معرفی 7 رژیم غذایی سالم برای تناسب اندام و لاغری
5/5 - (1 امتیاز)

معرفی 7 رژیم غذایی سالم برای تناسب اندام و لاغری

رژیم غذایی سالم مهم‌ترین اصل در روند کاهش وزن و سلامتی است. در حالی که بسیاری از رژیم‌های غذایی می‌توانند به شما کمک کنند، مهم‌ترین چیز این است که بهترین رژیم کاهش وزنی را که دوست دارید و می‌توانید در دراز مدت به آن پایبند باشید، پیدا کنید. در این مقاله چند رژیم غذایی سالم را معرفی می‌کنیم که کارایی آنها از نظر علمی ثابت شده است.

 

رژیم غذایی سالم با غذاهای کامل که کربوهیدرات کمی دارند

رژیم‌های کم کربوهیدرات و غذاهای کامل برای کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند، سلامتی خود را بهبود بخشند و خطر بیماری را کاهش دهند، مفید است. این رژیم منعطف است و به شما این امکان را می‌دهد که مصرف کربوهیدرات خود را بسته به اهداف خود تنظیم کنید. این رژیم سرشار از سبزیجات، گوشت، ماهی، تخم مرغ، میوه، آجیل و چربی است، اما نشاسته، شکر و غذاهای فرآوری شده کم است.

رژیم غذایی سالم

 

رژیم غذایی سالم مدیترانه ای

رژیم مدیترانه ای یک رژیم غذایی عالی است که به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. این رژیم غذایی بیشترین تاثیر را در پیشگیری از بیماری‌های قلبی دارد. این بهترین رژیم کاهش وزن بر خوردن غذاهایی متمرکز است که معمولاً در سراسر منطقه مدیترانه در قرن بیستم یا قبل از آن مصرف می‌شد. بنابراین، این رژیم شامل سبزیجات، میوه‌ها، مرغ، ماهی، شیر، میوه‌ها، غلات کامل و روغن زیتون است.

 

رژیم پالئو

رژیم پالئو یک رژیم غذایی سالم محبوب است که در کاهش وزن و بهبود سلامت کلی موثر است و در حال حاضر محبوب‌ترین رژیم غذایی در جهان است. این رژیم غذایی برای کاهش وزن بر روی غذاهای فرآوری نشده تمرکز دارد، که برخی معتقدند مشابه غذاهای موجود برای اجداد غارنشین ما هستند.

با توجه به پیشنهادات این رژیم، بازگشت به رژیم غذایی اجداد ماقبل تاریخ باید به بهبود سلامت کمک کند، زیرا فرض می‌شود که انسان‌ها تکامل یافته و برای خوردن غذاهای مشابه سازگار شده‌اند.

 

رژیم غذایی سالم ولی گیاهی

محبوبیت رژیم‌های وگان در دهه گذشته افزایش یافته است. این رژیم فواید بسیاری برای سلامتی دارد، از جمله کاهش وزن، سلامت قلب و کنترل بهتر قند خون. رژیم وگان فقط بر اساس غذاهای گیاهی است و تمام محصولات حیوانی را حذف می‌کند.

 

رژیم غذایی سالم فاقد گلوتن

رژیم بدون گلوتن رژیم غذایی اصلی برای افرادی است که نمی‌توانند گلوتن در پروتئین موجود در گندم، چاودار و جو را تحمل کنند. برای دستیابی به سلامت مطلوب، این افراد باید بر روی غذاهای کامل که به طور طبیعی بدون گلوتن هستند تمرکز کنند.

 

رژیم غذایی سالم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک یا کتو یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات و پرچرب است. هدف رژیم کتو این است که مصرف کربوهیدرات را به اندازه کافی کم نگه دارد تا بدن وارد یک حالت متابولیک به نام کتوز شود. در حالت کتوز، سطح انسولین در خون کاهش می‌یابد و بدن مقادیر زیادی اسیدهای چرب را از ذخایر چربی خود آزاد می‌کند. بیشتر این اسیدهای چرب به کبد منتقل می‌شوند و در آنجا به کتون تبدیل می‌شوند.

 

کتون یک مولکول محلول در آب است که می‌تواند از سد خونی مغزی عبور کند و انرژی مغز را تامین کند. از آن زمان، مغز بیشتر به کتون‌ها متکی است تا کربوهیدرات‌ها. البته در این صورت بدن می‌تواند از طریق فرآیندی به نام گلوکونئوژنز، مقدار کمی گلوکز مورد نیاز مغز را تامین کند. برخی از نسخه‌های رژیم کاهش وزن کتوژنیک حتی مصرف پروتئین را محدود می‌کنند، زیرا پروتئین بیش از حد می‌تواند تولید کتون را کاهش دهد.

 

رژیم غذایی سالم اتکینز

رژیم اتکینز محبوب‌ترین برنامه رژیم غذایی کم کربوهیدرات است. در این مثال از بهترین رژیم غذایی کاهش وزن، مصرف تمام غذاهای غنی از کربوهیدرات محدود است، اما پروتئین‌ها و چربی‌ها مجاز به مصرف به مقدار دلخواه هستند.

رژیم غذایی سالم

سخن پایانی

تنوع و تعداد رژیم‌های لاغری موجود به حدی است که انتخاب یکی از آنها کار آسانی نیست. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که برخی از رژیم‌ها از حمایت علمی بیشتری نسبت به سایرین برخوردار هستند. فرقی نمی‌کند وزن کم کنید یا می‌خواهید سلامت کلی خود را بهبود بخشید، سعی کنید غذاهایی را بیابید که توسط تحقیقات علمی پشتیبانی می‌شود. نمونه‌های ارائه شده رژیم غذایی سالم در این مقاله این ویژگی را دارند و نقطه شروع خوبی هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت