نیاسینامید چیست؟
5/5 - (1 امتیاز)

نیاسینامید چیست؟ چه مزایایی برای پوست دارد؟

نیاسینامید که با نام نیکوتین آمید نیز شناخته می شود، نوعی ویتامین B3 است. به طور کلی، ویتامین B3 به دو شکل وجود دارد. نیاسین و نیاسینامید. مصرف خوراکی یا موضعی نیاسینامید فواید پوستی زیادی دارد. جالب است بدانید که بدن می تواند نیاسین آمید را از نیاسین در رژیم غذایی تولید کند. اما نیاسینامید چیست؟

برای آشنایی بیشتر با نیاسینامید و اثرات بسیار آن بر سلامت و زیبایی پوست، با این مقاله همراه باشید.

مواد اولیه برای مراقبت از پوست

امروزه در زمینه مراقبت از پوست، ویتامین C و ویتامین E توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. اما یکی دیگر از بازیگران کلیدی در این زمینه قطعا نیاسینامید است. این ویتامین می تواند به بهبود آکنه و ظاهر و زیبایی کلی پوست شما کمک کند.

نیاسینامید چیست؟

نیاسینامید چیست؟

وجود نیاسینامید برای بقای سلول های سالم و همچنین عملکرد مناسب چربی ها و قندها در بدن ضروری است. نیاسینامید نوعی ویتامین B است که با نام ویتامین B3 نیز شناخته می شود که مربوط به نیاسین است. دلیل وجود نیاسین آمید در محصولات مراقبت از پوست، فهرست طولانی از فواید آن برای پوست است.
کمبود ویتامین B3 می تواند منجر به آسیب پوست، کلیه و مغز شود. اگرچه نیاسینامید به جلوگیری از کمبود ویتامین B3 کمک می کند، کمبود آن غیر معمول نیست زیرا در منابع طبیعی یافت می شود.

منبع نیاسینامید چیست؟

نیاسینامید در غذاهایی مانند تخم مرغ، شیر، لوبیا، ماهی و سبزیجات سبز وجود دارد. علاوه بر خوردن منابع این ویتامین، می توانید از محصولات محلی حاوی آن نیز استفاده کنید. این ویتامین به خوبی از طریق پوست جذب می شود.

نیاسینامید چیست؟

نیاسینامید برای سلامت پوست مفید است

نیاسینامید در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست یافت می شود. اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که نیاسین آمید چه می کند؟ این ویتامین ظاهر کلی پوست را بهبود می بخشد و در واقع یک قهرمان سبک برای مشکلات پوستی است. از دندان ها و گونه های راست گرفته تا بلوغ و قرمزی پوست. در مورد اینکه چگونه این قهرمان لاغر به سلامت و زیبایی او کمک می کند، بیشتر بدانید.

 می تواند به پیشگیری و درمان پوست چرب کمک کند

غدد سباسه یا غدد اپیتلیال در بسیاری از نواحی پوست مانند صورت، گردن، بالای سینه و پشت، چربی (چربی) تولید می کنند. نیاسینامید 2 درصد موضعی می تواند تولید چربی در پوست را کاهش دهد. از آنجایی که روغن بیش از حد می تواند باعث آکنه شود، توانایی نیاسینامید در تنظیم تولید پوست می تواند به پیشگیری و درمان آکنه، به ویژه در افرادی که پوست حساس دارند، کمک کند. این ویتامین همچنین می تواند مکمل خوبی برای سایر درمان های ضد آکنه باشد.

نیاسینامید چیست؟

 از رطوبت پوست محافظت می کند

اپیدرم یا سد پوستی ما وظایف بسیاری را انجام می دهد. از محافظت از بدن در برابر عوامل عفونی (مانند ویروس ها و باکتری ها) تا جلوگیری از هدررفت و تبخیر آب و هیدراته نگه داشتن بدن. استفاده موضعی از نیاسینامید می تواند به حفظ این عملکرد پوست و حفظ رطوبت و اثر کمک کند.

 از پوست در برابر اشعه های مضر و آلودگی های خورشید محافظت می کند

منابع محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش (UV) و آلودگی می توانند با ایجاد ترکیباتی به نام گونه های فعال اکسیژن (ROS) به پوست آسیب برسانند. پوست به طور طبیعی دارای عملکرد آنتی اکسیدانی است، در نتیجه از خود در برابر اثرات اشعه های مضر خورشید محافظت می کند، نیاسینامید موضعی محافظت بیشتری را فراهم می کند و به جلوگیری از تشکیل سلول های پوستی جدید از گونه های فعال اکسیژن کمک می کند. علاوه بر این، نیاسین آمید به پوست کمک می کند تا با آسیب DNA ناشی از پرتوهای فرابنفش خورشید مقابله کند.

 ممکن است به پیشگیری از سرطان پوست کمک کند

نور مضر خورشید می تواند باعث مشکلات DNA در سلول های پوست شود، اما حتی اگر پوست سوخته دارید، مصرف نیاسینامید می تواند کمک کننده باشد. اما نقش نیاسنامید در این موضوع چیست؟  این شکل از ویتامین B3 ممکن است در بهبود مکانیسم های ترمیم DNA و جلوگیری از سرکوب سیستم ایمنی ناشی از اشعه ماوراء بنفش موثر باشد.
محققان بر این باورند که این ویتامین به دلیل اثر محافظتی بر سلول های پوست ممکن است در پیشگیری از سرطان پوست نیز موثر باشد. مطالعات نشان می دهد که استفاده موضعی از نیاسینامید می تواند کراتوز اکتینیک (کراتوز خورشیدی)، یک ضایعه پیش سرطانی پوستی شایع را بهبود بخشد. اما به خاطر داشته باشید که این ویتامین به هیچ وجه جایگزین مناسبی برای استفاده منظم از ضد آفتاب نیست.

 می تواند قرمزی پوست را کاهش دهد

نیاسینامید موضعی دارای اثرات ضد التهابی بر روی سلول های پوست است. این توانایی نیاسین آمید به کاهش قرمزی ناشی از آکنه، اگزما و تحریک پوست کمک می کند.

 خطوط صاف و چین ها را کاهش می دهد

چین و چروک و چین و چروک نشانه پیری و آسیب آفتاب است علائم چروک ها معمولاً ناشی از استرس اکسیداتیو و التهاب است استفاده موضعی از نیاسینامید ممکن است خواص ضد پیری داشته باشد، زیرا خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن باعث می شود خطوط ظریف و چین و چروک ها قوی تر شوند. کمک می کند تا انجام شود.

نیاسینامید چیست؟

 سنتز کلاژن را بهبود می بخشد

نیاسینامید همچنین می تواند تولید کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشد و در نتیجه علائم پیری را کاهش دهد. بنابراین هنگام خرید محصولات مراقبت از پوست، سرم یا دستمال مرطوب حاوی نیاسینامید یا لوازم آرایشی حاوی نیاسینامید با رتینول یا ویتامین C را فراموش نکنید. زیرا همه این ویتامین ها اثرات ضد پیری دارند.

 هایپرپیگمانتاسیون را بهبود می بخشد

افزایش سن، آسیب های ناشی از نور خورشید و سایر بیماری های پوستی می تواند لکه های قهوه ای یا خاکستری تیره روی پوست شما ایجاد کند. این وضعیت هیپرپیگمانتاسیون نامیده می شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که استفاده از نیاسینامید می تواند به محو شدن لکه های تیره کمک کند. با این حال، اعتبار سنجی ویژگی nainamide نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

نیاسینامید، رتینول یا هر دو؟

نیاسینامید یک محصول مراقبت از پوست ملایم است که به کاهش علائم پیری پوست، تغییر رنگ و جای زخم کمک می کند. رتینول فواید مشابهی دارد، اما قوی تر از نیاسینامید است و باعث تحریک، قرمزی و خشکی پوست می شود. استفاده از این دو ماده به طور همزمان بی خطر است و رتینول استفاده را تسهیل می کند. البته تنها در صورتی که محصول یکپارچه به صورت علمی و تحت نظارت کامل متخصصان مراقبت از پوست ساخته شود. اما اگر می خواهید از دو محصول همزمان استفاده کنید، حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید.

نحوه استفاده از نیاسینامید برای درمان آکنه چیست؟

ناگفته نماند که مصرف غذاهای حاوی این نوع ویتامین B3 فواید زیادی برای پوست دارد، با این حال، محصولات موضعی نیاسینامید نیز می توانند مکمل های موثری برای روتین مراقبت از پوست شما باشند. طبق نتایج مطالعات، محصولات موضعی نیاسینامید با غلظت بین 2 تا 5 درصد به شدت بر ظاهر پوست تأثیر می گذارد، بنابراین در هنگام خرید به دنبال محصولاتی باشید که در این محدوده غلیظ هستند. غلظت مناسب برای شما ممکن است به نوع پوست شما نیز بستگی داشته باشد.
تعدادی از محصولات حاوی نیاسینامید از جمله پاک کننده ها، لوازم آرایشی، کرم های دور چشم، تونیک ها، پدها و حتی سرم های نیاسینامید وجود دارد. برخی از این محصولات حاوی 10 درصد از این نوع ویتامین B هستند.
از آنجایی که مصرف نیاسینامید ممکن است در ابتدا پوست را تحریک کند (در ادامه در مورد آن توضیح خواهیم داد)، حتماً از محصولات حاوی این ویتامین طبق تجویز استفاده کنید. اگر پوست حساسی دارید، در مورد نحوه افزودن این محصولات به روتین مراقبت از پوست خود با متخصص پوست خود مشورت کنید.

نیاسینامید چیست؟

اثرات جانبی نیاسینامید چیست؟

اکثر مطالعات پزشکی نشان می دهد که نیاسینامید بی خطر است. با این حال، عوارض جانبی این فرم ویتامین نیز ممکن است. شایع ترین عوارض جانبی موضعی خفیف است و شامل سوزش، خارش، قرمزی و تحریک پوست است.

افرادی که سابقه آلرژی دارند در صورت مصرف نیاسینامید احتمال بروز واکنش آلرژیک بیشتری دارند. علت این واکنش، توانایی نیاسینامید در تحریک ترشح هیستامین در بدن است. انجام تست حساسیت پوستی (پچ تست) می تواند به شما در جلوگیری از واکنش های آلرژیک گسترده و آلرژی به محصول کمک کند.

مراحل انجام تست حساسیت پوستی:

1) مقدار کمی از محصول را (تقریبا به اندازه یک سکه) روی پوست پشت دست خود بمالید.
2) 24 ساعت صبر کنید.
3) در صورت مشاهده علائمی مانند قرمزی، خارش یا تورم در ناحیه آزمایش، محصول را بشویید و استفاده نکنید.
4) اگر عوارض خاصی مشاهده نکردید، می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

اثرات خوراکی نیاسینامید چیست؟

از آنجایی که نیاسینامید خوراکی در قسمت های مختلف بدن از طریق سیستم گردش خون مصرف می شود، ممکن است عوارض جانبی دیگری از جمله تهوع، اسهال و تپش قلب وجود داشته باشد.

مصرف نیاسینامید را به آرامی شروع کنید
در صورت شروع مصرف نیاسینامید، قرمزی و تحریک پوست ممکن است رخ دهد. برخی از این علائم طبیعی هستند و با گذشت زمان ناپدید می شوند، اما تحریک مداوم پوست ممکن است نشان دهنده مصرف بیش از حد محصول یا مصرف یک محصول بسیار فعال روی پوست شما باشد.
اگر پوست شما تحریک شده است، با یک متخصص پوست مشورت کنید. زمانی که پوست شما با محصول سازگار است و زمانی که نیاز به استفاده از محصولات دیگر دارید، او اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار می دهد.

چه زمانی می توان نتایج عالی را از نیاسینامید انتظار داشت؟

مانند هر محصول جدید مراقبت از پوست، احتمالاً در عرض چند هفته نتایج قابل توجهی ایجاد نخواهد کرد.
در برخی موارد، نوع پوست ممکن است بر نتایج تأثیر بگذارد. نوع پوست شما ممکن است با شرکت کنندگان در آزمایشات بالینی متفاوت باشد. اما این مطالعات به ما توصیه هایی می کنند. این نکات نشان می دهد که چه مدت طول می کشد تا نتایج روی پوست ظاهر شوند. آزمایشات بالینی متعدد نیاسینامید اثرات آن را در 6 تا 12 هفته نشان می دهد. با این حال، استفاده مداوم مطابق با دستورالعمل مورد نیاز است.

تاثیر استفاده از نیاسینامید چیست؟

ممکن است بعد از هشت هفته تغییرات بیشتری در پوست خود مشاهده کنید. این تغییرات شامل پوست صاف تر، صاف تر و هیدراته تر است.

اگر برای درمان آکنه به مدت طولانی (مثلا چند ماه) از ویتامین B3 استفاده می کنید و نتیجه ای نمی بینید، حتما با متخصص پوست خود صحبت کنید. او می تواند به تمام سوالاتی که ممکن است داشته باشید پاسخ دهد و نکاتی را در مورد اینکه چگونه از آنها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید به شما ارائه دهد.

گودی زیر چشم نشانه چیست

کلام آخر

مصرف روزانه نیاسینامید موضعی می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت کلی پوست شما داشته باشد. این ماده می تواند به کاهش التهاب و لکه های تیره کمک کند، بافت کلی پوست را روشن و نرم و نرم کند.
ممکن است چندین هفته طول بکشد تا اثرات این ویتامین ظاهر شود. به همین دلیل مهم است که صبور باشید و به روال پوست خود پایبند باشید. طبق دستورالعمل دارویی، مصرف مکمل های خوراکی این ماده بدون نسخه برای درمان کمبود ویتامین B3 یا سایر بیماری های زمینه ای توصیه نمی شود. در غیر این صورت ممکن است به دلیل عوارض جانبی ویتامین B3 دچار مشکل شوید.
در نهایت، توصیه می کنیم با نوشتن تجربیات خود در استفاده از آن و حتی ارزشمندتر کردن نظرات خود در مورد آن برای مخاطبان، به این مقاله ارزش بیشتری ببخشید.

5/5 - (1 امتیاز)

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت