماری و تاثیر فوق العاده آن برای رشد مو

احتمالاً در مورد کاربردهای تغذیه ای و پزشکی روغن رزماری زیاد شنیده اید. این گیاه سالهاست که برای مصارف آشپزی و دارویی استفاده می شود. اما آیا می دانستید که این روغن برای رشد مو نیز مناسب است؟

از این گیاه علاوه بر پخت و پز می توان برای سلامتی و زیبایی استفاده کرد و برای رشد مو نیز استفاده می شود. در سال های اخیر استفاده از اسانس های این گیاه که در مدیترانه بسیار رایج است باعث تقویت مو و پوست سر شده است. اما باید دید تحقیقات علمی در مورد این گیاه چه می گوید و چگونه می توان از آن برای دستیابی به نتایج مفید استفاده کرد. ما در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید تا با فواید رزماری در رشد مو بیشتر آشنا شوید.

به اسانس رزماری توجه کنید

Rosmarinus officinalis گیاهی کوچک و چند ساله از خانواده نعناع است. اسطوخودوس، ریحان، سبز مورد و مریم گلی نیز بخشی از همین خانواده هستند. اسانس رزماری از برگ و گل این درخت به دست می آید. روغن رزماری معمولا به عنوان یک روغن پاک کننده و تقویت کننده شناخته می شود. بیشتر اثرات مفید رزماری مربوط به فعالیت آنتی اکسیدانی ترکیبات شیمیایی اصلی این گیاه از جمله کارنوسول، اسید کارنوزیک، اسید اورسولیک، رزمارینیک اسید و کافئیک اسید است.

آیا روغن رزماری برای ریزش مو را مناسب است؟

بهبود رشد مو با اسانس رزماری با ویژگی های زیر مرتبط است:

  • تقویت ریشه مو
  • تقویت سیستم عصبی
  • بهبود گردش خون

اسانس رزماری مانند اسانس نعناع (که برای تحریک رشد مو استفاده می شود)، جریان خون را تحریک می کند. در نتیجه این روغن جریان خون فولیکول های مو را بهبود می بخشد و از تخریب آنها جلوگیری می کند.
اسانس رزماری علاوه بر تحریک رشد مو، برای جلوگیری از سفید شدن زودرس مو و شوره سر نیز استفاده می شود. این روغن به رفع خشکی و خارش پوست سر کمک می کند.

آیا مطالعات علمی تاثیر روغن رزماری برای رشد مو را تایید می کند؟

همانطور که می دانید دلایل زیادی برای ریزش مو در انسان وجود دارد که از آن جمله می توان به عفونت، پاسخ ایمنی، سن، تغییرات هورمونی و ریزش موی ارثی اشاره کرد.
هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ریزش مو یا کشیدن دائمی مو ناشی از روغن درمانی رزماری می تواند برخی از ایکشن ها یا ریزش مو را از بین ببرد وجود ندارد.
اما مطالعات نشان می دهد که این گیاه می تواند برخی از رایج ترین انواع ریزش مو را کاهش دهد. به عنوان مثال، طاسی با الگوی مردانه. این نوع ریزش مو زمانی اتفاق می افتد که یک مشتق تستوسترون به نام دی هیدروتستوسترون (DHT) به فولیکول های مو حمله می کند.

تستوسترون هم در زنان و هم در مردان تولید می شود، اما تولید این هورمون در مردان بیشتر از زنان است، بنابراین مردان و موها در سنین بسیار پایین ظاهر می شوند. روغن رزماری برای رفع این نوع ریزش مو کمک می کند.
مطالعه‌ای روی موش‌ها در سال 2013 در مورد ریزش موی ناشی از تستوسترون نشان داد که رزماری می‌تواند باعث رشد مجدد موهای موش شود. اگرچه نتایج این مطالعه نادرست بود، اما محققان حدس زدند که روغن رزماری می تواند از اتصال دی هیدروتستوسترون به گیرنده های هورمونی جلوگیری کند و در نتیجه از حملات به فولیکول های مو جلوگیری کند.

مطالعات بیشتر

در سال 2015، مطالعه دیگری روغن رزماری را با ماینوکسیدیل (یک محصول رایج رشد مو) مقایسه کرد. افراد مبتلا به ریزش موی مرتبط با دی هیدروتستوسترون به مدت 6 ماه روغن ماینوکسیدیل یا رزماری دریافت کردند. سه ماه بعد، هیچ مویی در هر دو گروه رشد نکرد. اما پس از 6 ماه، هر دو گروه به طور قابل توجهی رشد مو را افزایش دادند.

گروهی که با روغن رزماری درمان شده بودند نسبت به گروهی که با ماینوکسیدیل درمان شده بودند رشد موی بیشتری داشتند، اگرچه این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود. این نتیجه نشان می دهد که روغن رزماری می تواند رشد مو را در دراز مدت بهبود بخشد.

در همان مطالعه، خارش پوست سر در گروه ماینوکسیدیل شایع‌تر بود، بنابراین روغن رزماری ممکن است انتخاب بهتری برای افرادی باشد که سابقه آلرژی یا بیماری‌های پوستی دارند. علاوه بر این، تحقیقات کمی وجود دارد که نشان دهد روغن رزماری می تواند برای بهبود انواع دیگر ریزش مو مفید باشد.

روغن رزماری و تاثیر فوق العاده آن برای رشد مو

تاثیر روغن  رزماری و رایحه درمانی آن برای درمان ریزش مو

به عنوان مثال، مطالعه ای که در سال 1998 منتشر شد، اثرات آروماتراپی با روغن رزماری را بر روی آلوپسی آره آتا بررسی کرد. این یک بیماری خود ایمنی است که می تواند باعث ریزش مو شود. چهل و چهار درصد از شرکت کنندگان در مطالعه پس از بیش از هفت ماه استفاده از رزماری بهبود یافتند، اما تنها 15 درصد از کسانی که هیچ درمانی دریافت نکردند بهبود یافتند.

برخی از مطالعات، از جمله مطالعه منتشر شده در سال 2017، به این نتیجه رسیده اند که روغن رزماری می تواند قارچ ها و باکتری های خاصی را از بین ببرد. بنابراین زمانی که ریزش مو به دلیل عفونت یا بیماری پوست سر ایجاد شده باشد، روغن رزماری می تواند کمک کند. با این حال، شواهدی وجود ندارد که روغن رزماری باید جایگزینی برای درمان های تایید شده باشد.
همچنین ممکن است روغن رزماری اثربخشی درمان های مرسوم را افزایش دهد، اما هیچ مطالعه ای این نظریه را تایید نکرده است. در مقابل، هیچ مطالعه ایمنی روی رزماری در ترکیب با داروهایی مانند ماینوکسیدیل یا سایر محرک های رشد مو انجام نشده است. به همین دلیل، افرادی که از ماینوکسیدیل یا سایر روش‌های درمانی برای بازگرداندن رشد مو استفاده می‌کنند، باید قبل از استفاده از روغن رزماری همراه با این درمان، با پزشک خود مشورت کنند.

روغن رزماری و تاثیر فوق العاده آن برای رشد مو

نحوه استفاده از رزماری برای درمان ریزش مو

یک راه آسان برای استفاده از روغن رزماری استفاده از شامپویی است که حاوی مقدار روغن آن باشد. در اینجا چند روش برای استفاده از روغن های ضروری روزانه برای رشد و تقویت مو آورده شده است. برای شروع، هر یک از این روش ها را یک یا دو بار در هفته انجام دهید تا در صورت تمایل و یا بدون مشکل بتوانید دفعات استفاده را افزایش دهید.

1) روغن رزماری را مستقیماً روی پوست سر ماساژ دهید

بعد از شستن 5 قطره روغن رزماری روی سر بریزید و ماساژ دهید. در صورت تمایل، این روغن را با سایر روغن های ضروری مانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل مخلوط کنید. برای این کار به هر قاشق روغن نارگیل 4 تا 5 قطره روغن رزماری اضافه کنید و به آرامی روی سر خود بمالید.
شستن پوست سر بلافاصله پس از استفاده از روغن اختیاری است، می توانید روغن را به مدت یک یا دو ساعت روی پوست خود بگذارید یا اگر می خواهید سریعتر پوست سر خود را بشویید، روغن را حداقل 10 تا 15 دقیقه روی پوست سر خود بگذارید.

روغن رزماری و تاثیر فوق العاده آن برای رشد مو

2) روغن را با شامپو مخلوط کنید

می توانید مقدار کمی از این روغن را به نرم کننده ها، کرم ها یا لوسیون ها اضافه کنید. به ازای هر 30 میلی لیتر از محصول، 5 قطره روغن بریزید. سپس طبق معمول از محصول استفاده کنید. همچنین می توانید 2 تا 3 قطره از روغن را به طور مستقیم روی کف دست خود بمالید، زمانی که مقداری از هر محصول را قبل از استفاده بریزید.

3) روغن رزماری را به شامپوی خانگی خود اضافه کنید

دستور العمل های زیادی در اینترنت برای تهیه شامپو در خانه وجود دارد. برای بهره مندی از فواید خاص برخی از اسانس ها برای سلامتی و زیبایی خود می توانید مقداری اسانس را به شامپوی منزل خود اضافه کنید. البته توصیه می کنیم از شامپوهایی استفاده کنید که توسط متخصصین پوست و مو تولید شده و توسط برندهای معتبر ساخته شده اند.

 

قبل از استفاده از روغن رزماری برای مو چه چیزهایی باید بدانیم؟

اطمینان حاصل کنید که روغن با چشم تماس پیدا نمی کند. در صورت تماس با چشم بلافاصله با آب فراوان شستشو دهید.
مراقب باشید از این روغن زیاد استفاده نکنید. این به این دلیل است که اسانس رزماری می تواند پوست را تحریک کند. البته نگران نباشید. اگرچه این چربی می تواند باعث ناراحتی شود، اما برای شما خطرناک نیست. همانطور که گفته شد، می توانید قبل از استفاده، روغن و چربی یا سایر محصولات را کاهش دهید تا از خارش پوست جلوگیری کنید.

اطلاعات کافی از استفاده از روغن رزماری در زنان باردار یا شیرده وجود ندارد. حتی اگر از این روغن برای خشک و کدر نگه داشتن موهای خود استفاده می کنید، مراقب باشید که هنوز اثرات آن مشخص نیست.

چه مدت طول می کشد تا با روغن رزماری مو رشد کند؟

اثرات روغن رزماری در تقویت مو معمولا بعد از یک ماه مشاهده می شود. استفاده منظم از این روغن باعث افزایش رشد و حجم مو می شود. به یاد داشته باشید که برای تقویت موهای خود از مواد زیادی استفاده نکنید. موهای افراد مختلف ویژگی های متفاوتی دارد. پس با رشد موهایتان از ابزارهای مناسب برای موهایتان استفاده کنید و برای آنها متاسف نباشید.

تجربیات خود را با ما در میان بگذارید

آیا تجربه استفاده از روغن رزماری را دارید؟ آیا هنگام استفاده در رشد مو متوجه نتایج خاصی شده اید؟ در اینجا می توانید تجربیات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید. در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد استفاده از آن با ما در میان بگذارید دوستان عزیز.

اولین امتیاز را ثبت کنید!

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت