دختر خانم سبزه سیاه پوست با بیماری ویتیلیگو
اولین امتیاز را ثبت کنید!

بهترین درمان های خانگی برای اختلال رنگدانه پوستی را بشناسید

قبل از اینکه به سراغ درمان های خانگی برای اختلال رنگدانه پوستی برویم، برخی از مشکلات رنگدانه پوست را با ما در می خواهیم برایتان بیان کنیم. اختلالات رنگدانه پوست بر سطح ملانین در پوست و رنگ طبیعی پوست شما تأثیر می گذارد. هر گونه تغییر در رنگدانه پوست می تواند رنگ پوست شما را روشن یا تیره کند. ملاسما، کک و مک، لکه های سفید، مشکلات رنگدانه نمونه هایی از مشکلات رنگدانه هستند.

هایپرپیگمانتاسیون اغلب در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می شود. با این حال، ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای یا ناشی از عوارض جانبی دارو باشد. اگر به دلیل مراقبت نادرست از پوست و آسیب های ناشی از نور خورشید، پوست تیره ای دارید، برخی از درمان های خانگی را امتحان کنید تا از شر این مشکلات رنگدانه خلاص شوید. اگرچه آنها به اندازه درمان های پزشکی موثر نیستند، اما می توانید نتایج را به تدریج مشاهده کنید.

اختلال رنگدانه پوستی

رنگدانه پوست چیست؟

رنگدانه رنگ طبیعی پوست است. هم مردان و هم زنان با این مشکل رایج لکه های تیره روی پوست روبرو هستند. علت آن ملانین زیاد است، رنگدانه ای که رنگ طبیعی شما را به شما می دهد. هنگامی که این رنگدانه روی پوست رسوب می کند، باعث ایجاد رنگدانه (یا هیپرپیگمانتاسیون) می شود.

توجه: تمام رنگدانه ها بی ضرر نیستند. برخی ممکن است نشانه یک بیماری زمینه ای باشند. در صورت مشاهده هرگونه تغییر در رنگ پوست به پزشک مراجعه کنید.

انواع مختلفی از رنگدانه های پوست وجود دارد. برخی ممکن است به درمان پاسخ دهند و برخی ممکن است ندهند.

رایج ترین انواع اختلال رنگدانه پوستی

  • ملاسما
  • کک و مک
  • هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب
  • ویتیلیگو
  • آلبینیسم

چه چیزی باعث اختلالات رنگدانه پوستی می شود؟

اشعه ماوراء بنفش بزرگترین عامل تولید بیش از حد ملانین است. با این حال، آسیب UV بلافاصله قابل مشاهده نیست. بنابراین، اگر اخیراً رنگدانه روی صورت خود ایجاد مشاهده کرده اید، ممکن است نتیجه آسیب پوستی از حدود ده سال پیش باشد.

اگر تمام عمرتان از کرم ضد آفتاب استفاده کرده اید اما هنوز با رنگدانه های پوست مشکل دارید، گیج نشوید. عوامل دیگری که می توانند باعث ایجاد رنگدانه پوست شوند عبارتند از:

  • تغییرات هورمونی در دوران بارداری (ملاسما)
  • عفونت های پوستی (آکنه، کرم حلقوی، تینه آ ورسیکالر، کاندیدیازیس)
  • شرایط پزشکی (لوپوس، سیانوز، دیابت درمان نشده یا کنترل نشده)
  • بثورات پوستی (روزاسه، پسوریازیس)

برخی از سرطان های پوست نیز می توانند باعث اختلال رنگدانه پوستی شوند، مانند کراتوز اکتینیک، کارسینوم سلول سنگفرشی، کارسینوم سلول بازال و ملانوم.

اختلال رنگدانه پوستی
اگر متوجه تغییر رنگ پوست شدید، باید با پزشک خود مشورت کنید اگرچه اکثر لک ها و هایپرپیگمانتاسیون بی ضرر هستند و عمدتاً به دلیل سن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا بی توجهی هستند، اما می توانند نشان دهنده یک مشکل پزشکی نیز باشند. قبل از انتخاب درمان های خانگی برای پیگمانتاسیون و لک های پوستی، مهم است که بدانید چه نوع هایپرپیگمانتاسیون است و چه چیزی باعث آن می شود.

چند درمان خانگی اختلال رنگدانه پوستی

سرکه سیب

سرکه سیب حاوی ترکیبات پلی فنلی است که فواید سلامتی مختلفی را به همراه دارد. این ترکیبات می توانند برای پوست نیز مفید باشند. شواهد حکایتی نشان می دهد که ACV می تواند در مدیریت رنگدانه و سایر مشکلات پوستی مفید باشد. با این حال، هیچ مدرک علمی برای اثبات این اثرات وجود ندارد.

روش مصرف: 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب و آب را در یک کاسه مخلوط کنید (بسته به ناحیه تحت درمان از هر دو به طور مساوی استفاده کنید). یک تکه پنبه را به مخلوط آغشته کنید و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. اجازه دهید به مدت 3 دقیقه یا تا زمانی که کاملا خشک شود. سپس با آب گرم بشویید. دو بار در روز تکرار کنید.

چای سبز

تیروزیناز آنزیمی است که در بدن شما یافت می شود و مسئول رنگدانه است. مشخص شده است که عصاره چای سبز تیروزیناز قارچی را مهار می‌کند، که ممکن است اثر رنگدهی داشته باشد. با این حال، مطالعات بیشتری برای تایید اثربخشی آن مورد نیاز است.

روش مصرف: یک چای سبز کیسه ای را در یک فنجان آب داغ خیس کنید و صبر کنید تا خنک شود. یک کیسه چای را روی محل بمالید. این درمان را دو بار در روز تکرار کنید.

پیاز قرمز

پیاز قرمز اغلب در کرم های روشن کننده استفاده می شود. تحقیقات انجام شده بر روی قارچ تیروزیناز نشان می دهد که پوست پیاز قرمز حاوی موادی است که پتانسیل مواد آرایشی سفید کننده پوست را دارد.

روش مصرف: یک تکه پیاز قرمز را روی پوست آسیب دیده آکنه بمالید. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و سپس بشویید. درمان را دو بار در روز تکرار کنید.

 

شیر برای درمان اختلال رنگدانه پوستی

شیر حاوی اسید لاکتیک است که در لایه برداری شیمیایی برای روشن و سفید کردن پوست استفاده می شود. همچنین نشان داده شده است که از اسید لاکتیک می توان برای درمان ملاسما استفاده کرد.

روش مصرف: شیر تازه را با پنبه روی محل مشکل بمالید و خشک کنید. با آب گرم بشویید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

چای سیاه

گفته می شود عصاره چای سیاه اثر سفید کنندگی روی پوست دارد. یک مطالعه نشان داد که وقتی چای سیاه روی اختلال رنگدانه پوستی در خوکچه هندی استفاده می شود، رشد ملانوسیت ها را مهار کرده و هیپرپیگمانتاسیون را کاهش می دهد.

روش مصرف: یک قاشق چایخوری را در آب بجوشانید. اجازه دهید آب خنک شود و در ظرفی بریزید. با گلوله های پنبه ای روی ناحیه آسیب دیده بمالید. دو بار در روز از آن استفاده کنید.

اولین امتیاز را ثبت کنید!

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت