5/5 - (1 امتیاز)

راهکارهایی برای جوانسازی صورت

پیری پوست صورت به شدت بر ظاهر ما تأثیر می گذارد و اجتناب ناپذیر است. البته تا زمانی که نام جوانسازی صورت را نشنیده باشید.

اگرچه جوانسازی پوست نمی تواند به طور کامل از اثرات پیری پوست صورت جلوگیری کند، اما در کند کردن روند پیری پوست صورت بسیار مهم است. روش های اصلی جوانسازی صورت، استفاده از محصولات جوان کننده پوست و درمان صحیح پوست صورت می باشد.

هر یک از این رویکردها حاوی اطلاعاتی است که به نوبه خود به شما در تصمیم گیری بهتر کمک می کند. برای انجام برخی از این جراحی ها باید به پزشک مراجعه کنید و برخی از آن ها را به راحتی می توانید آن را خودتان انجام دهید.

جوانسازی صورت

برای آشنایی بیشتر با تکنیک ها و روش های جوانسازی صورت تا انتهای این مقاله همراه باشید.

علائم پیری پوست

عوامل داخلی (ژنتیک، سلولیت، هورمون‌ها، فرآیندهای متابولیک) و عوامل خارجی (قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید، آلودگی، اشعه یونیزان، مواد شیمیایی و سموم) که باعث پیری پوست می‌شوند، می‌توانند به اشکال مختلفی از تغییرات ساختاری و فیزیکی داشته باشند.

تغییرات در ظاهر پوست

هرچه پیری پوست بیشتر می شود، پوست نازک تر و خشک تر می شود و چین و چروک های ظریف تری ایجاد می شود. با این حال، لایه بیرونی پوست (اپیدرم) که به دلیل نور خورشید زودتر از موعد پیر می شود، اغلب ضخیم می شود و به لکه های پوستی، چین و چروک های عمیق، لکه های سیاه و شل شدن پوست تبدیل می شود.

اثرات پیری بر روی کل صورت، فعالیت ماهیچه‌ای، کاهش حجم، از دست دادن چربی در چربی اضافی و عمیق، و از دست دادن توزیع استروژن و حمایت از استخوان مرتبط است. همه این علل یک چهره افتاده و مخدوش ایجاد می کنند.

راهکارهایی-برای-جوانسازی-صورت

 استراتژی های جوانسازی پوست صورت

بسیاری از کرم های ضد چین و چروک گرفته تا پرکننده های مختلف پوست، موضوع بسیاری از تحقیقات زیبایی پوست و ضد پیری ان هستند. و تلاش ها به سه جزء اصلی ساختار درم پوست مربوط می شود:

کلاژن. موکوپلی  و  ساکاریدهای الاستین

جوانسازی صورت و درمان پیری پوست

راهکارهای جوانسازی و ضد پیری پوست صورت  که برای از بین بردن علائم پیری ناشی از نور خورشید و افزایش سن در لایه های بیرونی و میانی پوست (درم و اپیدرم) مورد استفاده قرار می گیرند، با توجه به رویکرد زیر قابل دسته بندی هستند.

مراقبت از پوست

مانع پوستی سالم و فعال بدون کم‌آبی، محافظت مهمی در برابر نفوذ میکروارگانیسم‌های مختلف، آلرژن‌ها، محرک‌ها، رادیکال‌های آزاد و تشعشعات است. روتین روزانه  پوست، بازسازی، الاستیسیته و صافی پوست را افزایش می دهد و در نتیجه وضعیت پوست را تغییر می دهد.

جلوگیری از تخریب قسمت های کلیدی پوست مانند کلاژن و الاستین برای جلوگیری از چین و چروک بسیار مهم است. راه مهم دیگر برای جلوگیری از ادم و کاهش تورم با استفاده از آنتی اکسیدان های موضعی یا سیستمیک است که باید همراه با نور خورشید و رتینوئیدها برای افزایش اثر محافظتی استفاده شوند.

راهکارهایی-برای-جوانسازی-صورت

حفاظت خورشیدی

ادامه آسیب آفتاب بر روی پوست با پیری زودرس پوست نشان داده می شود. چین و چروک و رنگدانه با پیری زودرس ناشی از نور خورشید  است و از علائم مهم آن است. راه های جلوگیری از پیری پوست در اثر نور خورشید عبارتند از: مسدود کردن نور خورشید، محافظت از پوست در برابر نور خورشید با استفاده از کرم های ضد آفتاب.

 

آیا واقعاً می توان پیری پوست را به تعویق انداخت؟

مطالعات نشان می دهد که تجویز برخی مکمل ها می تواند پیری پوست را به تاخیر بیاندازد و بهبود بخشد. آنتی اکسیدان های تغذیه ای با مکانیسم های مختلفی در قسمت های مختلف بدن کار می کنند، اما نقش آنها بیشتر مبارزه با رادیکال های آزاد است.

مواد مغذی ضد پیری

مهمترین منبع آنتی اکسیدان ها از غذا می آید. شناخته شده ترین آنتی اکسیدان های سیستمیک ویتامین C، ویتامین E و کاروتنوئیدها هستند. شناخته شده ترین عناصر مس و سلنیوم هستند.

مطالعات نشان می دهد که ویتامین C و E به همراه اسید فرولیک دارای اثرات ضد آفتاب و آنتی اکسیدانی هستند.

پماد موضعی با خاصیت جوانسازی صورت

دو گروه اصلی از عوامل وجود دارد که می توانند به عنوان مواد تشکیل دهنده در کرم های ضد پیری استفاده شوند. آنتی اکسیدان ها و تنظیم کننده های سلولی.

آنتی اکسیدان ها

محصولات حاوی آنتی اکسیدان در کاهش چین و چروک بسیار موثر بوده و مصرف آنها باعث شادابی پوست صورت می شود. آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین ها، پلی فنول ها و فلاونوئیدها (ترکیبات گیاهی) با کاهش غلظت رادیکال های آزاد در بافت ها، تخریب کلاژن را کاهش می دهند. ویتامین‌های C، B3 و E به دلیل وزن مولکولی کم، مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها برای نفوذ به پوست هستند.

مطالعات پزشکی نشان داده است که استفاده مداوم از ویتامین‌های C و E نسبت به ویتامین C یا E بیشتر از آنتی‌اکسیدانی محافظت می‌کند.

مطالعات in vivo نشان داده است که استفاده موضعی از پلی فنول های چای سبز قبل از قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش آسیب DNA پوست را کاهش می دهد. سایر ترکیبات گیاهی مانند ایزوفلاون های سویا نیز نقش آنتی اکسیدانی دارند.

راهکارهایی-برای-جوانسازی-صورت

 

تنظیم کننده ها

تنظیم کننده های سلولی مانند مشتقات ویتامین A (رتینول)، پلی پپتیدها و ترکیبات گیاهی تأثیر مستقیمی بر متابولیسم کلاژن دارند و باعث تحریک تولید کلاژن و الیاف الاستیک می شوند. در حال حاضر، رتینول ماده ای است که عمدتا به عنوان یک عامل ضد پیری استفاده می شود. تحقیقات نشان داده است که رتینول نه تنها دارای اثرات ضد پیری بر روی پوست است، بلکه تاثیر مثبتی بر خواص ضد پیری پوست نیز دارد.

ترتینوئین یک رتینوئید است که علائم پیری زودرس ناشی از اشعه ماوراء بنفش مانند چین و چروک، کاهش خاصیت ارتجاعی پوست و تجمع رنگدانه ها در بافت ها را کاهش می دهد.

پلی پپتیدها (متشکل از اسیدهای آمینه) گروه دیگری از تنظیم کننده های سلولی هستند که توانایی ترویج تولید کلاژن را از طریق کاربرد موضعی دارند.

روشی تهاجمی برای جوانسازی صورت

راه های تهاجمی زیادی برای جوانسازی صورت وجود دارد. شامل:

پیلینگ  شیمیایی

پیلینگ شیمیایی روشی است که باعث ساییدگی شیمیایی در لایه‌های خاصی از پوست، بازسازی و مکانیسم‌های ترمیم پس از التهاب اپیدرم و درم (لایه‌های بیرونی و میانی پوست) می‌شود و پوست را محکم و یکنواخت می‌کند. بهبود چین و چروک و قابلیت ارتجاعی پوست پس از لایه برداری شیمیایی می تواند با افزایش کلاژن، الیاف الاستیک و همچنین بازسازی شدید رشته های کلاژن همراه باشد.

 

تجهیزات نور مرئی(لیزر)راهکارهایی-برای-جوانسازی-صورت

 ( پراش نور شدید (IPL)، لیزر و رادیو فرکانس (RF) برای جوانسازی پوست صورت.

امروزه با پیشرفت سریع تکنولوژی ابزارهایی ساخته شده است که باعث جوانسازی پوست می شود. جوانسازی صورت بدون ساییدگی یا نفوذ امواج نور به بافت زیر جلدی یک فناوری بازیابی کم خطر و کوتاه مدت است که تغییرات ساختاری ناشی از پیری پوست را بهبود می بخشد. در این فرآیند کلاژن در اثر حرارت از بین می رود و پوست با ساخت رشته های کلاژن جدید پاسخ می دهد.

اگرچه کارایی بالینی IPL و لیزر نسبت به روش‌های نامطلوب ضعیف‌تر است، تشکیل کلاژن جدید و بهبود بالینی قابل توجهی  مشاهده می‌شود.

جوانسازی صورت بصورت تزریقی

هدف از جوانسازی بیولوژیکی صورت، افزایش ظرفیت بیوسنتزی فیبروبلاست ها (کلاژن، سلول های اصلی لایه میانی پوست و مسئول بخش های مختلف ماتریکس بین سلولی و بافت همبند)، برای افزایش القای محیط فیزیولوژیکی بازسازی کننده است . فعالیت سلولی آبرسانی و تولید کلاژن، الاستین و اسید هیالورونیک. تزریق می شود  در برخی موارد استفاده از پرکننده های مخصوص می تواند به این اهداف کمک کند.

این مطلب را نیز از دست ندهید: اسید هیالورونیک چیست؟

پلاسمای اتولوگ غنی از پلاکت (PRP)

اخیراً آنزیم پلاسمای اتولوگ آنزیم پلاکتی (PRP) برای بهبود پوست در نظر گرفته شده است. پلاسمای غنی از پلاکت از خون تازه حاوی تعداد زیادی پلاکت به دست می آید. این مکانیسم با تحریک فعالیت فیبروبلاست ها، بازسازی پوست، تولید کلاژن و دیگر ماتریکس خارج سلولی (شبکه بزرگی از پروتئین ها و سایر سلول های اطراف که از سلول ها و بافت های بدن پشتیبانی می کنند) را تحریک می کند و در نتیجه پوست را فعال می کند.
البته نحوه کارکرد این روش مستلزم تحقیق بیشتر در همه کارشناسان است.

راهکارهایی-برای-جوانسازی-صورت

سم بوتولینوم (بوتاکس) برای جوانسازی صورت

سم بوتولینوم روی بافت های پوست تاثیری ندارد و می تواند از پیری پوست جلوگیری کند. با این حال، تزریق منظم می تواند روند پیری قابل مشاهده پوست را کاهش دهد و خطوط و چین و چروک های فعال صورت (ناشی از حرکات تکراری) را کنترل کند.

نتیجه گیری

اگرچه روند طبیعی پیری به طور ژنتیکی تعیین می شود، اما عوامل خارجی می توانند از پیری پوست جلوگیری کنند. متخصصان پوست، آرایشگران و متخصصان زیبایی با استفاده از روش‌های جوانسازی پوست صورت به فرآیند «پیری سالم» پوست کمک می‌کنند، آن ها به دنبال پیشگیری، احیا و معکوس کردن اثرات پیری پوست هستند.
همچنین می توانید از راهکارهای کلیدی برای جلوگیری از پیری پوست مانند تغذیه مناسب، مراقبت از پوست، به ویژه محافظت در برابر آفتاب و مرطوب کردن پوست و همچنین خواب سالم و کافی استفاده کنید.

نوبت شماست

اکنون که می دانید چگونه پوست خود را جوان کنید، به ما بگویید از کدام یک از این روش ها استفاده کرده اید؟ آیا فکر می کنید این روش ها برای پوست شما مفید است؟ تجربیات و نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان این مقاله در میان بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

"*" indicates required fields

در صورت مشاهده تخلف یا ایراد در این مطلب توضیحات خود را ارسال کنید. پس از رسیدگی در اسرع وقت، نتیجه به شما اطلاع داده خواهد شد.

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

دسته بندی مطالب سایت

انتخاب منطقه

انتخاب نوع پوست
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟
روتین پوست معمولی
روتین صبحانه پوست معمولی روتین قبل از خواب پوست معمولی
روتین پوست چرب
روتین صبحانه پوست چرب روتین قبل از خواب پوست چرب
روتین پوست خشک
روتین صبحانه پوست خشک روتین قبل از خواب پوست خشک
روتین پوست مختلط
روتین صبحانه پوست مختلط روتین قبل از خواب پوست مختلط
روتین پوست حساس
روتین صبحانه پوست حساس روتین قبل از خواب پوست حساس
به زودی!

انتخاب منطقه

دسته بندی مطالب سایت