سرطان پوست
  • بدن
  • 08 مرداد 1401
  • 2272
اولین امتیاز را ثبت کنید!

از سرطان پوست چه می دانید

یک سوم تشخیص های سرطان در سراسر جهان سرطان پوست است، بنابراین می توان گفت سرطان پوست یکی از شایع ترین انواع سرطان است. حتما می دانید که قرار گرفتن در معرض نور خورشید یکی از دلایل اصلی ایجاد چین و چروک و لکه های پیری روی صورت است، اما پیامد جدی تر آن این بیماری است. خوشبختانه این نوع سرطان در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان است.

سرطان پوست چیست؟

 

این بیماری به دلیل رشد غیرطبیعی سلول های پوستی ایجاد می شود که کنترل چرخه رشد خود را از دست داده اند. در بیشتر موارد، این نوع سرطان در اثر تغییرات ناشی از انباشته شدن اشعه ماوراء بنفش در سلول های پوست ایجاد می شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، برنزه کردن با دستگاه های سولار، قرار گرفتن در معرض شدید خورشید در دوران کودکی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی در محل کار و قرار گرفتن مکرر در معرض اشعه ایکس از عوامل خطر ابتلا به این بیماری هستند. سه نوع اصلی سرطان پوست وجود دارد:

  • ملانوم
  • کارسینوم سلول سنگفرشی
  • کارسینوم سلول پایه ای

 

کراتوز اکتینیک نوعی رشد پوستی پیش سرطانی است که می تواند به سرطان تبدیل شود. کارسینوم سلول پایه ای و کارسینوم سلول سنگفرشی شایع ترین انواع سرطان پوست به نام “سرطان پوست غیر ملانوما” هستند. کارسینوم سلول پایه ای قابل درمان است، اما کارسینوم سلول سنگفرشی معمولاً در صورت تشخیص و درمان زودهنگام به سایر اندام ها سرایت نمی کند. اکثر سلول های پایه و سنگفرشی در نواحی از پوست که بیشتر در معرض نور خورشید هستند مانند صورت، گوش ها، گردن، لب ها و پشت دست ها ایجاد می شوند.

این نوع از سلول های سرطانی بسته به نوع آنها می توانند به سرعت یا آهسته رشد کنند، اما به ندرت به سایر قسمت های بدن گسترش می یابند. ملانوما به اندازه کارسینوم سلول پایه ای و سلول سنگفرشی شایع نیست، اما خطرناک ترین شکل سرطان است. اگر ملانوما درمان نشود یا به مرحله پیشرفته برسد، احتمالاً به سایر قسمت های بدن سرایت می کند و درمان را دشوارتر می کند و احتمال مرگ ناشی از این. بیماری را افزایش می دهد.

در مطلب ملانوما چیست مفصل به ملانوما پرداخته ایم.

از سرطان پوست چه می دانید

علائم سرطان پوست

یک علامت هشدار دهنده رایج سرطان پوست، تغییر در سطح پوست، خال ها و رشد یا توسعه سلول های جدید پوست است.

کارسینوم سلول پایه ای اغلب به صورت یک توده کوچک، نرم، مرواریدی یا مومی شکل روی صورت، گوش ها و گردن ظاهر می شود. گاهی اوقات به صورت یک ضایعه ملایم صورتی، قرمز یا قهوه ای روی بدن، بازوها یا پاها ظاهر می شود.

کارسینوم سلول سنگفرشی به صورت توده ای سفت و قرمز رنگ یا به صورت یک ضایعه غیر مسطح و خشن ظاهر می شود که ممکن است خارش، خونریزی و پوسته پوسته شدن داشته باشد.

ملانوما معمولاً به صورت توده یا قهوه‌ای برجسته ظاهر می‌شود و می‌تواند شبیه یک خال طبیعی به نظر برسد، اما معمولاً ظاهری غیرعادی دارد. تشخیص زودهنگام سرطان پوست بهترین راه برای پیشگیری از عوارض آن است، بنابراین به محض مشاهده کوچکترین علائم به پزشک متخصص مراجعه کنید. می توانید از قانون ABCDE برای تشخیص یک خال معمولی از یک خال غیرمعمولی استفاده کنید:

 

  • عدم تقارن: نیمی از خال با نیمه دیگر مطابقت ندارد.
    خط مرزی: خال هایی نامنظم و ناهموار با لبه های تار مشکوک به سرطان پوست هستند.
  • رنگ: ضایعات پوستی قرمز، سفید و مایل به رنگ آبی خطرناک ترین هستند.
  • قطر: خال های بزرگتر از 6 میلی متر یا خال هایی که بزرگتر از قبل هستند باید جدی گرفته شوند.
  • رشد: بزرگ شدن و تغییر در شکل، رنگ و اندازه ضایعات پوستی مهمترین نشانه تشخیص سرطان پوست است. سایر علائم سرطان پوست شامل تورم، خونریزی، خارش، درد یا تغییر شکل زخمی است که بهبود نمی یابد.

سرطان پوست

روش های درمان

روش درمانی به چهار دسته جراحی میکروسکوپی، جراحی برشی، الکتروجراحی و کرایو تقسیم می شود.

شیمی درمانی: شیمی درمانی یا ایمنی درمانی زمانی توصیه می شود که سرطان فراتر از پوست به سایر اندام ها و بافت ها گسترش یافته باشد.

رادیوتراپی: استفاده از رادیوتراپی تنها زمانی توصیه می شود که خطر بازگشت توده سرطانی یا گسترش آن به اندام های داخلی بدن وجود داشته باشد.  برای بیمارانی که نمی توانند عمل جراحی انجام دهند یا دستیابی به سرطان آنها برای جراح دشوار است، اغلب از پرتودرمانی یا درمان های موضعی استفاده می شود.

اولین امتیاز را ثبت کنید!

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت