اسید سالیسیلیک چیست
5/5 - (2 امتیاز)

اسید سالیسیلیک چیست و چه کاربردی دارد؟

BHA، اسید سالیسیلیک، بیش از 2000 سال است که برای درمان انواع بیماری های پوستی استفاده می شود. توانایی اسید سالیسیلیک در حذف لایه مرده آن را به یک لایه بردار عالی تبدیل می کند. به ویژه، خواص کمدولیتیک (درمان کننده و ضد آکنه) اسید سالیسیلیک، آن را به یک داروی لایه بردار موثر برای افراد مبتلا به آکنه تبدیل می کند. در این مقاله با هم بررسی می کنیم که واقعا اسید سالیسیلیک چیست؟

کاربرد اسید سالیسیلیک (BHA) چیست؟

البته  بتا هیدروکسی اسید (BHA) کاربردهای مختلفی به عنوان لایه بردار دارد. شامل:

آکنه ولگاریس (شایع ترین نوع آکنه ناشی از انسداد یا التهاب غدد چربی پوست)

ملاسما (یک علت شایع بثورات پوستی که باعث ایجاد رنگ قهوه ای مایل به قرمز در پوست، به خصوص صورت) می شود.

آسیب های خورشیدی 

تومورها و لکه‌های پیری یا لکه های کبدی

اثربخشی و ایمنی لایه برداری با BHA در مطالعات علمی بر روی تمام رنگ پوست ها از سفید روشن تا قهوه ای تیره به اثبات رسیده است.

اسید سالیسیلیک چیست

لایه برداری شیمیایی چیست؟

لایه برداری شیمیایی روشی ایمن، موثر و مقرون به صرفه برای درمان طیف گسترده ای از بیماری های پوستی و اصلاح ویژگی های پوست صورت است. پیشرفت های شیمیایی در انواع مختلف پوست باعث زنده ماندن آن می شود که در نهایت پوست را مرطوب می کند و خاصیت ارتجاعی آن را بهبود می بخشد.

ساختار پوست را بشناسیم

پوست دارای سه لایه است:

  1. اپیدرم (پوست) لایه بیرونی پوست است که مانعی برای ضد آب شدن ایجاد می کند و رنگ پوست را تعیین می کند.
  2. درم (مرکز پوست) در زیر اپیدرم لایه ای از بافت سخت، فولیکول های مو و غدد عرق قرار دارد. دو نوع پوست وجود دارد: درم پاپیلاری (رنگ بالایی) و پوست عمیق (عمیق).
  3. هیپودرم (لایه زیرین پوست) بافت عمیقی است که از چربی و بافت همبند تشکیل شده است.

انواع لایه بردارهای شیمیایی پوست

لایه برداری شیمیایی را می توان به سه گروه اصلی تقسیم کرد:

سطحی

جدا شدن اپیدرم به اپیدرم آسیب می رساند. بنابراین از این روش برای درمان مشکلات سطحی پوست مانند کلواسما، آکنه و تغییر رنگ پوست استفاده می شود.

عمق متوسط

عمق متوسط ​​لایه برداری به لایه بالایی پوست یا درم پاپیلاری (لایه بالایی درم که از الیاف ریز کلاژن مانند تشکیل شده است) نفوذ می کند و باعث کراتوز قهوه ای (خشکی پوست) می شود. برای درمان لکه های پوسته پوسته استفاده می شود) که به تغییر رنگ پوست و بیماری های رنگدانه ای  کمک می کند.

عمیق

لایه برداری عمیق منجر به نکروز سطح درم شبکیه (بخش عمیق تر لایه میانی پوست) می شود. به همین دلیل این نوع لایه برداری برای چین و چروک های عمیق، پیری شدید پوست ناشی از نور خورشید و زخم های عمیق مناسب است. آسیب به بافت های پیر در این لایه اگر به درستی و به صورت تخصصی انجام شود، پوست را مجبور به بازسازی و تشکیل بافت های جدید می کند.

اسید سالیسیلیک چیست

اما نقشBHA (اسید سالیسیلیک) چیست؟

یک لایه بردار سطحی (با حداکثر غلظت 30-20 درصد) و یکی از ترکیباتی است که به بتا هیدروکسی اسید (BHA) معروف است که به دلیل خواص فراوان در لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوانی دارد.

لایه برداری چگونه به جوانسازی پوست کمک می کند؟

با استفاده از لایه بردارهای شیمیایی مانند BHA  که لایه بیرونی پوست را از بین می برند و ضایعات سطحی را که باعث بازسازی بافت اپیدرمی و درم جدید می شود، از میان بر می دارد.
اسید سالیسیلیک ( BHA) سابقه طولانی به عنوان یک ماده موثر مراقبت از پوست دارد.

تاریخچه استفاده از اسید سالیسیلیک چیست؟

اسید سالیسیلیک قرن هاست که برای درمان بیماری های پوستی مختلف به صورت دارویی استفاده می شود.
در قرن اول میلادی، یک فیلسوف رومی از پوست درخت بید به عنوان منبع اسید سالیسیلیک برای درمان پینه پا و زگیل استفاده کرد.

مطالعات نشان می دهد که BHA در دهه 1860 توانست اپیدرم را نرم و لایه برداری کند. در آن زمان یک متخصص پوست آلمانی خواص اسید سالیسیلیک و کاربردهای آن را توضیح داد.

از آنجایی که اسید سالیسیلیک یک ماده کمدولیتیک است (حالت تهوع را از بین می برد و مهار می کند)، در بسیاری از داروهای اصلی آکنه استفاده می شود.

همچنین تصور می شود که اسید سالیسیلیک باعث افزایش نفوذ سایر داروهای اساسی به پوست می شود.

اسید سالیسیلیک چیست

منبع BHA ( اسید سالیسیلیک) چیست؟

کلمه “سالیسیلات” که روی برچسب بسیاری از محصولات می بینید در واقع یک اصطلاح علمی است که به یک ماده شیمیایی مبتنی بر اسید سالیسیلیک اشاره دارد. منابع اسید سالیسیلیک و سالیسیلات برای اهداف آرایشی عمدتاً شامل پوست درخت بید، برگ‌های شیرین بیان و گالتریا (توت قرمز زینتی) است. با این حال، اسید سالیسیلیک نیز به صورت مصنوعی تولید می شود.

این ماده به طور طبیعی در بسیاری از گیاهان خوراکی نیز یافت می شود، البته در مقادیر متفاوت.

اسید سالیسیلیک بسیار کم: هویج تازه، قارچ تازه، پیاز، کدو تنبل و اسفناج منجمد

بتا هیدروکسی اسید سالیسیلیک متوسط: ذرت کنسرو شده، کاهو (بدون کاهو)، جعفری، سیب زمینی قرمز و بادام زمینی

اسید سالیسیلیک بالا: بروکلی، خیار، اسفناج تازه، سیب زمینی شیرین و گوجه فرنگی

سطوح بسیار بالای اسید سالیسیلیک: قارچ کنسرو شده، تربچه، فلفل، سس گوجه فرنگی و کدو سبز

عملکرد BHA (اسید سالیسیلیک) چیست؟

اسید سالیسیلیک یک هورمون گیاهی است که نقش مهمی در محافظت از گیاهان در برابر میکروارگانیسم های بیماری زا مختلف و در برابر استرس ناشی از عوامل فیزیکی محیط (استرس غیر زنده) ایفا می کند. اطلاعات زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه این ترکیب به نام سالیسیلات و مشتقات آن نه تنها از گیاهان محافظت می کند بلکه تأثیر مثبتی بر سلامت انسان دارد.

اعتقاد بر این است که همه انواع سالیسیلات ها (طبیعی و مصنوعی) دارای اهداف متعدد در بدن انسان هستند و در نتیجه داروهای مختلف و مهمی از جمله اثرات ضد التهابی، ضد توموری، محافظت کننده عصبی و ضد دیابت هستند.

هنگامی که BHA روی پوست استفاده می شود به حذف سلول های مرده از لایه های بالایی پوست کمک می کند و قرمزی و تورم (التهاب) را کاهش می دهد. این کار باعث کاهش تعداد جوش ها و تسریع روند بهبودی می شود.

 

این یک اسید بتا هیدروکسی محلول در چربی است و بر خلاف آلفا هیدروکسی اسید (مانند اسید گلیکولیک)، می تواند با چربی در فولیکول های مو مخلوط شود. به این ترتیب می تواند در این مناطق نیز فعالیت کند.

اسید سالیسیلیک همچنین دارای خاصیت کراتولیتیک (نرم کننده و از بین برنده) لایه بالایی و خواص کمدولیتیک (از بین بردن و پیشگیری از جوش) است.

BHA همچنین باعث کاهش تولید سبوم (روغن طبیعی پوست) در افراد مبتلا به آکنه می شود که اثر درمانی آن را در این بیماران افزایش می دهد.

اسید سالیسیلیک یک ماده چربی دوست است که لیپید بین سلولی را از بین می برد. بسیاری از متخصصان پوست این خاصیت اسید سالیسیلیک (عمل ضد تکثیر) را روی پوست اپیدرم اعمال می کنند.

یک مطالعه داخلی نشان داد که لایه برداری اسید سالیسیلیک ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در بافت زیر جلدی شود. بدون آسیب مستقیم به لایه بیرونی پوست.

BHA دارای خواص ضد التهابی است. غلظتی که در آن اثر ضدالتهابی اسید سالیسیلیک بارزتر است بین 0.5 تا 5 درصد است.

از سالیسیلات ها در فرمولاسیون ضد آفتاب نیز استفاده می شود.

اسید سالیسیلیک دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است.

BHA در هنگام بیهوشی نیز اثر بیهوشی دارد و اگر آرامبخشی توسط متخصص پوست در کلینیک انجام شود، بیمار می تواند با درد ناشی از این درمان کنار بیاید.

اسید سالیسیلیک چیست

B.H.A. کاربردهای لایه برداری (به ویژه با اسید سالیسیلیک)

  • ملاسما
  • هایپرپیگمانتاسیون (لکه های تیره روی پوست)
  • پس از التهاب
  • لکه های سن
  • لکه های خورشیدی (سبک و متوسط)
  • پوست زبر از نظر بافت
  • چین و چروک های ظریف

بتا هیدروکسی اسید برای پوست

تحقیقات نشان داده است که غلظت‌های پایین لایه‌بردارهای اسید سالیسیلیک در همه گروه‌های نژادی/قومی و انواع پوست بی‌خطر بوده و به خوبی قابل تحمل است.

دوز متوسط ​​برای کرم ها، مواد شوینده، نوشابه ها و سایر اقلام تجاری معمولا بین 0.5 تا 5 درصد است.

انواع مختلف لوازم آرایشی حاوی انواع مختلفی از اسید سالیسیلیک هستند. شکل تجاری آن در تحمل پایداری BHA مفید است.

همچنین سالیسیلیک اسید در غلظت های خالص و بالا توسط متخصصین کلینیک های زیبایی و مراقبت از پوست استفاده می شود. هنگامی که BHA به این روش استفاده می شود، موارد منع مصرف احتمالی مانند موارد زیر وجود خواهد داشت:

  • درماتیت فعال (التهاب پوست) در محل لایه برداری.
  • عفونت
  • عفونت های حاد ویروسی
  • بارداری
  • پوست برنزه

اسید سالیسیلیک چیست

نحوه استفاده از BHA

تمام دستورالعمل های روی بسته بندی محصول را به دقت دنبال کنید. اگر سوالی دارید، حتما از پزشک یا داروساز خود بپرسید.
قبل از استفاده از این محصول برای اولین بار، بررسی کنید که آیا به آن حساسیت دارید یا خیر. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقدار کمی از محصول را در سه روز با یک یا دو جوش کوچک تست کنید. در صورت بروز واکنش آلرژیک، باید مصرف این محصول را قطع کرده و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. در صورت عدم وجود واکنش آلرژیک، می توانید با خیال راحت از محصول استفاده کنید.

این دارو فقط برای استفاده پوستی است. برای جلوگیری از تحریک و تحریک احتمالی، اجازه ندهید این دارو به چشم، بینی، دهان، کشاله ران یا سایر نواحی عفونی پوست (مانند زخم، خراش، کهیر / بثورات پوستی) وارد شود. اگر با هر یک از این نواحی حساس مواجه شدید، حتماً آن ناحیه را به مدت 15 دقیقه با آب سرد بشویید.

اگر از کرم، لوسیون، محلول یا ژل استفاده می کنید، بهتر است یک لایه نازک را 1 تا 2 بار در روز بمالید یا روی نواحی مستعد آکنه مالیده و طبق دستور پزشک به آرامی ماساژ دهید.

قبل از استفاده از هر دارویی، ناحیه آسیب دیده را به آرامی بشویید و سپس خشک کنید.

اگر از پد حاوی اسید سالیسیلیک استفاده می کنید، پوست آسیب دیده را با یک پاک کننده ملایم بشویید. سپس آن را به آرامی خشک کنید و به آرامی پد را روی پوست ماساژ دهید. این کار معمولاً بهتر است 1 تا 3 بار در روز یا طبق اطلاعات محصول یا دستورالعمل پزشک انجام شود.

بعد از استفاده دست ها را بشویید.

خلاصه متن

BHA یک درمان ایمن و موثر برای بسیاری از مشکلات پوستی و زیبایی از جمله آکنه، ملاسما، آفتاب سوختگی، کک و مک و لکه های رنگدانه است. این محصول را می توان با خیال راحت برای انواع پوست های تمیز و تیره بدون نسخه استفاده کرد. در واقع دوزهای مختلف این دارو کاربردهای پوستی متفاوتی دارد و استفاده از نسخه های بالای 5 درصد فقط زیر نظر پزشک توصیه می شود.

 

تجربه شما

تجربه شما از استفاده از BHA یا اسید سالیسیلیک بیشتر برای درمان مشکلات پوستی چیست؟ آیا استفاده از آن را به عنوان یک لایه بردار ایمن و موثر برای دیگران توصیه می کنید؟ منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم. همچنین اگر در مورد استفاده از محصولات حاوی BHA برای درمان مشکلات پوستی خود سوالی دارید خوشحال می شویم در قسمت نظرات بپرسید تا همکاران عزیز به آن پاسخ دهیم.

5/5 - (2 امتیاز)

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت